استارت‌آپ چیست؟

استارت‌آپ چیست؟ استارت‌آپ ایده‌ای است که در یک فضای ناشناخته زده می‌شود

اگر در محیط کسب‌وکار یا دانشگاه بوده باشید، احتمالا واژه استارت‌آپ را شنیده‌اید، به‌ویژه در این چند وقت اخیر با تاکیدی که روی کارآفرینی می‌شود و همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شود، احتمالا این واژه را شنید‌ه‌اید.

حتی اهمیت این موضوع به حدی است که در کنار نمایشگاه‌های بزرگی که برای صنایع مختلف برگزار می‌شود، بخشی از نمایشگاه را به استارت‌آپ‌های آن حوزه اختصاص می‌دهند تا فرصتی برای معرفی خود داشته باشند که نمونه آن را در نمایشگاه بانک، بورس و بیمه که اخیرا برگزار شد، دیدیم و این اتفاق در آن نمایشگاه هم افتاده بود و عده‌ای جوان مستعد با ایده‌های خوب که برحسب نیاز حوزه بانک، بورس و بیمه بود در آن نمایشگاه به معرفی خدمات خود می‌پرداختند و درصدد رشد استارت‌آپ خود بودند. 

به گزارش کسب و کار نیوز اکنون ما دچار تب استارت‌آپی شده‌ایم و این احتمال می‌رود که در چند سال آینده این تب اشباع شود و کشور ما در این حوزه به مرز اشباع برسد که این مورد، موضوع بحث گزارش ما نیست و در گزارش‌های بعدی با حضور کارشناسان دیگر این حوزه در میز گردی به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

اما استارتاپ به چه کسب و کاری می گویند؟

استارت‌آپ ایده‌ای است که در یک فضای ناشناخته زده می‌شود، یعنی ایده‌ای که وقتی زده شد بازار، چشم‌انداز، رقبا و... آن خیلی مشخص نیست که در صورتی که این موارد برای آن مشخص شود و آن ایده بازار خود را کامل بشناسد یا رقبایش را بشناسد و وارد رقابت با آنها شود و ساختارش شکل بگیرد و... از حالت استارت‌آپ خارج و به یک کسب‌وکار کوچک تبدیل خواهد شد، اما درباره این ایده باید چند نکته را در نظر بگیریم.

 

rv98rDvmNh

 

1-مساله محوری

اول اینکه طبق مطالعات و بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم و طبق بررسی‌هایی که دیگر کارشناسان این حوزه انجام داده‌اند، ایده‌هایی به موفقیت می‌رسند که برحسب نیاز انتخاب شده و مساله‌محور باشند، یعنی اینکه ایده به گونه‌ای باشد که یک نیاز را از مردم و جامعه حل کرده باشد که این مهم علاوه بر ظاهر شعارگونه‌ای که دارد و فکر را به سمت مسئولیت اجتماعی سوق می‌دهد در باطنش پارامترهایی نهفته است که عامل اصلی و سنگ‌بنای اصلی استارت‌آپ‌ها و ایده‌های موفق است زیرا وقتی ایده برحسب نیاز انتخاب شده باشد، بازار خودش را دارد و افرادی هستند که آن ایده مشکلی را از آنها حل می‌کند. پس مساله‌محوری در انتخاب ایده برای دستیابی به موفقیت بسیار مهم است. 

کما اینکه با مشاهده استارت‌آپ‌های راه‌اندازی‌شده در سال‌های اخیر، این نکته را در بطن آنها می‌یابیم. مثلا نیاز به بستری که بتوانیم در آن اجناس دست دوم خودمان را بفروشیم، وجود داشت و شیپور ایده‌اش را درصدد پاسخگویی به  این نیاز راه‌اندازی کرد یا استارت‌آپ‌های دیگری مثل اسنپ، دیجی‌کالا و... که همه آنها مساله‌محور بوده و بر مبنای نیاز انتخاب‌شده بودند، اما حواس‌مان باشد که از این نکته هم غافل نشویم که مثلا نیاز به شیپور احساس می‌شد و نیاز به چنین بستری در افراد وجود داشت، اما شاید نه به صورت بالقوه و شیپور یا استارت‌آپ‌هایی مثل آن باید با شناساندن خدمات‌شان به مردم -با استفاده از ابزارهایی مثل تبلیغات و...- و بالفعل کردن و شناسایی این نیازها بگویند که ما این خدمت را برای حل نیاز‌های شما تولید کرده‌ایم و عمل شناساندن محصول به مشتری راانجام بدهند.

یعنی اینکه صرف اینکه ایده برحسب نیاز باشد، ضامن موفقیت نیست و باید آن را معرفی کنیم تا مردم به نیازشان که شاید از آن غافل بوده باشند، پی ببرند. البته مبحث نیاز خودش یک دنیایی است و نیاز به بررسی‌های عمیق‌تری دارد. مثلا نکته دیگر هم که شاید در بحث نیاز از آن غافل باشیم، این است که نیاز‌های ما ثابت هستند و حتی می‌تواند چند استارت‌آپ برای حل یک نیاز پا به عرصه بگذارند و موفق هم باشند و چیزی که ممکن است باعث شکست یکی از استارت‌آپ‌هایی که یک مساله را دارند، شود تقلید در ابزار رقباست. 

 

nl15WjODCW

2- ایده در هر حوزه‌ای می‌تواند باشد

نکته بعدی درباره استارت‌آپ‌ها این است که با وجود اشتباهاتی که می‌شود و برخی می‌گویند استارت‌آپ‌ها ایده‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات هستند، این طور نیست و ایده استارت‌آپ‌ها در هر حوزه‌ای می‌تواند باشد. همان‌طور که در سال های اخیر شاهد رشد این نوع استارت‌آپ‌ها و معرفی آنها توسط برخی از پارک‌های علم و فناوری هم بودیم.

 

xH1Zb9Ccfh

3-راه‌اندازی استارت‌آپ توسط برند‌های بزرگ

نکته بعدی هم این است که شرکت‌های بزرگ هم ایده‌های جدیدی را در قالب استارت‌آپ راه‌اندازی می‌کنند که در خیلی از برند‌های بزرگ دنیا مثل اپل و... این اتفاق می‌افتد. یعنی اینکه استارت‌آپ می‌تواند برای یک سازمان، فرد ویا... اتفاق بیفتد. 

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده کلیاتی را درباره مفهوم استارت‌آپ مطرح کنیم و وارد بخش‌های تخصصی آن نشویم. در مقاله‌های بعدی به مفاهیم تخصصی‌تری خواهیم پرداخت و گزارش‌هایی را برای استارت‌آپ‌ها از زمان آغاز تا رسیدن به مراحل رشد مطرح خواهیم کرد و سعی می‌کنیم راهکارهای تامین مالی، بازاریابی، شتاب‌دهنده‌ها و دیگر موارد این حوزه را بررسی کنیم. ضمنا برای مشاهده مقالات مفید درباره استارت‌آپ‌ها و مصاحبه‌های موسسان استارت‌آپ‌ها و راز موفقیت برخی از آنها می‌توانید از بخش استارتاپ های سایت بازدید نمایید.

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/02/31
0.0
تعداد بازدید : 2448
تعداد کامنت : 0