راهکارهای کاربردی مارک زاکربرگ برای پیشرفت فیسبوک

زاکربرگ و گروهش بر اساس شعار معروفش “سریع حرکت کن و همه‌چیز را بشکن” ..

زاکربرگ و گروهش بر اساس شعار معروفش “سریع حرکت کن و همه‌چیز را بشکن” فیسبوک ، شبکهٔ اجتماعی را ارائه دادند که امروزه ۸/۱ میلیارد نفر را باهم مرتبط می‌سازد.

تبلیغات

اما فقط دیدگاه حرکت سریع نبود که به زاکربرگ کمک کرد تا شرکتی چند میلیارد دلاری تأسیس کند. وی راهبردها و نگرش‌های مهمی را به گروه ارائه داد و توصیه نمود باید پیشرفت کنید و این شعار را وارد زندگی‌تان کنید.

زاکربرگ در آخرین اپیزود Masters Of Scale (پادکست ۱۰ قسمتی با اجرای رید هافمن، بنیان‌گذار linkedIn و شریک greylock و برنامه‌ای که فرضیه‌های غیرمعمول برای پیشرفت را بررسی می‌کرد) در مورد آن رویکرد صحبت کرد.

در گفتگوی او با هافمن، زاکربرگ راهبردهایش در مورد مقیاس و هر آنچه کارآفرینان می‌توانند یاد بگیرند را به اشتراک گذاشت. این گفتگو که در ذیل آورده شده، نخستین بار در مجلهٔ کارآفرینان (Entrepreneur) منتشر شد.

۱) باور داشته باشید. به آن نیاز دارید

وقتی فیسبوک برای اولین بار فید خبری‌اش را معرفی کرد، (ویژگی‌ای که به افراد این امکان را می‌داد که آخرین گزارش فعالیت دوستانشان در فیسبوک را ببینند،) مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت .

البته روسی سانگوی، زنی که بر فید خبر نظارت داشت در پستی که سال گذشته ده‌ساله شدن ویژگی فید خبری را جشن گرفت، این عکس‌العمل راکمی صریح‌تر شرح داد.

او در فیسبوکش نوشت: ما امروز اقدام به ایجاد فید خبری کردیم. وقتی در حال تماشای مرور گزارش‌ها بودیم هیچ فکر نمی‌کردیم که صبح فردا چه اتفاقی پیش خواهد آمد. در حالی بیدار شدیم که صدها هزار نفر از مردم خشمگین بودند. گروه‌های فیسبوک که در نیمه‌شب تشکیل‌شده بودند “از فید خبری متنفرم” و”روسی شیطان است” را لایک کرده بودند. گزارشگران خبر و دانش آموزان در مقابل دفتر چادر زده بودند، ما باید از طریق در پشتی از دفتر خارج می‌شدیم.

علی‌رغم انتقادها، زاکربرگ و گروهش متوجه موضوعی شدند.

او به هافمن گفت: درست همان موقع باورها فروریخت. شما چقدر به آن اعتقاددارید؟ او افزود: “ما واقعاً باور داشتیم که این آپدیت راه حل خوبی است. نه‌تنها من، بلکه همهٔ افراد گروه که روی آن کار می‌کردند.”

و حق با آن‌ها بود. پس از دستیابی به این ویژگی، تعداد مشارکت به‌طور چشمگیری افزایش یافت و فید خبری به‌عنوان محور اصلی فیسبوک ادامه یافت.

باور داشتن و دانستن اینکه چرا به پیشرفت شما کمک می‌کنند، شمارا یاری می‌دهد تا تصمیم بگیرید چه زمانی به بازخوردها توجه کنید و چه زمانی منتظر انتقادات باشید.

۲) امتحان، امتحان، امتحان

فیسبوک حدس نمی‌زند بلکه می‌سنجد تا اطمینان حاصل کند که بهترین تجربهٔ ممکن را به کاربران خود ارائه داده است.

برای مثال، فیسبوک هرروز می‌تواند حداکثر ۱۰۰۰۰ نسخهٔ مختلف شبکهٔ رسانهٔ اجتماعی را به‌منظور سنجش اینکه چند نفر در حال ارتباط یا اشتراک گذاری هستند، به‌علاوهٔ اینکه سایت چه مقدار درآمد داشته است، راه‌اندازی کند.

زاکربرگ به هافمن گفت: سرعت به کارمندان کمک می‌کند که پیشرفت کنند و می‌توانند به بازخورد بیشتری دست پیدا کنند. ما این شعار را در فیسبوک هم داریم که ” نقد بِه از حلوای نسیه.” نگرش ما این است. داشتن چیزی که از طریق آن بتوان از جامعه بازخورد دریافت کرد و درنتیجه آگاهی یافتن از اینکه در مسیر درستی هستید یا نه خیلی بهتر از این است که کاملاً برای اصلاح کردن چیزی تلاش کنید.

۳) چهارچوبی برای نوآوری

زاکربرگ گفت: دسترسی به فیسبوک از طریق موبایل کار سختی بود و به اعضای شرکت آموخت که چگونه برای تغییر برنامه‌ریزی کنند. شروع بدی داشتیم. تمایل اولیهٔ ما این بود که سعی کنیم نسخهٔ موبایل شبیه چیزی باشد که با آن آشنایی داریم؛ یعنی شبیه وب.

اما در حال کار بر روی نسخهٔ موبایل و نشان دادن ویژگی‌های جدید بر روی دسکتاپ، اعضای گروه نتوانستند این تجربهٔ جدید را به‌درستی انجام دهند.

او گفت: در آن زمان تصمیم سختی گرفتیم که تا ۲ سال هیچ ویژگی جدیدی نداشته باشیم و فکر کردن به آن دیوانه کننده بود. به‌طورکلی با سرعت تمام به‌سوی ساختن اپلیکیشن سادهٔ موبایل پیش رفتیم.

او به یادآورد که به کارمندان گفته بود: “هر زمان که برای معرفی محصول جدید وارد دفترم شدید باید ابتدا نسخهٔ موبایل را به من نشان دهید در غیر این صورت شمارا از اداره بیرون می‌کنم.”

صحبت صریح در مورد انتظارات باعث می‌شود کارمندان درحالی‌ که برای تغییرات بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنند، تمرکز کنند.

۴) تشکیل یک گروه دائمی

زاکربرگ اظهار داشت: بیشتر اعضای رهبری گروه فیسبوک وظایفی را که اکنون دارند به‌مرورزمان به دست آورده‌اند. ۱۰ نفر از افرادی که گروه مدیریت شرکت را تشکیل می‌دهند از انجام کارهای مختلف (از انجام هر کاری) به اینجا رسیده‌اند. خانومی که ابتدا به‌عنوان دستیار اجرایی شروع بکار کرد اکنون گروه درحال‌ توسعهٔ ما را اداره می‌کند؛ و شخص دیگری که ابتدا مهندس بود اکنون گروه تولیدی بزرگ منابع انسانی را اداره می‌کند.

او اظهار داشت: این رویکرد قطعاً بازدهی دارد. زمانی که گروه مدیریت را از افرادی که در شرکت بوده‌اند تشکیل می‌دهید، همگی باهم کار می‌کنند و می‌دانند چگونه کارها را انجام دهند و این پشت‌گرمی و اتحاد خوبی نسبت به ارزش‌هاست.

زاکربرگ بیان داشت: همچنین به‌کارگیری افراد داخلی روشی مؤثر در شکل گرفتن شرکت و بهسازی درازمدت است و به بقیهٔ کارمندان این پیام را می‌دهد که اگر خوب کار کنند و واقعاً بهترین باشند، چند سال دیگر می‌توانند جای این افراد باشند.

۵) افرادی بهتر از خودتان را بکار بگیرید.

زاکربرگ اظهار داشت: تفاوت بین شرکت‌های خوب و شرکت‌های عالی در به‌کارگیری افراد است. شرکت‌های بزرگ‌تر بنیان‌گذارانی دارند که آن‌قدر اعتماد به‌ نفس دارند که افراد بااستعداد و قوی اطرافشان را احاطه کرده‌اند.

زاکربرگ به این منظور قانون ساده‌ای را ایجاد کرد: هیچ‌وقت شخصی را که حاضر نیستید برایش کارکنید استخدام نکنید. اگر ورق برگردد و شما در جستجوی شغل باشید، آیا از اینکه برای این شخص کارکنید احساس راحتی می‌کنید؟ اساساً فکر می‌کنم اگر پاسخ به این سؤال نه باشد دارید کار مدبرانه‌ای انجام می‌دهید اما به آن خوبی که انتظار می‌رود نیست.

او اظهار داشت: این رویکرد به شما اطمینان می‌دهد کارکنان جدید به متحول کردن شرکت کمک می‌کنند. برای مثال کارهایی هست که شریل در آن از من بهتر است و این به بهتر شدن من و نیز به بهتر شدن فیسبوک کمک می‌کند. من از آن ترسی ندارم بلکه به آن اهمیت می هم.

منبع : Entrepreneur.com

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/03/18
0.0
تعداد بازدید : 2116
تعداد کامنت : 0