هشتگ چیست؟
هشتگ یعنی چه و کاربرد هشتگ چیست؟
به علامت # هشتگ میگویند.
این علامت به نامهای دیگری مانند Number Sign هم خوانده میشود.
نخستین کاربرد هشتگ در کجا بوده است؟
در دنیای برنامه نویسی، زبان برنامه نویسی C نخستین جایی بود که از هشتگ در قواعد و Syntax آن استفاده شد.
همچنین در تلفنها هم از علامت هشتگ در سمت راست دکمهی صفر استفاده شده و میشود که در آنجا به علامت Hash معروف است.
استفاده از هشتگ در توییتر
استفاده از هشتگ در توییتر برای نخستین بار در سال 2007 و به ابتکار یکی از کاربران آغاز شد. به عبارت دیگر، هشتگ در ساختار توییتر پیش بینی نشده بود و در اثر خلاقیت کاربران وارد ساختار آن شد و سپس توسعه پیدا کرد.
هشتگ در توییتر، بر اساس توضیح ویکی پدیا، بیش از هر گروه دیگری توسط ایرانیان رایج شده است (+).
اگر چه محدودیت تعداد حروف در توییتر، باعث شده است که در هر توییت، هشتگ های کمی استفاده شود.
کاربرد هشتگ در اینستاگرام چیست؟
ساده ترین کاربرد هشتگ در اینستاگرام یا توییتر یا سایر شبکه های اجتماعی، مشخص کردن موضوع مطلب است. به عبارتی با این کار، مخاطب میتواند تمرکز بهتری بر روی موضوع پیدا کند و محور اصلی محتوای شما را تشخیص دهد.
اما کاربرد مهمتر، کمک به دیگران در یافتن مطلب شماست.
کاربران شبکه های اجتماعی با استفاده از هشتگها به دنبال موضوعات مورد علاقه خود میگردند.
بنابراین شما میتوانید با هشتگ گذاری درست و مناسب، خودتان را در معرض دید دیگران بگذارید.
اسپمینگ در استفاده از هشتگ چه معنایی دارد؟
اسپمینگ یا استفاده هرز از هشتگ در شبکه های اجتماعی به این معناست که شما به علت پرطرفدار بودن یا پرمخاطب بودن یا پرجستجو بودن یک هشتگ، از آن در زیر نوشته خود استفاده کنید، اما نوشته یا عکس یا مطلب شما، در ارتباط با آن موضوع نباشد.
مثلاً یک معلم بازاریابی که عکس تولد خود را با هشتگ #بازاریابی منتشر میکند، اسپمینگ انجام داده است.
هشتگ در تلگرام چه کاربردی دارد؟
ماهیت کاربرد هشتگ در تلگرام با کاربرد هشتگ در اینستاگرام و کاربرد هشتگ در توییتر و سایر شبکه های اجتماعی تفاوت دارد.
در تلگرام، زمانی که شما بر روی یک هشتگ کلیک میکنید، صرفاً در همان مکالمه یا همان کانال تلگرام، میتوانید سایر مطالبی را که با آن هشتگ علامتگذاری شدهاند را جستجو کنید.
بنابراین، کاربرد هشتگ در تلگرام بیشتر از جنس طبقه بندی مطالب توسط تولیدکنندهی محتوا و دسترسی بهتر مخاطب به مطالب است.
از آنجا که الگوریتمهای شبکههای اجتماعی به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست، هر کس بر اساس تجربههای خود، حدسها و توصیههایی دارد. آنچه در اینجا میخوانیم مواردی است که مورد اتفاق نظر بسیاری از فعالان و بزرگان عرصه شبکههای اجتماعی بوده است:
نکته اول: از هشتگ استفاده کنید.
نکته دوم: از هشتگ زیاد استفاده نکنید.
نکته سوم: همه هشتگها را دقیقاً در توضیح عکس استفاده نکنید.
نکته چهارم: استراتژی هشتگ داشته باشید.
نکته پنجم: قبل از انتخاب هشتگها، آنها را در اینستاگرام جستجو کنید.
نکته ششم اینکه از سرویسهای تحلیلی استفاده کنید.
تمرین:
۱- یک حوزه مورد علاقه خود را در اینستاگرام انتخاب کنید و چند هشتگ متداول در آن حوزه را شناسایی و جستجو کنید. بنویسید که کدام را قابل توصیه و کدام را غیرقابل توصیه میدانید.
۲- یکی از صفحات مربوط به برندهای معروف ایران یا جهان را در اینستاگرام انتخاب کنید و استراتژی هشتگ آنها را تا حد امکان با دقت تحلیل کنید و برای بقیه دوستان متممی بنویسید.