8 نکته برای خرید تبلت و تلفن هوشمند

8 نکته برای خرید تبلت و تلفن هوشمند

خرید تبلت و اسمارت‌فون به این مفهوم است که انتخاب سختی در پیش دارید. تنوع زیاد محصولات در کنار سیستم‌عامل‌های مختلف همچون اندروید و iOS (صرف‌نظر از نسخه آنها)، کار انتخاب را بسیار سخت‌ می‌کند.در این راهنمای خرید، 8 نکته مهمی که هنگام انتخاب خرید باید مدنظر داشته باشید را ذکر می‌کنیم. حالا با خیالی آسوده می‌توانید مطمئن باشید که انتخابی صحیح خواهید داشت.

 

صفحه نمایش چه اندازه‌ای باشد؟

هنگام خرید تبلت، سایز صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید مدنظر داشت. پر واضح است که سایز تبلت بسته به انتخاب شماست و اینکه چه قدر قابلیت حمل آن برای شما اهمیت داشته باشد.

صفحه نمایش آیپد2 دقیقا هم‌اندازه آیپد اصلی یعنی 9.7 اینچ است، البته گزینه‌های کوچک‌تر دیگری نیز وجود دارد. مثلا صفحه نمایش 7 اینچی یکی دیگر از سایزهای مورد پسند عموم است. مدل‌های ViewPad 7 و Archos 70h (که در بازار ایران هم وجود دارند) نمونه‌های خوبی از این اندازه هستند.

سایز استاندارد در تلفن‌های هوشمند، 4 اینچ است، اما از لحاظ کیفیت، تنوع و اختلاف بسیار زیادی در مدل‌های مختلف دیده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از تلفن‌های هوشمند همچون Galaxy S2 سامسونگ از صفحه نمایش AMOLED بهره می‌برند که رنگ‌ها را بسیار زنده‌تر  نمایش می‌دهد بطوری که تفاوت کیفیت تصویر را در آنها به راحتی احساس خواهید کرد.


چه سیستم‌عاملی نیاز دارید؟

سیستم‌عامل‌های متنوع و مختلفی برای این دستگاه‌ها ارایه شده است. سیستم‌عامل همان برنامه اصلی حاکم بر تبلت یا گوشی هوشمند است. در حال حاضر از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها می‌توان  iOS اپل و اندروید (گوگل) اشاره کرد.

در سال 2011 تبلت‌های تولید شده اغلب از اندروید نسخه 3.0 بهره می‌گیرند.سیستم‌عامل‌های دیگری نیز همراه تبلت‌های بلک‌بری و اچ‌پی عرضه شده است.

البته ویندوز7 نیز نسخه‌ای برای نصب روی تبلت‌ها دارد ( نسخه استارتر). در این سیستم‌عامل دقیقا می‌توانید انواع برنامه‌های PC را اجرا کنید بدون آنکه در دقت و امکانات صفحه لمسی آن افتی مشاهده کنید. البته به زودی ویندوز8 نیز به عنوان جایگزین نسل بعدی آن به بازار عرضه خواهد شد.

در بخش تلفن‌های هوشمند نیز ویندوز7 پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و اکنون یکی از مهم‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود در این بخش به شمار می‌رود. اگرچه سهم بازار آن هنوز بسیار اندک است، اما برخورداریُ از آن امکانات بسیار زیادی را در مقایسه با سیستم‌عامل‌های آیفون و اندروید گوشی هوشمند به شما عرضه خواهد کرد.


چه مقدار فضای ذخیره‌سازی نیاز  دارید؟

مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز، بستگی به نوع استفاده شما از تبلت دارد داشت.

اگر فقط می‌خواهدی بر روی تبلت عکس و موزیک ذخیره کنید 16 گیگابایت فضای زیادی است اما همین ظرفیت برای کسانی که برنامه‌های سنگین و ویدیو‌های HD بر روی تبلت کپی می‌کنند بسیار کم است. پس همه چیز به نیاز شما بر می گردد.

 تجهیزات اپل اسلات کارت حافظه ندارند، اما بسیاری دیگر از تبلت‌ها از اسلات‌های microSD یا microSDHD برخوردارند و با استفاده از آنها به راحتی می‌توانید بر حجم ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه بیفزایید.

 

UaO2ggmOCb

 


آیا تبلت 3G نیاز دارید؟

تمامی تبلت‌ها از WiFi پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توانید آنها را به صورت بی‌سیم به شبکه خانگی خود متصل نمایید. البته بسیاری از تبلت‌ها در دو نسخه عرضه می‌شوند که در یکی از این نسخه‌ها علاوه بر WiFi پشتیبانی از 3G نیز گنجانده شده است. با این حساب با استفاده از سیم‌کارت اپراتور سوم (منظورمان همان رایتل است که قرار است در به زودی در ایران شروع به فعالیت کند) در این گونه تبلت‌ها می‌توانید اینترنت را نیز همراه خود داشته باشید.

نسخه‌های 3G تبلت‌ها گران‌تر هستند، ضمن آنکه باید هزینه استفاده از اینترنت سیم‌کارت را نیز متقبل شوید.چه تعداد نرم‌افزار با آن سازگار است؟

در فروشگاه App Store بیش از 500 هزار برنامه برای تجهیزات iOS قابل عرضه است. آیپد و آیفون تقریبا تمامی این برنامه‌ها را می‌توانند اجرا کنند، البته 65 هزار برنامه فقط مختص آیپد ارایه شده است.برای اندروید نیز بیش از 380 هزار برنامه ارایه شده است. دیگر سیستم‌عامل‌ها نیز فروشگاه‌های خاص خود را دارند که البته در مقایسه با فروشگاه‌های اپل، بسیار انگشت‌شمار هستند.

به هر حال برای بهره‌گیری از این دستگاه‌ها باید برنامه‌های خاص آنها را تهیه نمایید.

 

ظرافت و وزن دستگاه چقدر باید باشد؟

اگرچه اپل در خصوص آیپد2 با هیاهوی فراوان اعلام داشته که فقط 601 گرم وزن دارد و با ضخامت 8.8 میلی‌متر باریک‌ترین تبلت موجود به شمار می‌رود، اما تبلت‌های دیگری نیز هستند که حرف‌هایی از این دست برای گفتن داشته باشند.

تبلت PlayBook بلک‌بری با صفحه نمایش 7 اینچی فقط 9.7 میلی‌متر ضخامت داشته و وزن آن کمی بیشتر از 400 گرم است. گلکسی‌تب 10.1 اینچی سامسونگ نیز فقط 10.9 میلی‌متر ضخامت داشته و وزن آن نیز 599 گرم است. البته موتورولا نیز مدل Xoom را ارایه کرده که با تعجب باید گفت 730 گرم وزن دارد.

ضخامت و وزن تلفن‌های هوشمند خیلی مهم‌تر از بسیاری جنبه‌های زیبایی‌شناسی این گوشی‌ها برای کاربران است. اما اگر بخواهید این گوشی‌ها را در جیب یا کیف خود حمل کنید، خیلی زود مدل‌های سنگین‌تر، دردسر وزن سنگین خود را به شما نشان خواهند داد. قاب فلزی این گوشی‌ها بر وزن آنها می‌افزاید، اما حس کیفیت را نیز به شما القا می‌کند.

بهتر است هنگام خرید، گوشی‌های هوشمند را حتما از لحاظ وزن نیز ارزیابی کنید تا بعدا از خرید خود پشیمان نشوید.

 

آیا دستگاه‌ مورد نظر به دوربین نیز مجهز است؟

امروزه تمامی تلفن‌های هوشمند و اغلب تبلت‌ها از دوربین برخوردارند و کاربر با آن می‌تواند خاطرات خود را ثبت نموده و از لحظات خاص زندگی فیلم تهیه نماید.

بیشتر تبلت‌ها یک دوربین در جلو دارند که هنگام چت برای برقراری ارتباط ویدیویی مورد استفاده کاربر قرار می‌گیرد. گوشی‌های هوشمند نیز از دوربین‌های بسیار باکیفیتی برخوردار شده‌اند که قادر به ثبت تصاویر حرفه‌ای هستند.

در حالی که آیفون،4 دوربین 5 مگاپیکسلی دارد، انواع دیگری از گوشی‌های هوشمند همچون گلکسی اس2 سامسونگ یا C7 نوکیا از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی بهره‌مند هستند که از لحاظ کیفیت دوربین‌های دیجیتا‌ل‌شان واقعا خرید ارزنده‌ای محسوب می‌شوند.

 

آیا دستگاه‌ قادر به برقراری ارتباط با تلویزیون نیز هست؟

بسیاری از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند پیشرفته قادرند از طریق کابل HDMI به مانیتور یا تلویزیون نیز متصل شوند. این ویژگی به خصوص هنگامی قابل توجه است که روی دستگاه، محتوای ویدیویی داشته باشید و بخواهید آن را در نمایشگری بزرگ‌تر برای دوستان و یا خانواده پخش نمایید.

اگر این قابلیت برای شما نیز اهمیت دارد، دستگاه را از نظر خروجی HDMI بررسی نمایید. البته ارایه کابل رابط HDMI نیز همراه این گونه دستگاه‌ها قابل توجه است. زیرا در برخی دستگاه‌ها باید با پرداخت مبلغی اضافه‌تر این کابل را جداگانه تهیه کرد.

برای نمونه گوشی هوشمند نوکیا N8 به همراه کابل رابط HDMI عرضه می‌شود، در حالی که مدل بعدی آن یعنی N9 فاقد این کابل است!

 

 

782WNAbJcG

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/05/15
0.0
تعداد بازدید : 2252
تعداد کامنت : 0