بیل‌گیتس در گذر زمان(2)

چه کسی بر مایکروسافت حکومت خواهد کرد؟

 این هیاهویی که به پا شده وسوسه جانشینی بیل گیتس است که همه را تحت تاثیر قرار داده است.

 در ابتدا بهتر است بگوییم ریاست مایکروسافت مسئولیت بزرگی است که از عهده خیلی‌ها خارج است. گیتس به عنوان رئیس و بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت، همیشه سایه خود بر مایکروسافت را حفظ خواهد کرد. به هر حال قدرت و نفوذ او، هر مدیر و مسئولی در شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 استیو بالمر، مسئول ارشد اجرایی شرکت هم معترف است که هرگز نمی‌تواند مانند گیتس باشد و سابقه او هم نشان می‌دهد بالمر مرد بازار و خرید و فروش است. در واقع تفاوت‌های آشکاری بین مدعیان رهبری مایکروسافت وجود دارد: از یک سو Ray Ozzie (آرشیتکت ارشد نرم‌افزاری شرکت) و Craig Mundie (مسئول ارشد پژوهش و استراتژی شرکت) و از سوی دیگر سهام ‌دارانی همانند Kevin Turner که هم اکنون مسئول ارشد بخش پردازشی شرکت است.

 

F5wxn4Dymp

 

حالا سوال اینجاست که کدام ویژگی مهمتر است: فناوری یا فروش؟

با توجه به این نکته که بزرگ‌ترین موفقیت‌های شرکت در سایه رهبری مسئولان فناوری به دست آمده است، آیا مردان تجارت و فروش می‌توانند جانشین مناسبی برای گیتس باشند؟

Rob Helm یکی از تحلیلگران مایکروسافت معتقد است: "مایکروسافت که حالا به اوج پیشرفت و توسعه فنی رسیده است، دیگر نیازی به مدیران فنی ندارد."

ولی وقتی نظر بسیاری از تحلیلگران آی‌تی را در این مورد جویا می‌شوید، اکثر آنها مدیران زبده فناوری را افراد موفق و سودمندی برای این پست می‌دانند. البته شاید مدیرانی که سابقه تجاری بیشتری دارند از مقبولیت عمومی بیشتری برخوردار باشند.

Rob Helm در این مورد توضیح می‌دهد:" Bob Muglia، معاون مسئول بخش سرور و ابزارهای شرکت مشخصا فردی ایده‌آلی خواهد بود، چون سودهای غیر منتظره‌ای نصیب شرکت کرده است. او از پشتیبانان سرسخت ویندوز و آفیس محسوب می‌شود."

از سوی دیگر Ray Ozzie از مدیران معروف بخش فناوری است که بیشترین شباهت را به گیتس دارد. Rob Koplowits از تحلیلگران مرکز پژوهشی Forrester او را یکی از آینده نگرترین مدیران شرکت می‌داند که همیشه روابط نزدیکی با گیتس داشته است.

به هر حال چیزی که همه بر آن توافق دارند این است که مایکروسافت برای مقابله با شرکت‌های دیگر و در راس آنها گوگل؛ نیاز به بازنگری در رهبری فنی خود دارد.

پیشرفت بیشتر در زمینه تجارت آنلاین، نیاز به تفکراتی شبیه گیتس دارد تا با آزمایشات مختلف بتوانند خدمات آنلاین بهتری در اختیار کاربران قرار دهند.

به طور منطقی ممکن نیست بتوان جانشینی برای گیتس و همین طور بالمر انتخاب کرد! آنها دو دوست قدیمی هستند که مدت‌ها در کنار هم در مایکروسافت کار کرده‌اند. با اینکه شیوه‌های مدیریتی آنها با هم متفاوت است اما سابقه طولانی فعالیت‌شان، نام آنها را با نام شرکت مترادف کرده است.

به نظر کارشناسان در دوران پس از گیتس، این نظر سهامداران است که مدیر منتخب را معرفی می‌کند. اما تا کنون هیچ اظهار نظری در این رابطه چاپ نشده است!!!

آیا مایکروسافت بازار خود را از دست می دهد؟

400 شرکتی که رابطه تنگاتنگی با مایکروسافت دارند، سال گذشته شاهد اتفاقات زیادی در شرکت بوده‌اند که مهمترین آنها شاید بدترین آنهاست و آن اینست‌: بیل گیتس در حال ترک شرکت است.

حالا سوال اینست که آینده بزرگ‌ترین اکوسیستم فناوری دنیا چه خواهد شد؟

CoRjwmfEky

 

Michael Speyer تحلیلگر مرکز پژوهشی Forrester در این رابطه توضیح می‌دهد: "این مساله با DNA شرکت عجین شده است و به نفع آنهاست که ارتباط خود را با بازار حفظ کنند و از نمایندگی‌های فروش خود حمایت کنند."

با تعداد پرسنل و هزینه‌هایی که صرف راه‌اندازی این شرکت‌ها شده است، شکی نیست تیم مدیریتی شرکت، حاشیه امنیت این بازار را حفظ خواهد کرد. به نظر Speyer، مایکروسافت در گذشته و حال همواره به فکر محافظت از کانال‌های خود با نمایندگی‌های فروش در بازار بوده است. بنابراین بود و نبود گیتس در این میان اصلا مهم نیست.

Derick Bahl مالک شرکت Quality Systems Solutions و از شرکت‌های شریک مایکروسافت، معتقد است: "گیتس همیشه به اهمیت کانال‌هایش با بازار واقف بوده است اما هیچ وقت دخالت مستقیم نداشت. او بیشتر مایل بود به محصولات شرکت بپردازد تا استراتژی‌های فروش آنها در بازار. او همیشه خود را یک آرشیتکت نرم‌افزاری می‌دانست؛ کسی که به فکر تبلیغ محصولات مختلف شرکت است. بنابراین من فکر می‌کنم با اینکه او ارزش این کانال‌ها را می‌دانست اما نمی‌خواست خود را با این مسائل درگیر کند."

کارشناسان صنعت آی‌تی می‌گویند، کانال‌های ارتباطی مایکروسافت با بازار پس از ساخت ویندوز 95 و 98 بسیار بیشتر شده است. پس از آنکه تقاضا برای سیستم‌ عامل‌ها افزایش پیدا کرد و مایکروسافت بر رقبایش پیشی گرفت، شرکت ناچار شد به فکر شیوه فروش جدیدی باشد. چون فروش مستقیم محصولات به خریداران، زمان زیادی می‌طلبید و اصلا اقتصادی نبود. بنابراین کار خود را با کانال‌های فروش آغاز کردند.

Michael Cherry تحلیلگر مرکز پژوهشی شرکت مایکروسافت در این خصوص می‌گوید: "از همان ابتدا گیتس و بالمر از نقش مهم این کانال‌ها مطلع بودند. بنابراین رابطه دوطرفه خود را با آنها حفظ کردند. در واقع مایکروسافت شرکتی است که عملا هیچکس مستقیما با آن رابطه ندارد.

این کانال‌های فروش و OEMها هستند که سخت‌افزار و ابزارهای ویندوز را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و حالا که گیتس در حال کناره‌گیری است، بهترین راهکار برای آنها برای ادامه موفقیت‌هایشان همکاری تنگاتنگ با یکدیگر است. مایکروسافت همواره به تقویت ارتباط دوطرفه‌اش با تمام نمایندگی‌ها می‌اندیشد و این چیزی است که همه ما بدان نیاز داریم. ما با همکاری هم می‌توانیم محصولات بیشتری بفروشیم و خدمات بهتری در اختیار کاربران در سراسر دنیا قرار دهیم."

 

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/06/01
0.0
تعداد بازدید : 1980
تعداد کامنت : 0