نقش اپلیکیشن های موبایل در پیشرفت استارت آپها

آیا از طریق توسعه اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند به موفقیت رسید

 

 

تولید اپلیکیشن نسبتا کار آسانی است اما ساخت اپلیکیشن همه مشکلات استارت‌آپ‌ها را حل نمی‌کند. با توجه به موفقیت روزافزون بازار اپلیکیشن، خیلی راحت می‌توان فهمید چرا بسیاری از بنیان‌گذاران کسب‌وکارها عقیده دارند که از طریق توسعه اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند به موفقیت برسند. در مقطعی که برخی اپلیکیشن‌‌ها دچار مرگ زودرس شدند، اپل مشغول رکورد شکستن بود. در روز اول ژانویه امسال، App Store شلوغ‌ترین روز خود را تجربه می‌کرد و فروش آن حدودا به ۲۴۰ میلیون دلار رسید. این رکورد یک‌روزه نشان‌دهنده جهش دیگری در بازار رو به توسعه اپلیکیشن بود. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۰ میلیارد دلار از طریق App Store درآمد کسب کردند؛ یعنی ۴۰ درصد افزایش درآمد نسبت به سال ۲۰۱۵٫ در مجموع از زمانی که App Store در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ۶۰ میلیارد دلار به‌دست آورده‌اند. این آمار و ارقام فروش پرزرق و برق به جذابیت توسعه اپلیکیشن برای استارت‌آپ‌ها افزود.

 

 

درحالیکه تولید یک اپلیکیشن نسبتا ارزان، آسان و سریع است، اما موانع اندکی که بر سر راه معرفی آن وجود دارد، بسیار گمراه‌کننده است. بسیاری از بنیان‌گذاران برای سودآوری خودشان تنها روی اپلیکیشن تکیه می‌کنند و اصول کسب‌وکار سنتی در فرآیند آن را نادیده می‌گیرند. حتی اگر یک شرکت اپلیکیشنی ویرانگر در بازار ایجاد کند که کاربرد گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد، توسعه تکنولوژی برای سازگارکردن آن در فروشگاه‌های مجازی اپلیکیشن، بدون داشتن هیچ نوع استراتژی احتمالا به شکست منجر می‌شود. چه یک اپلیکیشن تولید کنید و چه یک فروشگاه فیزیکی تاسیس کنید، بنگاه شما به بازاریابی، تثبیت موقعیت و خدمات مشتری زیادی نیاز دارد. به‌عبارت ساده، کسب‌وکارها نمی‌توانند تنها با ساخت اپلیکیشن رشد کنند و موفق شوند.

 

فراتر از اپلیکیشن فکر کنید

این طرز تفکر وابستگی صرف به تولید اپلیکیشن را در کلاس‌های کارآفرینی که دانشجویان می‌خواهند در طول یک ترم ایده‌های کسب‌وکاری که مشکلات دنیا را حل کند عملی کنند، زیاد شاهد بوده‌ام. این ذهن‌های جوان، ایجاد یک اپلیکیشن را مثل یک راه حل تمام و کمال می‌بینند که جایگزین یک سرویس یا مشکل حاشیه‌ای می‌شود؛ چیزهایی مثل یافتن خدمات بیمه ارزان یا مکان‌یابی نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین با یک اپلیکیشن گوشی هوشمند. بخش عمده‌ای از این راه‌حل‌های مبتنی‌بر اپلیکیشن تلاش برای تقلید از یک اپلیکیشن موفق دیگر است. کارآفرینان به‌جای ارتباط برقرار کردن با حال یا گذشته، باید از بینش و هوش خود برای داشتن تفکری فراتر از محدوده آینده یک بازار مفروض استفاده کنند.

 

lBhc732b9f

 

اپلیکیشن رویایی شما

نوآوری در عصر دیجیتال به معنی استفاده از تکنولوژی برای ارتقای تجربیات موجود نیست؛ نوآوری واقعی یعنی مدل فعلی را به‌طور کامل متحول کنید. بهترین راه‌حل برای برطرف کردن مشکلات یک جامعه می‌تواند یک اپلیکیشن باشد. اوبر، کیندل (Kindle) و تیندر (Tinder) صنایع خود را کاملا متحول کردند، اما قبل از اینکه اپلیکیشن خود را وارد بازار کنید، به استراتژی موجود در پس آن توجه کنید. به همین منظور، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شوند:

۱) به اصول اولیه در دنیای واقعی توجه کنید. صنعت پیتزا در دنیای واقعی وابسته به اجاق فیزیکی، مواد تشکیل‌دهنده و تحویل به مشتری است. با وجود این وابستگی، برند معروف پیتزا دومینو (Domino’s) در تلاش برای ساده‌سازی تجربه سفارش‌دهی، بسیار عالی با تکنولوژی همگام شده است. این شرکت کار خود را با یک اپلیکیشن موبایل آغاز کرد که به مشتری امکان می‌دهد دیگر برای سفارش دادن پیتزا نیازی به تماس تلفنی و مراجعه به وب‌سایت نداشته باشند. این فوق‌العاده است، اما دومینو یک گام بیشتر برداشت و سفارش از طریق توئیت کردن، یعنی از طریق پیام‌های متنی و ایموجی را نیز آزمایش کرد و اخیرا نیز امکان سفارش از طریق Amazon Echo را فراهم کرده است. این کسب‌وکار پیشگام در دنیای دیجیتال موفق بوده است. در سال ۲۰۱۵ این شرکت عامل ۵۰ درصد فروش در ایالات‌متحده بوده و ۷/ ۴ میلیارد دلار از طریق کانال‌های سفارش دیجیتالی در سراسر جهان به‌دست آورده است.

۲) هر چیزی محدودیت‌های خاص خود را دارد. حتی جهان دیجیتالی اپلیکیشن‌ها دارای مرزبندی است. علاوه‌بر ارتقا و حفظ اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان باید با موانع سیستم‌عامل‌های موجود مقابله کنند. iOS شاخص‌ترین و جذاب‌ترین پلت‌فرم برای تولیدکنندگان اپلیکیشن است و خیلی از اپلیکیشن‌ها قبل از ورود به سیستم‌عامل‌های دیگر، در سیستم‌عامل اپل ارائه می‌شوند. به‌طور خاص، بسیاری از بازی‌های موبایلی قبل از ورود به ابزارهای اندرویدی، در iOS امتحان خود را پس می‌دهند. مثلا بازی «سوپر ماریو» که حدود ۵۳ میلیون دلار برای شرکت نینتندو درآمد داشت، در ماه دسامبر در iOS و در ماه مارس برای دستگاه‌های اندروید عرضه شد. درحالیکه اپل هنوز در آمریکا سیستم‌عامل غالب است، اندروید بازار بزرگ‌تری در جاهای دیگر جهان در دست دارد. از نقاط ضعف و قوت سیستم‌عامل‌های مختلف آگاه باشید. اگر یک اپلیکیشن را در چندین سیستم‌عامل راه‌اندازی کنید، ممکن است برای شما سودی نداشته باشد زیرا راه‌اندازی و توسعه یک اپلیکیشن برای دستگاه‌های مختلف به‌طور همزمان می‌تواند به سرعت هزینه و زمان را افزایش دهد.

۳) هدف باید وسیله را توجیه ‌کند. این جمله ممکن است در ابتدا درست به‌نظر نیاید اما مشتریانی را در نظر بگیرید که برای رفع مشکلشان، کسب‌وکار شما را هدف قرار می‌دهند. آیا آنها برای حل مشکلشان به‌طور مستمر به کسب‌وکار شما نیاز دارند؟ پاسخ این سوال تعیین می‌کند که مشتریان چندبار از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند. آیا مشتریان راه‌حل پیشنهادی شما را باارزش می‌یابند؟ پاسخ دادن به این سوال همه‌چیز را برای شما روشن می‌کند. برای ارائه یک اپلیکیشن مناسب و موفق باید پاسخ این دو سوال «بله» باشد. داشتن یک اپلیکیشن عالی نباید هدف شما باشد. در عوض، باید روی ایجاد ارزش و وفاداری مشتری از طریق یک برنامه‌ عالی تمرکز کنید. این تنها راه توجیه هر تصمیم کسب‌وکار، از جمله توسعه اپلیکیشن است.

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/06/29
0.0
تعداد بازدید : 2167
تعداد کامنت : 0