اهمیت رقابت در بازار کسب و کار‌

اولویتهای رقابت در بازار کسب و کار‌

رقابت در بازار کسب وکار از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • رقابت، به شما انگیزه می دهد تا مانع را بالاتر برده و استانداردهای والاتری را تنظیم کنید.
  • رقابت، شما را تشویق می کند تا بین خود و دیگران فرق هایی را قائل شوید. در نتیجه، برجسته تر و موفق تر  عمل خواهید کرد.
  • رقابت، خلاقیت و  نوآوری را به همراه می آورد.
  • رقابت، منجر به ارائه ی محصولات و خدمات بهتر به بازار می شود.
  • رقابت موجب می شود حوزه های کاری خود را افزایش دهید و کسب و کارتان را گسترش دهید.

نحوه رقابت در بازار کسب و کار :


یکی از اجزای سازنده مدل کسب و کار ارزش های پیشنهادی است که بیانگر محصولات و خدماتی است که برای یک بخش مشتری خاص ارزش خلق می نماید.  ارزش پیشنهادی کمی سازی شده باید بتواند هر مشکلی را که میان محصولتان و اولویت نخست کاربرنمایتان وجود دارد حل و فصل کند، اما مقایسه محصولتان با وضعیت جاری این اطمینان را می دهد که شما بازاری واقعی و معتبر دارید، نه بازاری مفهومی و غیر واقعی.


از این که شرکت دیگری کار مشابهی با ایده شما را انجام می دهد نترسید و به جای اینکه انرژیتان را صرف کنار زدن شرکتی کنید که باور دارید رقیب اصلی شماست ،صرف عرضه محصول با کیفیتی را کنید که مشتریان نیاز دارند.
پرداختن به بازار های بکری که در آنها« مشتری کاری انجام نمی دهد» بسیار بهتر از تمرکز بر برخی شرکت های نوپای دارای برند جدید است.
اگر شایستگی محور خوبی داشته باشید و بتوانید افراد را به سمت استفاده از راهکاری جدید سوق دهید ، بازار به حرکت در خواهد آمد و هم شما و هم رقبای کوچک دیگر در بازار به پیروزی بزرگی دست خواهید یافت . در این صورت، این احتمال وجود دارد که دو تا از شما با یکدیگر ادغام شوید ، توسط شرکت های بزرگتر خریداری شده یا هر دو  به سهامی عام تبدیل شوید.

پس از آنکه شایستگی محوری و موقعیت رقابتی اتان را تبیین کردید، بیش از حد وقت گران بهای خود را صرف تمرکز بر رقبا نکنید، بلکه لازم است زمان بیشتری را صرف کار با مشتریان ، توسعه شایستگی محوری و عرضه محصولات با کیفیت نمایید.
محصولات رقبای خود، موقعیت های بازار، وضعیت مالی و نحوه ی درگیر کردن مشتریان رقبای خود را بشناسید و در صدد یافتن راهکارهای جدید برای راائه کسب و کار خود باشید.

4WsmmxZM1f


چگونه موقعیت رقابتی اتان را ترسیم کنید:

 ترسیم نمودار موقعیت رقابتی با شناسایی دو اولویت برتر کاربرنما و مد نظر قرار دادن این فرض آغاز می شود که این دو اولویت درست همان چیزی است که اهمیت دارد. ممکن است شایستگی محوری شما الهام بخش باشد و محصولتان نیز ویژگی های بسیار خوبی داشته باشد اما این دو نمی تواند اولویت های مشتری را نشان دهد. این فرایند به شما اجازه خواهد داد تا مجددا سراغ مشتری بروید و اعتبار موقعیتتان را بسنجید.

به این منظور یک نمودار ساده ماتریس به صورت زیر رسم کنید:

محور های XوY را به دو نیم تقسیم کنید.

اولویت شماره یک کاربرنمای خود را روی محورX بنویسید.

در نیمی از محورX که به مبدا نزدیک تر است، «وضعیت بد» این اولویت را بنویسید.(برای مثال ،اگر «اطمینان پذیری » اولویت است، «پایین» بنویسید)

در نیمه دیگر محورX، «وضعیت خوب» این اولویت را بنویسید(برای مثال ،برای«اطمینان پذیری» بنویسید «بالا».)

روی محورY، اولویت شماره دوی کاربرنمایتان را بنویسید.«وضعیت بد» را روی نیمه نزدیک تر محورY به مبدا و «وضعیت خوب» را روی نیمه دیگر محورYبنویسید.

وضعیت جاری کسب و کارتان را روی نمودار و در کنار رقبای خود مشخص کنید. همچنین گزینه « کاری انجام نمی دهد» یا « وضع موجود» را نیز مد نظر قرار دهید.

 
اگر تحقیقات اولیه بازارتان را به خوبی انجام داده باشید، کسب و کارتان باید در ربع بالا و راست این نمودار- درانتهای فوقانی حالت های « خوب» هر یک از اولویت ها- قرار بگیرد، ربع پایین و چپ جایی است که اصلا دوست ندارید آنجا باشید.سایر مکان های روی این نمودار لزوما بد نیستند اما اگر می بینید که در جایی به غیر از سمت راست و بالای این نمودار قرار گرفته اید ، باید محصولتان را در مقایسه با محصولات رقبایتان مجددا ارزیابی کنید و کیفیت محصولاتتان را با توجه به نیاز مشتری بالا ببرید.

این نمودار را با مشتریان هدفتان بررسی کنید و بازخوردهای آنها را دریافت کنید؛ در صورت لزوم، آن را اصلاح کنید تا این نمودار نهایتا محصولتان و کلیت رقابتتان را با توجه به اولویت برتر کاربرنما به دقت توصیف کند.

THQXED5SF1


روش های رقابت و غلبه بر رقبا برای کسب و کار های نوپا :

همه افرادی که کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کنند باید بدانند که رقابت در بازار کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین باید از روش هایی برای این رقابت استفاده کنند. اگر شما هم کسب وکار جدیدی را راه اندازی کرده اید با استفاده ار روشهای زیر می توانید با رقبای خود به رقایت بپردازید:

 

۱- خلا بازار هدف را شناسایی کرده و آن را پر کنید:

 خدمت یا محصول کسب و کار شما ممکن است از خیلی جهات شبیه رقبای شما باشد چیزی که اهمیت دارد این است که شما با بررسی بازار هدف، خلاهای موجود را شناسایی کنید و سعی کنید با ایجاد نوآوری در محصول یا خدمت خود مشتریان را جذب  کنید.

۲- فرهنگی مشتری محور ایجاد کنید:

اگر می خواهید در بازاری که تعدا رقبای شما زیاد هستند موفق عمل کنید باید به این نکته توجه کنید که کسب و کار شما فرهنگی داشته باشد که در آن به علایق مشتری ها اهمیت ویژه ای داده شده و سعی در ارائه محصول مطابق با علاقه و خواسته مشتری شود.

۳- سر قیمت رقابت نکنید:

عده ی زیادی از مدیران کسب و کارهای جدید بر این باورند که با کاهش قیمت نسبت به رقبای خود می توانند ار آنها جلو بیفتند در حالیکه این روش مناسبی برای رقابت نیست چرا که کاهش قیمت به ضرر شماست و باعث می شود حتی نتوانید با سود آن  نیازهای اولیه ی مربوط به کسب و کار خود را فراهم کنید.

۴- زیاد بودن تعداد رقبا در کسب و کار شما به معنای قدرت است:

 بازار هدفی که تعداد رقبا در آن زیاد است به معنای این است که تعداد مشتری ها نیز در آن کسب و کار زیاد هستند در نتیجه شما باید سعی کنید جایگاه کسب و کار خود را مستحکم کنید، از این عامل به عنوان نقطه عطفی برای پیشرفت کسب و کار خود سود ببرید و به راحتی دلسرد نشوید.

۵- افزایش بهره وری در کسب و کار خود:

 اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید در واقع  خود را وقف کار  کنید و در آن کار غرق شوید. در کار  آنچه مهم است، کاری است که افراد انجام می‌دهند، نه آن چیزی که قصد انجام آن را دارند، بنابراین مهم است که بهره وری کار خود را نسبت به رقبای خود افزایش دهید. به عبارت دیگر رقابت تاثیر مثبتی در افزایش بهره وری دارد.

۶- استفاده از روشهای بازاریابی و تبلیغاتی نوین و نامتعارف:
یکی از راهکارهای موفقیت در عرصه رقابت، آگاهی داشتن از علم و اصول بازاریابی و استفاده صحیح آن اصول می باشد. سعی کنید از روش های جدید و غیرکلیشه ای برای معرفی محصول و یا خدمت خود بهره ببرید. اگر روش بازاریابی شما منحصر بفرد باشد مطمئنا توجه بیشتری را در میان مشتریان به خود جلب می کنید.

نتیجه گیری:

رقابت در بازار کسب و کار عامل پویایی اقتصاد کشورهاست. در عرصه کسب و کار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. رقابت، خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و کارآفرینان عرصه کسب و کار را به افزایش  بهره وری در ارائه محصولات و خدمات خود وادار می سازد تا ضمن کسب سود بیشتر ، کالا و خدمات با کیفیت تری به مشتری عرضه نمایند.

 

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/07/10
0.0
تعداد بازدید : 4651
تعداد کامنت : 0