سایه روشن ایجاد اشتغال در کشور

بهبود فضای کسب و کار لازمه کاهش بیکاری است

کارشناسان معتقدند بهبود فضای کسب و کار و ایجاد رونق در بخش های مختلف اقتصادی لازمه ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در برنامه تیتر امشب  در خصوص علت افزایش آمار بیکاری در کشور اظهار داشت:طی چند سال گذشته  رکود اقتصادی در همه بخش ها بوده و این امر مانعی در برابر ایجاد اشتغال بوده است.
وی ادامه داد:در برنامه ششم برای خروج از رکود قوانینی را پیش بینی کردیم و مقرر شده  770هزار میلیارد تومان برای ایجاد 1.5 میلیون شغل سرمایه گذاری شود. ما اعتقاد داریم سالانه  1.2 میلیون متقاضی جدیدالورود به بازار کار داریم ولی دولت به 1 میلیون اعتقاد دارد. در برنامه ششم پیش بینی کم کردن 8دهم نرخ بیکاری را در سال کرده ایم. برای تحقق این امر باید بین 1.3 تا 1.5 میلیون شغل  ایجاد کنیم و این غیر از آمار بیکاران قبلی است.
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 1395 باید 1.3 میلیون شغل ایجاد می شد که 650 هزار شغل ایجاد شد و این یعنی 650 هزار به بیکاران اضافه شده است ؛در کل باید گفت از برنامه ای که برای اشتغال تدوین کردیم عقب هستیم.
حاج بابایی در خصوص طرح اشتغال فراگیر گفت:در کشور ظرفیت تولید 1.4 میلیون شغل وجود دارد ولی ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم. در این راستا نباید هیچ طرحی خارج از برنامه ششم توسعه شکل بگیرد چراکه در خصوص اشتغال و مسایل دیگر تعاریف کامل در برنامه ششم آمده است.
وی افزود:در پایان اسفند نقدینگی کشور 1300میلیارد تومان بوده است چطور ما نمی توانیم از این مقدار 190 هزار میلیارد را برای ایجاد اشتغال به جریان اندازیم؟ در خصوص کاهش نرخ سود بانکی، بانکها ابتدا قراردادها با نرخ سود قبلی تمدید کردندو سپس نرخ جدید ابلاغ شد  که در اینصورت نمی توان انتظار داشت نقدینگی به بخش تولید می رود.
حاجی بابایی اظهار داشت:در سال 1396 ما به طور مفصل برای سرمایه گذاری در جهت ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف برنامه داشتیم و بسیاری از قوانین اصلاح شد اما وقتی بخش مسکن که 27 درصد سبد کالا را تشکیل داده منفی 13.5 اشتغال دارد معلوم است آمار اشتغال بالا نمی رود.
حاجی بابایی تاکید کرد: ما باید شغل هایی ایجاد کنیم که بیشترین نیاز کشور بوده و با هزینه پایین تری ایجاد شوند.
بر اساس این گزارش فولادگر نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری بحث تولید و اشتغال به هم پیوستگی دارد. در کمیسیون اصل 44 ما علاوه بر مسایل اصلی اشتغال را دنبال نموده ایم و این آمار امروز در خصوص افزایش نرخ بیکاری را از مدتها پیش هشدار داده بودیم.
وی ادامه داد:البته این آمار 12.5 درصدی با تعریف یک ساعت کار در هفته است و اگر به تعریف کار مداوم برسیم بالای بیست درصد می شود. در سال 1395 در سه رده سنی جوان سن بیست تا بیست و چهار سال سی درصد بیکار داشته ایم و سی درصد جمعیت بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند.

برچسب ها : بیکاری
نویسنده : عارف رفیعی
تاریخ : 1396/07/13
3
تعداد بازدید : 4234
تعداد کامنت : 0