عملگرsite در موتور جستجوی گوگل 11 نکته پرکاربرد و مهم

عملگرsite در موتورجستجوی گوگل, 11 نکته پرکاربرد و مهم همراه با نحوه استفاده

عملگر site یک عملگر بسیار ساده و هم پرکاربرد و مفید می باشد که سئوکاران و وب مستران گرامی میتوانند به راحتی از ان استفاده نمایند. ما در این مقاله 11 مورد از کاربردی ترین موارد کاربرد این عملگر را همراه با مثال و نحوه استفاده از آن به شما معرفی خواهیم کرد.

1-دستور Site:example.com:

اولین کاربرد که ساده ترین شکل استفاده از این عملگر می‌باشد بسیار پرکاربرد و مفید از نظر رصد کردن تعداد صفحات و همچنین صفحات ایندکس شده می باشد که به صورت زیر استفاده می باشد. بهتر است که از آدرس ریشه سایت استفاده کنید (از نوشتن www قبل از نام دامنه خودداری کنید)

site:webmac.ir

با اجرای این دستور شما با دو نوع از اطلاعات مواجه می شوید: 1- لیستی از صفحات ایندکس شده در نتیجه جستجو. 2- تعداد کل صفحات ایندکس شده.(داخل دایره نشان داده شده در عکس)

 

xXy9mk1Yoj



2-دستور Site:example.com/folder:

اگر دستور شماره یک را اجرا نماییم برای سایت هایی که تعداد زیادی مطالب ایندکس شده دارند شاید نتوان مطلب خاصی را رصد کرد و یا تمامی صفحات ایندکس را امکان بررسی وجود نداشته باشد. برای این منظور دستور Site:example.com/folder می تواند تعداد نتایج را براساس زیر شاخه یا همان ساب فولدر برای شما فهرست نماید.

site: webmac.ir/ content

 

WjoTxDS0Cw


3-دستورSite:sub.example.com :

توسط این دستور سئوکاران قادر هستند تمام مطالب مربوط به یک زیر دامنه را توسط موتورهای جستجو فرابخوانند. در دستور شماره یک یعنی Site:example.com  تمام مطالب سایت اصلی و زیر دامنه ها نیز توسط موتور جستجوی گوگل فراخوان می شوند. اما در این دستور تنها زیر دامنه مشخص مطالب آن نمایش داده خواهد شد.

site:local. webmac.ir

 

 4-دستور Site:example.com inurl:sub:

این دستور به تنهایی دقیقا مانند دستور شماره 3 می باشد، اما با افزودن کاراکتر مثلا [-] میتوان انعطاف بیشتری در آن ایجاد کرد. همچنین میتوان چندین دامنه را همزمان با این دستور اجرا کرد. در صورتی که در دستور شماره 3 تنها هر بار یک دامنه قابل استفاده بود.

site: webmac.ir inurl:local
site: webmac.ir -inurl:www -inurl:local -inurl:aws

5-دستور Site:example.com inurl:param:

توسط این دستور موتور جستجوی گوگل تمامی صفحاتی که در لینک آنها عبارت param موجود است را به شما نمایش خواهد داد و شما می‌توانید بطور مثال صفحات ایندکس شده توسط گوگل از یک دسته بندی خاص در سایتتان را مشاهده کنید. در اینجا نیز استفاده از کاراکتر [-] می‌تواند شما را در رسیدن به نتایج خاص مورد نظرتان با حذف لینک‌هایی شامل عبارت مورد نظر یاری دهد.

site: webmac.ir inurl:ref

 

wgFawYNFmZ


6-دستور Site:example.com text goes here:

این دستور مطلب مورد نظر شما را در تمام صفحات سایت جستجو کرده و به شما نمایش می دهد. در حقیقت این دستور یک جستجوی قدرتمند داخل سایت می باشد!!! دقت کنید که گوگل مطالبی را به شما نمایش می دهد که شامل ترکیبی از کلمات موجود در متن می باشد و به ترتیب کلمات جستجوی شما توجهی نمی کند، همچنین صفحاتی که تنها تعدادی از این کلمات را شامل هستند به شما نمایش می‌دهد. بطور مثال عباراتی مثل "goes text here” و "here text goes in ” همگی در جستجو نمایش داده می شوند. اگر دقیقا به دنبال عبارت مشخصی در متن صفحات هستید می توانید از این دستور استفاده کنید که ترتیب کلمات را نیز مورد نظر قرار می‌دهد.

Site:example.com "text goes here
site: webmac.ir  "free kindle books
site: webmac.ir "free kindle books

2rAK75gP6m


7-Site:example.com this OR that:

استفاده از این دستور به شما این امکان را می‌دهد که در یک زمان چند عبارت مشخص را در سایت جستجو کنید و موتور جستجوی گوگل صفحاتی را که شامل هر کدام از آنها و یا هردوی آنها باشد را به شما نمایش خواهد داد. شرایط گفته شده در نکته ۶ را در اینجا نیز می توانید بکار برید. دقت کنید که برای اجرای صحیح این دستور عبارت OR حتما باید با حروف بزرگ نوشته شود تا گوگل آن را بخشی از متن مورد جستجوی شما در نظر نگیرد.

site: webmac.ir  edward OR jacob

J34Mx3oprd

8-دستور Site:example.com ~word:  

این یک دستور فوق العاده است و بسیار پرکاربرد و مفید است. شما اگر تصمیم دارید یک کلمه را در یک سایت جستجو کنید و بعلاوه همزمان کلمات هم معنا و مرتبط آن هم جستجو شود کافیست از دستور فوق به راحتی استفاده نمایید. کاراکتر [~] این امکان را برای شما فراهم آورده است تا کلمه و کلمات مرتبط را همزمان جستجوی نمایید.

با کلیک بر روی لینک زیر مشاهده می کنید که گوگل کلماتی مانند Leadership  و Control را در ارتباط با management  در نظر گرفته و صفحات شامل آنها را نیز نمایش می‌دهد. (این واقعا میتونه جالب و کاربردی باشه)

site: webmac.ir  ~management

 

 9-دستور "Site:example.com intitle:”text goes here:

 این دستور تنها عبارت و یا کلمه کلیدی شما را در عنوان مطالب (تگ هدر) سایت شما جستجو خواهد کرد. یعنی وقتی دستور بالا اجرا می شود موتور جستجو به محتوای سایت کاری ندارد و صرفا دنبال مطالبی در سایت شما می گردد که متن شما در عنوان (تگ هدر) آن وجود داشته باشد. اما استفاده کاربردی‌تر این دستور این هست که به تنهایی استفاده شود. اگر شما مقاله ای نوشته اید و میخواهید بدانید چه افرادی عینا مقاله شما را به همراه عنوان آن کپی کرده اند این دستور تمام سایتی هایی که مقاله شما را کپی کرده اند به شما معرفی خواهند کرد .

site: webmac.ir  intitle:”harry potter”

10-دستور Site:example.com filetype:pdf:

 به کمک این دستور شما میتوانید دنبال فایلی با پسوند خاصی در سایت مورد نظربگردید. استفاده از دستور فوق کمک زیادی به شما در پیدا کردن مقالات خواهد کرد.

site: webmac.ir  filetype:xls

11-دستور "Site:.edu "text goes here:

 با استفاده از این دستور شما قادر خواهید بود یک عبارت و یا کلمه را در سایت هایی که پسوند خاصی دارند جستجو نمایید. مثلا دستور زیر عبارت "seo" را در تمام سایت های با پسوند .ir جستجو کرده و نتیجه را به شما نمایش خواهند داد.

"Site: ir "seo

 

az7pvDQgKz


در پایان لازم به یادآوری می باشد موارد فوق تنها بخشی بسیار مهم از دستورات جستجو می‌باشد که میتواند کمک بسیار بزرگی به سئوکاران و سایر جستجوگران در فضای مجازی باشد.

با ما با مقالات سئو و بهینه سازی وب سایت همراه باشید. توصیه میکنیم مقاله قبلی ما یعنی "چگونه میتوان وضعیت بهینه سازی سایت را توسط ابزارهای رایگان بررسی نمود؟" را ملاحضه بفرمایید.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/07/23
5
تعداد بازدید : 8245
تعداد کامنت : 0