10 علت سرمایه گذاری بر بازاریابی دیجیتالی(اینترنتی)

10 علت سرمایه گذاری بر بازاریابی دیجیتالی(اینترنتی) و لزوم استفاده از آن


بر اساس آمار و ارقام ITU در سال ٢٠١۴، حدود ٣ میلیارد نفر از مردم جهان، معادل ۴٠ درصد از جمعیت کل دنیا، به اینترنت دسترسی داشتند. گزارشات Global Web Index حاکی از آن است که ٩١ درصد از کاربران اینترنت یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی دارند و ٨٠ درصدشان صاحب یک گوشی هوشمند هستند. این داده ها نمایانگر قدرت و تأثیر روزافزون اینترنت بر زندگی مردمی است که می‌توانند مصرف کننده کالا و خدمات شما باشند.

اگر پیش از این بودجه‌ای مختص روش های سنتی و قدیمی بازاریابی همچون پخش پیام بازرگانی در رادیو و تلویزیون، تبلیغ بر روی بیلبورد و چاپ بروشور و کاتالوگ در نظر گرفته بودید، اینک زمان آن فرا رسیده که بر روی شیوه های نوین بازاریابی یا همان بازاریابی اینترنتی از قبیل بازاریابی در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجوگر و خلق محتوا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید. اگر هنوز آمادگی لازم و اعتماد کافی برای دست و پنجه نرم کردن با چالش هایی را ندارید که تکنولوژی های مدرن و امروزی پیش رویتان قرار داده اند، بهتر است دلایل زیر را با دقت مطالعه کنید تا به درک بهتری از قدرت بازاریابی دیجیتال برسید و دریابید موفقیت در دنیای تجارت در گرو گام نهادن در مسیر بازاریابی دیجیتالی است. پس عجله کنید تا از غافله عقب نمانید.


١. هدفگیری دقیق و صحیح مشتریان

در بازاریابی نوین این فرصت و توانایی را دارید که بازار هدف خود را بر مبنای اطلاعات جغرافیایی، رفتارها، تعاملات و سایر ویژگی های مصرف کنندگان بخش بندی کنید. به عنوان مثال اگر مالک یک رستوران هستید، می توانید کمپین های بازاریابی آنلاین خود را به گونه ای انتخاب کنید که شما را به آن دسته از کاربران فیس بوک و گوگل وصل کنند که در نزدیکی شهر شما به سر می برند و طرفدار پر و پا قرص صرف غذا در رستوران هستند. در مرحله بعد می‌توانید با تبلیغات هدفمند در گوگل و فیس بوک یا کارکردن برروی سئو سایت خود، رتبه سایتتان را در موتورهای جستجوگر ارتقا داده و در نهایت شانستان را برای هدفگیری بهتر و دقیق تر مشتریان و مصرف کنندگان بالقوه بالا ببرید.


٢. بازاریابی مدرن، داده‌ها و اطلاعاتی هوشمندانه در اختیارتان می‌گذارد.

از برنامه ریزی اولیه گرفته تا گزارش های اجرایی، بازاریابی دیجیتالی اطلاعاتی هوشمندانه و زیرکانه برای صاحبان کسب و کار و بازاریاب ها به ارمغان می‌آورد. کافی است به سراغ گوگل بروید و کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان را جستجو کرده، بازار رقابت خود را محک زده و جایگاهتان را در این بازار سبک و سنگین کنید تا سرانجام به یک استراتژی بازاریابی موفق و مؤثر دست یابید. به علاوه ابزارهای رایگانی نظیر Google Analitycs و Facebook Insights در کسری از ثانیه اطلاعات فوق العاده مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهند تا عملکرد برند خود را در مقوله هایی همچون آمار بازدید از وبسایت و نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری ارزیابی کنید.


٣. خلق، جایگزین و تکرار کردن در بازاریابی دیجیتالی آسان تر است.

در بازاریابی اینترنتی ایجاد، جایگزین و تکرار کردن فعالیت ها ساده تر از شیوه های سنتی بازاریابی همچون پخش پیام بازرگانی در رادیو و تلویزیون و تبلیغات چاپی است. به عنوان مثال، انتشار و ویرایش یک مقاله در وبلاگ آسان تر از چاپ همان مطلب در روزنامه خواهد بود. گذشته از آن می‌توانید تبلیغات آنلاین همچون Google AdWords و Facebook Ads را در هر لحظه که بخواهید آغاز کرده، پایان دهید یا اصلاح نمایید. با وجود چنین ویژگی هایی شما می‌توانید بارها و بارها فعالیت های خود را تست کرده و روش های جدیدی را تجربه کنید تا در نهایت به بهترین و کارآمدترین کمپین بازاریابی دست یابید.


۴. دیجیتال مارکتینگ درونگرا و جاذبه ای (Inbound) است نه منقطع و از هم گسیخته.

نتایج ماندگار و با ثبات نصیب آن دسته از کمپین های بازاریابی آنلاین می‌شود که در پی ارزش آفرینی باشند نه ایجاد مزاحمت و اعصاب خودی برای مخاطبین.

استراتژی های بازاریابی آنلاین درونگرا شامل خلق محتوایی ارزشمند و درخور توجه همچون مطالب مفید و آموزنده وبلاگی، تصاویر، اینفوگرافیک ها، معرفی برند و ویدئو می‌شود، این مضامین را می توان در وبلاگ ها، وبسایت ها و رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

چنین مضامین با کیفیت و به درد بخوری همچون آهنربا عمل کرده و مصرف کنندگان بالقوه را به خود جذب می‌کنند. شما باید هم زمان در بستر بازاریابی برونگرا (Outbound) هم فعالیت های لازم را صورت دهید تا اطمینان یابید محتوای بی نظیری که خلق کرده اید به دست کاربرانی می‌رسد که برای نخستین بار با برند شما مواجه می‌شوند و آنها این اخبار خوب و جالب را دهان به دهان نقل کرده و پخش می‌کنند تا در نهایت افراد بیشتری با نام برند شما آشنا شوند.


۵. نتایج حاصل از بازاریابی آنلاین در هر لحظه قابل رصد کردن و پیگیری است.

بازاریابی در رسانه های مدرن امروزی بر خلاف رسانه های سنتی و دیروزی، آمار و اطلاعاتی در خصوص وضعیت عملکرد و کارآیی کمپین هایتان در هر لحظه و مکانی فراهم می آورد. در شیوه های قدیمی بازاریابی همچون تبلیغ در رادیو و تلویزیون باید مدت زمان مشخصی سپری شود تا بتوانید مطالعاتی جامع و فراگیر صورت دهید و داده های مفیدی از عملکرد خود کسب کنید. در حالی که سرویس های ارزیابی فعالیت های بازاریابی آنلاین از قبیل Google Analitycs و Facebook Insights و امثال آن در هر لحظه اطلاعات موردنظر بازاریاب ها را فراهم می‌آورند، چرا که این ابزارها بلادرنگ و در هر لحظه اطلاعات مربوط به کاربران و مخاطبین را جمع آوری می‌کند.


۶. بازاریابی آنلاین تعاملی و دو طرفه است.

در بازاریابی دیجیتالی شما با مخاطبین هدف و مشتریانتان صحبت کرده و به سخنان آنها گوش می‌دهید. وبلاگ نویسی صاحبان تجارت را به نویسندگانی الهام بخش و رهبرانی متفکر بدل می‌سازد. در وبلاگ ها بخشی تعبیه شده که خوانندگان می‌توانند نظرات و بازخورد خود را از مطالب شما درج کنند و این نقطه آغازی برای یک گفتگو و ارتباط دو سویه خواهد بود.

محتوای دیجیتال را می توان در رسانه های اجتماعی (از قبیل فیس بوک، توئیتر، لینکدین، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و گوگل پلاس) به اشتراک گذاشت و مخاطبین را تشویق کرد تا محتوای شما را لایک کرده، به اشتراک گذاشته یا نظر خود را در مورد آن بیان کنند. چنین تعاملاتی در رسانه های قدیمی میسر و در دسترس نیست.


٧. می‌تواند در آن واحد هم سنت‌گرا باشد هم مدرن و مبتکرانه.

تکنولوژی روز و ابداع و نوآوری عناصر جدایی ناپذیر بازاریابی دیجیتالی تلقی می‌شوند اما این الزاماً بدین معنا نیست که اصول پایه و ابتدایی بازاریابی همچون مدیریت و تمرکز بر رضایتمندی مشتریان نادیده انگاشته شوند. این نوع بازاریابی تکنولوژی هایی از قبیل اینترنت، نرم افزارهای کامپیوتر و برنامه های موبایل را به خدمت می‌گیرد، اما باز هم نیازمند استراتژی های بازاریابی سنتی و کهنی است که بیش از هزار سال قدمت دارند، استراتژی هایی همچون انگیزه دادن به تیم فروش، خوشحال و راضی نگه داشتن مشتریان و الهام بخش بودن برای جهانیان، که شما را در مسیر رسیدن به موفقیت یاری می‌دهند.


٨. بازاریابی آنلاین اجتماعی – ارتباطی است.

فرقی نمی‌کند کدام یک از استراتژی های بازاریابی آنلاین را به کار بسته اید، بازاریابی محتوا یا بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تمامی آنها بر پایه اعتماد و روابط انسانی استوارند.

از آنجایی که میزان اجتماع گرایی، تعامل و گفتمان در بازاریابی دیجیتالی بیشتر است، برندها و صاحبانشان می‌توانند روابطی صمیمانه تر و عمیق‌تر با مشتریانشان داشته باشند. به عبارت دیگر در بازاریابی آنلاین شما مشتریان خود را بهتر می‌شناسید و این شناخت دو جانبه و متقابل خواهد بود، در چنین فضایی دوستان بیشتری به دست می‌آورید و اعتماد و اطمینان آنها را جلب خواهید کرد.


٩. مقرون به صرفه است.

مالکان شرکت های کوچک مجبور نیستند میلیون ها دلار هزینه کنند تا یک کمپین بازاریابی آنلاین داشته باشند. تنها با چند صد دلار می‌توانند وبلاگی راه انداخته و Google AdWords بخرند یا Facebook Add را امتحان کنند.

برای اجرای برخی از استراتژی های بازاریابی آنلاین نظیر ارتقاء رتبه در موتورهای جستجوگر (SEO) و بازاریابی سازمان یافته در رسانه های اجتماعی نیازی نیست حتی یک ریال بپردازید! البته مشروط بر آن که زمان و نیروی انسانی لازم را در اختیار داشته باشید. می‌توانید با بازنگری و هدف گذاری مجدد محتواهای شرکت خود از قبیل مقاله ها، تصاویر، ویدئوها و معرفی محصولات و برند، از آنها در بازاریابی دیجیتال بهره بگیرید.


١٠.در حال حاضر رقبایتان از بازاریابی آنلاین به عنوان سلاحی قدرتمند استفاده می‌کنند تا در برابر شما قد علم کنند.

به احتمال بسیار قوی رقبای تجاریتان پیش از این شروع به وبلاگ نویسی، نشر محتوای با کیفیت و درخور توجه، ارتقاء رتبه سایتشان در موتورهای جستجوگر(سئو) و به دست آوردن دل کاربران و هواداران رسانه های اجتماعی کرده اند تا برای خود نام و آوازه ای دست و پا کرده، بر بازارهای مشترک تسلط یابند و با جلب اعتماد و نظر مثبت مصرف کنندگان و مخاطبین، مشتریان بالقوه شما را به مشتریان وفادار خود بدل سازند.

اگر هنوز برای سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتالی تردید دارید، این احتمال وجود دارد که از غافله عقب مانده و در دایره رقابت مغلوب شوید.
این روزها شیوه های قدیمی و سنتی بازاریابی می‌توانند هنوز هم مؤثر و کارآمد باشند. اما باید کاری صورت دهید که کمپین بازاریابی شما بهتر و مؤثرتر عمل کند تا بتوانید رقبا را از میدان به در کنید، برای نیل به این هدف می‌بایست بازاریابی دیجیتالی را به عنصری جدایی ناپذیر از کمپین بازاریابی خود بدل سازید. اگر هنوز از قدرت بازاریابی دیجیتالی در راستای پیشبرد اهداف تجاری خود بهره نگرفته اید، فرصت های طلایی بیشماری را از دست خواهید داد و به خاطر داشته باشید که مشتریان کنونی و بالقوه عزیزتر از جانتان بی صبرانه منتظر حضور پرشور شما در دنیای دیجیتال هستند.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/08/22
0.0
تعداد بازدید : 2213
تعداد کامنت : 0