چگونه در سيستم‌عامل‌‌هاي مختلف فايل‌ها و پوشه‌هاي خود را مخفي كنيم؟

در سيستم عامل‌هاي مختلف به صورت پيش‌فرض مي‌توان فايل‌ها و پوشه‌هاي مختلف را پنهان كرد و هيچ نيازي به نرم‌افزار‌هاي جانبي وجود ندارد. پس اگر از كامپيوتر خود با كسي ديگر به صورت مشترك استفاده مي‌كنيد يا

در ابتدا ذكر اين نكته لازم به نظر مي‌رسد كه يك فايل يا پوشه مخفي شده دقيقا همان فايل و پوشه‌اي معمولي و عادي است با اين تفاوت كه همراه با گزينه "مخفي شدن" تنظيم شده است. براي شروع، با ويندوز اين بحث را آغاز مي‌كنيم، سپس به سراغ سيستم‌عامل‌هاي گنو/لينوكس و مشتقات اين سيستم عامل مي‌رويم و در آخر نيز سري به سيستم عامل محبوب اپل يعني مك OS X مي‌زنيم.

مخفي كردن فايل يا پوشه در ويندوز

به منظور مخفي كردن يك فايل يا پوشه در ويندوز، ويندوز اكسپلورر يا پنجره مرورگر‌هاي فايل ويندوز را باز كنيد و فايل يا پوشه‌اي كه قصد مخفي كردنش را داريد پيدا كنيد. بر روي آن كليك راست كنيد و گزينه Properties را انتخاب كنيد.

650x449xopen-properties-window-to-hide-file-on-windows-8.14.png.pagespeed.ic.bZ93uUntde

در پنجره باز شده و در تب General تيك گزينه Hidden را مطابق شكل زير بزنيد، سپس با زدن OK يا Apply فايل يا پوشه شما مخفي خواهد شد.

650x540xhide-file-or-folder-on-windows.png.pagespeed.ic.qVK4ibGq13

ويندوز روش دومي نيز براي مخفي كردن فايل يا پوشه‌ها دارد كه با نام "system file" شناخته مي‌شود. در واقع اين روش به طور كلي جداست كه با استفاده از آن فايل‌هاي سيستمي و پوشه‌ها غيب مي‌شوند. اين راه‌حل كمي پيچيده‌تر از روش اول است و توصيه مي‌كنيم با همين روش اول فايل يا پوشه‌هاي شخصي خود را مخفي كنيد.

ظاهر كردن فايل يا پوشه‌ پنهان شده در ويندوز

براي ظاهر كردن فايل يا پوشه در ويندوز 8، در بخش بالايي صفحه بر روي تب View كليك كنيد و در بخش show/hide تيك گزينه Hidden items را بزنيد تا فايل يا پوشه‌هاي مخفي شده با ظاهري شفاف ظاهر شوند تا به راحتي مي‌توانيد بفهميد كه كدام يك مخفي و كدام به صورت معمولي قابل رويت هستند.

650x382xview-hidden-files-on-windows-8-and-8.1.png.pagespeed.ic.2jbVIQUQls

در ويندوز 7، بر روي دكمه Organize در نوار ابزار بالاي صفحه كليك كنيد و گزينه Folder and search options را انتخاب كنيد.

650x500xopen-folder-options-dialog-on-windows-7.png.pagespeed.ic.pK cNADp t

به تب View برويد و گردي گزينه Show hidden files, folders, and drives را مطابق شكل زير پر كنيد. بر روي OK يا Apply كليك كنيد تا تغييرات ذخيره شوند و فايل‌هاي پنهان شده ظاهر گردند.

650x500xshow-hidden-files-and-folders-on-windows-7.png.pagespeed.ic.ZF30l0j 99

پنهان كردن فايل يا پوشه در سيستم عامل‌هاي گنو/لينوكس

روش پنهان كردن فايل‌ها و پوشه در سيستم عامل گنو/لينوكس بسيار ساده است و براي اينكار لازم است تنها يك نقطه را در ابتداي اسم هر چيزي كه مي‌خواهيد پنهان شود بگذاريد. براي پنهان كردن فايل يا پوشه‌، به تنظيمات تغيير نام آن برويد و يك نقطه را در ابتداي اسم فايل يا پوشه دلخواه خود بگذاريد. براي مثال شما يك پوشه با نام Secrets داريد، حالا براي مخفي شدن نام آن را به Secrets. (يك نقطه در ابتداي نام) تغيير مي‌دهيد. مديريت كنند‌هاي فايل و ديگر ابزار‌ها از اين به بعد اين پوشه را به صورت پيش‌فرض نشان نمي‌دهد.

650x460xhide-a-folder-or-file-on-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.LjE4m3fBYF

همانطور كه خودتان اطلاع داريد سيستم عامل اندرويد نيز يكي از مشتقات سيستم عامل گنو/لينوكس محسوب مي‌شود، پس همين روش در اندرويد نيز كار خواهد كرد و بدون هيچ اپليكيشني مي‌توانيد در فايل منيجر اندرويد فايل يا پوشه‌ها را مخفي كنيد.

ظاهر كردن فايل يا پوشه در سيستم‌عامل‌هاي گنو/لينوكس

براي ظاهر كردن فايل‌هاي مخفي به فايل منيجر لينوكس خود برويد و بر روي تب بالايي View كليك كنيد و سپس گزينه Show hidden را انتخاب كنيد. ميانبر ديگري كه در توزيع‌هاي ديگر گنو/لينوكس مبتني بر گنوم براي ظاهر كردن فايل‌ها و فولدر‌هاي مخفي شده وجود دارد كليد تركيبي Ctrl+H است. اگر اين دو دكمه بر روي كيبورد خود را همزمان فشار دهيد فايل‌ها و فولدر‌هاي مخفي شده ظاهر خواهند شد.

650x411xshow-hidden-files-on-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.wTNvy9EeCY

همانطور كه در تصوير زير نيز مشاهده مي‌كنيد با انجام اينكار تمام فايل‌ها يا فولدر‌هايي كه با يك نقطه در ابتداي نام‌شان مخفي شده بودند، قابل رويت شده‌اند.

650x465xhidden-folders-and-files-on-nautilus-in-ubuntu-linux.png.pagespeed.ic.QSphx-v9lH

شما حتي مي‌توانيد در منوي كليك راست براي باز كردن بخش‌هاي مختلف نيز فايل‌هاي مخفي آن قسمت را ظاهر كنيد. براي اين منظور در اوبونتو يا هر توزيع ديگر لينوكس مبتني بر گنوم، بر روي بخش دلخواه كليك راست كنيد و گزينه Show Hidden Files را انتخاب كنيد.

650x401xshow-hidden-files-in-ubuntu-gtk-save-dialog.png.pagespeed.ic.XGiXvgJ43d

مخفي كردن فايل يا پوشه در مك OS X

مك نيز از ويژگي گذاشتن كاراكتر نقطه براي پنهان كردن فايل‌ها و پوشه‌هاي مختلف پشتيباني مي‌كند اما ويژگي ديگري با نام "hidden" وجود دارد كه اين سيستم عامل از آن نيز پيروي مي‌كند. البته در مك براي پنهان يا ظاهر كردن فايل و پوشه‌ها كمي كارمان سخت‌تر است پس با دقت در ادامه با ما باشيد.

براي پنهان شدن پوشه يا فايلي كه مي‌خواهيد، گذاشتن يك نقطه در ابتداي آن را امتحان كنيد تا مك به شما بگويد: "اين نام به سيستم تعلق دارد". به غير از اين روش ديگر هيچ راهي در رابط گرافيكي مك براي مخفي كردن فايل‌ها يا پوشه‌ها وجود ندارد، پس بايد دست به دامان ترمينال مك شويم كه با آن روش دومي براي پنهان كردن فايل‌ها و پوشه‌ها به وجود مي‌‌آيد.

پنهان كردن فايل يا پوشه توسط يك دستور خيلي ساده در مك قابل اجراست، يك پنجره ترمينال باز كنيد (با فشار دادن همزمان دكمه‌هاي Command +Space)، شيوه كاري آن را به جستجوي Spotlight ببريد و دكمه Enter را فشار دهيد.

دستور زير را در ترمينال وارد كنيد، اما Enter را فشار ندهيد:

Chflags hidden

مطمئن شويد كه پس از نوشتن كلمه hidden يك فاصله گذاشته باشيد:

Screenshot from 2014-08-17 161342

سپس در Finder به دنبال فايل يا پوشه‌اي كه قصد مخفي كردنش را داريد بگرديد، پس از آنكه پيدا شد با كشيدن آن بر روي ترمينال و سپس آزاد كردنش، مسير دقيق قرارگيري آن به ترمينال گفته مي شود.

650x410xhide-a-file-on-mac-os-x-10.9-mavericks.png.pagespeed.ic.dvfKDfXCWq

حال با فشردن دكمه Enter بر روي كيبورد فايل يا پوشه‌اي كه به ترمينال آدرس داده‌ايد را مخفي كنيد. براي ظاهر كردن پوشه يا فايل نيز با استفاده از دستور "chflags nohidden" فايل‌ها يا پوشه‌هاي خود را قابل نمايش كنيد.

ظاهر كردن فايل يا پوشه‌ها در مك OS X

در مك OS X دكمه‌هاي تركيبي وجود دارد كه مي‌توان فايل‌هاي مخفي را با آن‌ها ظاهر كرد. تنها لازم است همزمان سه دكمه Shift+ Command + نقطه را فشار دهيد تا همه چيز قابل رويت شود. البته به ياد داشته باشيد كه اين دستور فقط در صفحات كوچك باز و بسته شونده سيستم عامل كار مي‌كنند، و در خود Finder مك اجرايي نيستند. با اينحال بهترين و آسان‌ترين راه براي ظاهر كردن فايل‌ها و پوشه‌هاي يك بخش به نظر همين روش است.

650x467xview-hidden-files-and-folders-with-keyboard-shortcut-on-a-mac.png.pagespeed.ic.ayPh19vvhl

در خود Finder نمي‌توان گزينه‌اي گرافيكي براي ظاهر كردن فايل‌هاي پنهان شده پيدا كرد. به جاي آن مي‌توانيد از دستورات ترمينال استفاده كنيد. در ابتدا يك پنجره ترمينال را باز كنيد. سپس دستورات زير را در مك OS X 10.9 Mavericks وارد كنيد. با وارد كردن اين دستور Finder از اين پس هميشه فايل‌هاي مخفي شده سيستم را به شما نشان مي‌دهد و با شروع مجدد آن اين تغيير ايجاد مي‌شود. شبيه به تصوير زير به ترتيب اين دو دستور را در ترمينال وارد كنيد و دكمه Enter را فشار دهيد:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE
killall Finder

در نسخه‌هاي قبلي مك OS X مثل 10.7 Mountain Lion  10.8 ،Lion و 10.6 Snow Leopard نيز همين دستور را بايد به كار برد اما بخش ''com.apple.finder" را به "com.apple.Finder" تغيير دهيد. در اين سيستم‌عامل‌ها حرف F انگليسي بايد به صورت بزرگ نوشته شود.

Screenshot from 2014-08-17 162031

با وارد كردن اين دستورات همانطور كه قبلا گفتيم همه فايل‌ها و پوشه‌هاي مخفي شده نمايش داده مي‌شوند. اما براي اينكه متوجه فرق فايل‌هاي معمولي و فايل‌هاي پنهان شده شويد، آن‌ها به صورت شفاف نشان داده مي‌شوند (مثل شكل زير).

650x361xhidden-files-and-folders-in-finder-on-mavericks.png.pagespeed.ic.kmA23uBMyS

و براي اينكه دوباره همين فايل‌ها را مخفي كنيد دستور زير را در پنجره ترمينال وارد كنيد:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE
killall Finder

به ياد داشته باشيد كه در نسخه‌هاي قديمي مك OS X بايد از حرف بزرگ F استفاده كنيد، بدين صورت: "com.apple.Finder”

650x183xdisable-showing-hidden-files-and-folders-in-finder.png.pagespeed.ic. 11gcA03fT

مخفي كردن فايل‌هاي سيستمي باعث عدم دسترسي مستقيم افراد مختلف به آن فايل‌ها يا پوشه‌ها مي‌شود اما هر كسي اگر كمي با سيستم شما كار كند مي‌تواند با چند كليك آن‌ها را ظاهر كند (البته در مك كمي مشكل‌تر است). با اينحال اگر قصد داريد فايل‌هاي شخصي يا محرمانه خود را رمزنگاري كنيد بهتر است از نرم‌افزار‌هاي انكريپت كننده فايل يا قفل گذار استفاده كنيد تا هر كسي نتواند به راحتي به فايل يا پوشه‌هاي محرمانه شما دسترسي پيدا كند.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1393/05/27
0.0
تعداد بازدید : 1593
تعداد کامنت : 0