برند چیست و لحن برند چه اهمیتی در برندسازی دارد

لحن برند از نکات کلیدی وبا اهمیت برندسازی است. لحن برند فقط اهمیت به محتوای مطالب نیست ، بلکه منظور نحوه بیان آن است.

برای اینکه لحن برند را به درستی بشناسیم در ابتدا باید با مفهوم خود برند آشنا شویم . برند چیست و چه تعریفی دارد؟برند نامی است که خریداران را برای رسیدن به تصمیم خرید، تحت تأثیر قرار می دهد. “شاید این تعریف، تعریف درستی از برند باشد، اما هنوز تعریف کاملی نیست. ممکن است با خود بگویید پس لوگو، یا نام محصولات شرکت، برند است، اما اینگونه نیست. بیایید یک بار برای همیشه این مفاهیم را مشخص کنیم. اینگونه هر بار از شما بپرسند “نام تجاری یا برند چیست ؟” قادر خواهید بود، تعریفی جامع، کامل و درست به این پرسش بدهید.

تعریف برند یا نام تجاری چیست ؟

نام تجاری عبارت است از : طراحی منحصر به فرد، نشانه، نماد، کلمه، یا ترکیبی از این موارد که تصویری را در ذهن تداعی می کند، که معرف محصولی است و آن را از رقبایش متمایز می کند. در طول زمان، این تصویر با سطح مشخصی از کیفیت، اطمینان و رضایت در ذهن مشتریان توام و ترکیب می شود ( و این آن چیزی است که در برندینگ به جایگاه یابی برند معروف است ). برند ارزش و منافع مشخصی را برای مشتریان تعریف می کند تا از این طریق در بازارهای شلوغ و پیچیده آنها را بشناسند. عنوان قانونی برند، علامت تجاری ( لوگوی ) است، و معرف و ارائه دهنده ی نام تجاری است.حال که با معنای کلی برند آشنا شدیم به تعریف لحن برند و کاربری آن میپردازیم.

لحن برند چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه را  «زبان برند»  می نامیم ، در حقیقت کلمات ، عبارات و اصطلاحاتی هستند که یک شرکت یا مؤسسه برای توضیح و توصیف خود یا محصولاتش از آن‌ها استفاده می‌کند . زبان برند به ویژه برای تیم‌های فروش ، مارکتینگ و کپی رایتر‌های تبلیغاتی اهمیت به سزایی دارد، چرا که با تشکیل و ترویج زبان مثبتی برای برند ، یک شرکت می تواند خود را از رقبایش متمایز ، و در ذهن مردم ارتباطی عمیق میان محصولاتش با کلمات و عباراتی خاص ، ایجاد کند .

منظور از لحن برند یا همان Tone of Voice فقط محتوای مطالب نیست ، بلکه منظور نحوه بیان آن است . برای دست یابی به لحنی مناسب برای برند خود نه تنها باید کلمات درست را انتخاب کنید ، بلکه باید آنها را به درستی در کنار هم قرار داده و با ریتم و سرعت مناسبی جملات را بیان کنید . معمولاً در دنیای کسب و کار و بازاریابی عبارت لحن برند فقط با مطالب نوشتاری سر و کار دارد نه صحبت های گفتاری . لحن برند در همه محتواها از جمله وب سایت ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ها ، بسته بندی محصولات و غیره به کار می رود و در برندینگ شهری هم نکته مهمی است .

اهمیت لحن برند در چیست؟

 لحن برند بیانگر هویت مدیران برند است

با توجه به جمله بالایی متوجه می شویم که فقط محصول یا خدماتی که یک شرکت ارائه می کند مهم نیستند ، بلکه هویت آن هم اهمیت بسیاری دارد . لحن برند در روح آن نفوذ کرده و نمایانگر شخصیت و ارزش های آن است . لحن برند نمایانگر افراد پشت صحنه و دخیل در کارها است و میزان علاقه ، نفرت، انگیزه و به طور کلی آنچه که آنها می خواهند به مردم نشان بدهند می باشد که نکته بسزایی در مورد برندینگ شخصی است .

 لحن برند شما را از رقبا متمایز می کند

لحن برند شما باید با لحن دیگران فرق داشته ، قابل تشخیص و خاص باشد . ممکن است در نظر گرفتن تمام این نکات بسیار سخت به نظر برسند ، اما با دقت متوجه می شویم که آنها را در زندگی روزمره خودمان به کار می بریم . همه ما لحن مورد نظر را در گفتار و نوشتار خود به شیوه خودمان به کار می بریم .

البته فرهنگ و گویش نقش بسیار مهمی در به کار بردن لحن مناسب در گفتار ما بازی می کنند . اما با این حال باز هم اصطلاحات ، نحوه بیان ، تکیه کلام و سرعت مخصوص به خود را در بیان جملات داریم .

بعنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای محصولات دارای تخفیف عبارت  “پیشنهاد شگفت انگیز”  را انتخاب کرده است که در مخاطب ایجاد هیجان میکند ولی در مقابل فروشگاه شیکسون برای همین بخش در سایت خود از عبارت  “پیشنهاد ویژه”  بهره برده است که یک لحن منطقی و رسمی را القا میکند .

 لحن برند برای شما اعتمادسازی می کند

طبق تحقیقات به عمل آماده ارتباط بسیار قدرتمندی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد . ذهن ما برای پردازش موضوعی که با آن آشنایی داریم کمتر به زحمت افتاده در نتیجه در برخورد با آن موضوع بیشتر احساس راحتی میکند . در این شرایط از بودن در کنار آن لذت بیشتری می بریم .

به یاد داشته باشید که اولین قدم در ایجاد زبانی خاص برای برند شما ، شناسایی لغاتی است که جزو قوانین برندینگ محسوب می شوید .  که می خواهید آن‌ها را تصاحب کنید . باید این لغات را بر اساس کلماتی برگزینید که به بهترین شکل بیان کننده شخصیت برند شما هستند . لغاتی که انعطاف پذیر بوده و جایگذاری آن‌ها در انواع مختلف جمله‌ها آسان باشد . کلید دستیابی به یک زبان برند شکست ناپذیر ، جایگذاری و ادغام دایره لغات و لحن بیان اختصاصی برند شما ، در ذره ذره ابزار‌ها و پیام‌های ارتباطی است که به هر نحوی به برند شما مرتبط می شوند ، حتی تمامی ارتباطات درون سازمانی که جزو قوانین برندینگ است .

پس تا زمان هست زبان برندتان را ارزیابی کنید ، درباره لغاتی که می خواهید تصاحب کنید تصمیم بگیرید و این فرایند زمان‌بر و طولانی را از همین حالا آغاز کنید . این فرایند هزینه زیادی در بر ندارد و ممکن است برایتان به تبلیغی همیشگی و رایگان در فرهنگ لغت دهخدا تبدیل شود که یکی از فواید برندینگ هست .

" وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : برند سازی بازاریابی
نویسنده : فرشته قاسم آبادی
تاریخ : 1396/12/09
5
تعداد بازدید : 3093
تعداد کامنت : 0