چگونه نام تجاری (برند) خود را ارزیابی کنید

برای ارزیابی نام تجاری (برند) خود در درجه اول باید برروی نام انتخابی متمرکز شوید و گزینه مناسبی را انتخاب کنید تا علاوه بر جا افتادن در بین مشتریان معرف خوبی برای کالا یا خدماتتان باشد

 نام گذاری یکی از زیرکانه ترین جنبه های فرآیند برند سازی است. تغییر لوگو یا وب سایت کار نسبتا آسانی است. اما نام برند به این اندازه انعطاف پذیر نیست و نباید در برند سازی اشتباهی مرتکب شوید.

نامگذاری چیزی بیش از یک تلاش خلاقانه است، زمانی را برای ارزیابی نام تجاری خود اختصاص دهید و این 7 سوال را به طور کامل در نظر بگیرید:

1 -آیا نام تجاری انتخابی شما متمایز است؟ یک نام تجاری عالی علاوه بر راحت بودن، خاص و منحصر به فرد نیز باشد. به عنوان مثال توییتر در سال 2006 زمانی که پلتفرم آن روانه بازار شد شبکه های اجتماعی غالب فیس بوک، لینکدین، مای اسپیس و ... بودند. توییتر در این بین به عنوان یک ایده انقلابی بود و این نام به طور کاملا شفاف آنرا از برندهایی که بر پایه ( دوست و رابطه ) ساخته شده بودند متمایز می کرد. برای ارزیابی نام تجاری از نظر متمایز بودن آنرا با سایر رقبا مقایسه کنید

 2 -آیا این نام تجاری از جایگاه یابی برند شما حمایت می کند؟ نام اشتباه می تواند برند شما را خراب کند. در دوره پیش از ظهور اینترنت، صفحات زرد ( روزنامه های تبلیغاتی که پر از خبرهای درست و اغلب نادرست بودند) یک منبع مهم هدایت و راهنمایی محسوب می شوند. برای بازی با این سیستم بسیاری از شرکت ها نام تجاری را انتخاب می کردند. که آنها در فهرست حروف الفبا در جایگاه بالایی قرار دهد مانند ABC ، A1 ، Acme و یا سایز گزینه ها. برند خود را به گونه ای نامگذاری کنیدکه در نتایج جتسجو در رتبه بالایی قرار گیرید اگرچه برای صفحات زرد و گوگل این امر کاربرد ندارد)

 3 - آیا نام تجاری قابل بسط دادن و گسترش است؟ یک مزیت نام تجار خوب این است که به طور کاملا واضح، محصول را توصیف کند به عنوان مثال: USPS مخفف عبارت خدمات پستی ایالات متحده است. و یا تک ماکارون که مشخص می کند عرضه کننده چه محصولی است. در واقع نام تجاری خود را به چالش بکشید که اگر شرکت شما به بازار جدیدی وارد شود یا خدمت جدیدی را روانه بازار کند، آیا همچنان این نام تجاری مناسب خواهد بود؟

  4 - آیا هیچ مفهومی منفی در این نام تجاری وجود دارد؟ اگر شما بلند پروازی هایی برای رقابت در سطح بین المللی دارید، ارزیابی نام تجاری خود را در اولویت قرار دهید. به این صورت که آیا این نام تجاری مفهوم منفی در سایر فرهنگ ها دارد یا خیر؟ Barf یک برند مواد شوینده در خاورمیانه است اما به احتمال زیاد مردمان آمریکا شمالی تمایلی ندارند که لباس های خود را با آن بشویند.

 5 -آیا می توانید از این نام تجاری محافظت کنید؟ نام تجاری شما به عنوان یک دارایی محسوب می شود. شما نامی می خواهید که بتوانید مالک آن باشید و از آن محافظت کنید. پیش از انتخاب نام تجاری در مورد علامت تجاری هم جستجو کنید و ببینید که آیا این نام قبلا در جای دیگری مورد استفاده قرار گرفته است؟ اگر این طور بود ریسک ها را بدانید. ممکن است شما نام هایی را در فرایند نام گذاری کنار بگذارید ، چرا که ممکن است نتوانید آن علامت تجاری را بدست آورده و مالک آن باشید و یا از آن محافظت کنید.

 6 -آیا تلفظ و هجی کردن این نام تجاری آسان است؟ اسامی نظیر چی توز و اسنوا برای خودشان بسیار هوشمندانه هستند و تلفظ آنها زبان را جمع نمی کنند. بروی لغاتی تمرکز کنید که ساده هستند. یک راه ساده برای آزمون کردن این است که از یک کودک 10 ساله بخواهید تا نام تجاری شما را هجی کند، اگر با این قضیه دچار مشکل شد به دنبال نام دیگری باشید.

 7 -آیا این نام تجاری در خاطر می ماند؟ یک راهی که معمولا برای ارزیابی نام تجاری بکار می رود آن است که آنرا با تعدا کمی از همکاران به اشتراک بگذارید و ده روز بعد آنها را صدا کنید و از آنها بپرسید که آن اسمی که چند روز پیش در مورد آن صحبت کردیم چه بود؟ به این صورت در واقع میزان چسبندگی و نفوذ این نام در ذهن را ارزیابی می کنیم. در واقع هرچه نام به یاد ماندنی تر باشد می تواند فروش بیشتری هم ایجاد کند.

"وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : برند تجاری
نویسنده : فرشته قاسم آبادی
تاریخ : 1397/01/19
4
تعداد بازدید : 3882
تعداد کامنت : 0