تاثیر رنگ بندی در جذابیت طراحی وب سایت چیست

رنگ ابزاری قوی برای جلب توجه کاربران وب سایت است برای داشتن وب سایتی با جذابیت بالا برری رنگ زمینه و صفحات و متن های وب سایتتان دفت ویژه ای داشته باشید

وب سایت، رنگین کمانی از رنگ ها می باشد. رنگ، یک ابزار فوق العاده برای جلب توجه کاربران وب سایت می باشد، ظاهر بسیار جذابی برای وب سایت می سازد و تاثیرگذار است و قابلیت خوانایی بالایی را برای وب سایت ها به ارمغان می آورد. رنگ، در زمینه طراحی سایت بسیار پیشرفت کرده است.

آیا می توان در استفاده از رنگ ها دچار اشتباه شد؟ آیا رنگ ها و ترکیباتی وجود دارد که باید از آن دوری کرد؟ در کلام و صحبت، بله این گونه است! امروزه ما به رنگ ها و ترکیب رنگ هایی مواجه می شویم که باید زمانی که وب سایت یا اپلیکیشن طراحی می کنید از آن ها دوری کنید.
 رنگ های NEONS می تواند بسیار جالب، قدرتمند باشد و موارد بسیار مهیجی را نیز به طراحی سایت وارد می کند. متاسفانه دیدن این رنگ ها به طور غیر باورنکردنی برای چشم ها بسیار سخت هستند و به کاربران وب سایت یاد می دهد که نباید به این قسمت از وب سایت نگاه بیاندازند.
مشکلی که در مورد رنگ های NEONS وجود دارد این است که آن ها برای خواندن بسیار روشن می باشد و با پس زمینه های تیره و روشن به مشکل بر می خورد. زمانی که این رنگ ها با متن به کار می رود، NEONS مشکلات خوانایی محتوای وب سایت را در پس زمینه به وجود می آورد. پس زمینه NEON اغلب بر همه چیز غلبه دارد و کاربر را از پیام اصلی به دور نگاه می دارد.
در عوض از این مورد استفاده کنید: روشنایی NEON ها را کم کنید، از این رو آن ها تیره تر و در صفحه پایدار تر و بهتر نمایان می شود.
استفاده رایج از NEON ها این است که برای عوامل کوچکتری به کار رود که تغییر رنگ هایی نیز به وجود می آورد و شناسایی رنگ صورتی، زرد و سبز را در چشمان کاربران وب سایت آسان می سازد. 

رنگ های VIBERATING
 

زمانی که رنگ های اشباع و غلیظ به کار رود، تاثیر VIBERATING را در پی دارد که در این تاثیر، رنگ ها به صورت مات یا درخشان به حرکت در می آیند. شما نمی خواهید که چنین اتفاقی بیافتد.
این حرکات ها و ویبره های رنگ، کاربر وب سایت را سردرگم می کند، همان طور که توسط تئوریست رنگ، آقای JOSEF ALBERS در کتاب خود تحت عنوان "تعاملات و ارتباطات رنگ ها" بیان کرد و توضیح داد:" این تاثیر هیجان انگیز می تواند مضر هم باشد و اغلب برای چشمان بسیار سخت می باشد. یک نمونه از این مورد در تبلیغاتی به کار رفته بود که بسیار نتیجه آن ناخوشایند و نامتناسب بود."
شما قبل از اینکه رنگ ها را در طراحی وب سایت تان قرار دهید، می توانید نتایجشان را پیش بینی کنید.
•    غلظت زیاد هر رنگ
•    مکمل کننده رنگ های دیگر
•    فضای خالی 180 درجه در چرخه رنگ ها
•    تبدیل رنگ ها به سیاه و سفید که نتیجه آن کنتراست بسیار پایین است
یک مثال این است که از قرمز روشن یا سبز روشن استفاده کنید. که جشن کریسمس هم یکی از مواردی است که از این ترکیب ها استفاده می کند. این ترکیب ها مشکل دسترسی را به وجود می آورد، زیرا کسانی که دارای مشکلات بینایی هستند، نمی توانند این رنگ ها را درک کنند.
در عوض از این روش استفاده کنید: اگر از ترکیب رنگ های VIBERATING استفاده می کنید، در میان آن ها از موارد دیگری برای تفکیک سازی نیز استفاده کنید.

رنگ روشن روی رنگ روشن

این مورد، یکی از اشتباهاتی است که در همه زمان اتفاق می افتد. شاید به این دلیل است که این رنگ های روشن که در پس زمینه روشن نیز قرار می گیرند، ناخوانایی بسیاری را باعث می شود.
این موارد برای خواندن محتوای وب سایت سخت می باشند.
این موقعیت، جایی است که این اشتباهات بسیار اتفاق می افتد: تیترهای اصلی با یک عکس و متن سفید رنگ همراه می شوند، اما متن در پس تصویر روشن محو می شود و خوانایی ندارد. در این جا تمام کلمات خوانا نیستند. بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید این موارد اتفاق می افتند. اگر هر حرف به طور واضحی خوانا نباشد، باید درباره آن به طور جدی فکر کنید.
 این روش را استفاده کنید: راه حل های متفاوتی وجود دارد تا در این باره فکر کنید:
یک تصویر با پس زمینه که دارای رنگ های مشابه هستند، انتخاب کنید.
از یک باکس رنگی برای متن ها در بالای تصاویر که داری تنوع رنگ ها می باشند، استفاده کنید.

هر چیز رنگین کمان مانندی در طراحی وب سایت 

در حالی که این موضوع نیاز به گفتن ندارد، اما باید بیان کرد که وب سایت های رنگین کمانی اصلا عملی نیستند.
ترکیب رنگ های رنگین کمانی بسیار نامتناسب و بد منظر هستند. آن ها توجه کاربران وب سایت را در ابتدا جذب می کنند، اما کاربر وب سایت همین که متوجه شود که محتوای وب سایت نامعلوم است، آن جا رها می کند.

در عوض از این روش استفاده کنید: اگر می خواهید از رنگ های مختلفی استفاده کنید، از سبک کادری به طور مثال استفاده کنید جایی که رنگ ها می توانند با عوامل خود مستقل از بقیه در ارتباط باشند. این طراحی سایت،  انعطاف پذیری بیشتری را برای استفاده از رنگ ها به وجود می آورد، این در حالی است که حس سامان یافتگی و نظم را نیز در وب سایت به ارمغان می آورد. 

رنگ تیره روی رنگ تیره/ رنگ روشن روی رنگ روشن

مانند مورد رنگ روشن روی رنگ روشن و ترکیبی از رنگ های اشباع و با غلظت زیاد، این موضوع هم باید سریعا اجتناب شود.
اگر فکر می کنید که این موضوع زمانی که از رنگ های یکنواخت استفاده می کنید، برایتان بسیار اتفاق می افتد، مراقب باشید. این موضوع زمانی که طراحان وب سایت دچار شک هستند، بسیار اتفاق می افتد.

درعوض از این روش استفاده کنید: به کنتراست در طراحی سایت فکر کنید. اگر می خواهید از رنگ های متعدد روشن و تیره استفاده کنید، در وب سایت های اسکرولی ، آن ها را مانند یکی از گزینه هایی برای صفحه نمایش ها در نظر بگیرید. به این صورت می توانید از تمام رنگ های تیره و روشنی که دوست دارید، استفاده کنید که هم خوانایی داشته باشد و هم کاربردی باشد.
 
 مشکی

مخصوصا اگر هم در موارد طراحی چاپی و هم در طراحی سایت کار می کنید- مانند هر طراح دیگر- استفاده از رنگ سیاه در پروژه های طراحی می تواند به صورت اشتباه به کار رود. این رنگ در موارد چاپی با حرف "K" نمایان می شود، زیرا فقط از یک رنگ در پروژه های دیجیتالی استفاده می کند، این رنگ بسیار یک دست و هموار می باشد.
به واقعیت ها فکر کنید، تمام ترکیب رنگ های مشکی، معنای خاصی به آن بخشیده است. از یک ترکیب رنگ دیگر با مشکی استفاده کنید تا این موضوع را بیشتر درک کنید. در موارد چاپی رنگ های تیره و ترکیب آن با مشکی بسیار جواب می دهد.
در عوض از این مورد استفاده کنید: از ترکیب رنگ سیاه با رنگ متناسب با آن استفاده کنید که مربوط به برندتان باشد و به معنای رنگ ها بسیار دقت داشته باشید. هر چه قدر که رنگ سیاه را به خاکستری تغییر دهید، بیشتر طراحی را می توانید در معرض دید کابران وب سایت بگذارید. از یک رنگ مشکی که اطرافش با رنگ های دیگر به کار رفته است و ارتباط شان  با یکدیگر فکر کنید.
بیشترین دلیل که باید از این رنگ ها و ترکیبات شان دوری کنید، نقص در خوانایی محتوای وب سایت و کنتراست آن ها است. واقعیت این است که انتخاب رنگ های درست و کنتراست می تواند در مدرن بودن طراحی وبسایت هم تاثیر بگذارد.
گاهی اوقات مجبورید که یک طراحی را روشن تر یا تیره تر از آنچه که انتظار داشتید، بسازید. به یاد داشته باشید، این عوامل و این رنگ ها از محیط اطرافشان و مواردی که در اطراف خود قرار دارند، تاثیر می گیرد.
در اینجا ترفندی وجود دارد: اگر شما در طراحی دو به شک هستید و تردید دارید، رنگ ها برای شما عملی نیستند و  باید به مورد دیگری برای کمک رجوع کنید.
استفاده از رنگ ها به صورت درست همیشه در دنیای طراحی سایت برای طراحان و حتی برنامه نویس های وب سایت چالش برانگیز بوده است.
 


"وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : طراحی سایت رتبه بندی
نویسنده : فرشته قاسم آبادی
تاریخ : 1397/02/02
0.0
تعداد بازدید : 2865
تعداد کامنت : 0