واكنش اپل و گوگل به رسوايي ياهو چه بود؟

ديروز خبرگزاري «رويترز» يك خبر مهم را منتشر كرد: «ياهو در سال ۲۰۱۵ به كمك يك نرم‌افزار...

ديروز خبرگزاري «رويترز» يك خبر مهم را منتشر كرد: «ياهو در سال ۲۰۱۵ به كمك يك نرم‌افزار، به نمايندگي از دولت آمريكا، ايميل ميليون‌ها كاربر را به‌طور مخفيانه تجسس كرده است.» در اين ميان اپل، گوگل و چند شركت ديگر واكنش نشان داده‌اند و گفته‌اند كه دستان‌شان پاك است و هرگز چنين كاري نمي‌كنند. در ادامه بيشتر بخوانيد.

رويترز با يك بمب خبري در مورد ياهو، يك بار ديگر موضوع امنيت اطلاعات كاربران و اعتماد آن‌ها به شركت‌ها را به بحث داغ رسانه‌ها تبديل كرد. گزارش رويترز حاكي از اين است كه ياهو از طرف دولت آمريكا و از طريق يك نرم‌افزار ويژه، همه‌ي ايميل‌ها را در لحظه اسكن مي‌كرد و به دنبال يك سري كلمات كليدي خاص مي‌گشت. ياهو اين موضوع را انكار نكرده و مي‌گويد: «ياهو يك شركت تابع قانون است و بر اساس قوانين ايالات متحده‌ي آمريكا عمل مي‌‎كند.»

2016_09_22-YAHOO-HACKED_homepage-3-21840368607

بر اساس آن‌چه تا اين لحظه مي‌دانيم، تك‌تك ايميل‌هاي كاربران ياهو به‌طور مخفيانه و در لحظه به‌وسيله‌ي ماموران ايالات متحده مورد تجسس قرار مي‌گرفت. اين موضوع پرسش بزرگ‌ ديگري را ايجاد مي‌كند:

آيا دولت آمريكا از شركت‌هاي ديگر هم چنين درخواستي را داشته است؟ در مورد اپل، گوگل، مايكروسافت، فيسبوك و توييتر صحبت مي‌كنيم.

همه‌ي شركت‌ها نام‌برده هرگونه عمليات مشابه را انكار كرده‌اند. بياييد با هم مرور كنيم:

اپل هميشه موضعي جدي و سرسختانه در قبال «حريم خصوصي» دارد. اين شركت به Buzzfeed News گفت: «ما هرگز درخواستي از اين نوع را دريافت  نكرده‌ايم. اگر چنين درخواستي صورت بگيرد ما با آن  مخالفت كرده و موضوع را در دادگاه پي مي‌گيريم.»

گوگل هم پاسخ مشابهي داده. يك سخنگوي گوگل به وب‌سايت Business Insider‌ گفت: «ما هيچ‌وقت با درخواستي اين‌چنيني مواجه نشديم؛ اگر هم مي‌شديم پاسخمان «به‌هيچ‌وجه» بود.»

مايكروسافت به وب‌سايت Vocative گفت: «ما هرگز در ماجرايي كه با اسكن ترافيك ايميل‌ها در ارتباط باشد (مشابه آن‌چه درباره‌ي ياهو گزارش شده) دخالت نداشته‌ايم.» البته نويسنده‌ي Vocative نقطه‌نظر جالبي درباره‌ي گفته‌ي سخنگوي مايكروسافت دارد. او مي‌گويد مايكروسافت نگفت كه تا حالا با چنين درخواستي روبرو نشده. بنابراين مي‌شود استنباط كرد كه احتمالا چنين درخواستي انجام شده و شايد مايكروسافت آن را رد كرده است.

فيسبوك هم واكنش واضحي انجام داد. اين شركت به وب‌سايت Vocative گفت: «فيسبوك هرگز درخواستي مشابه آن‌چه كه در گزارش آمده از هيچ دولتي دريافت نكرده؛ اگر هم اين اتفاق بيفتد با آن مبارزه مي‌كند.»

توييتر هم از طريق BuzzFeed اظهارنظر كرد: «ما هرگز چنين درخواستي نداشته‌ايم و اگر داشته باشيم در دادگاه آن را مطرح مي‌كنيم.»

گروه‌هاي مدافع حقوق افراد به‌شدت اقدام ياهو را محكوم كرده‌اند. اتحاديه آزادي‌هاي شهروندي آمريكا (ACLU) اعلام كرده كه تجسس پنهاني كاملا خلاف قانون اساسي آمريكا است و اصلاحيه‌ي چهارم قانون اساسي آمريكا را نقض مي‌كند. اين اصلاحيه، جست‌وجوي بي‌دليل و بدون اجازه را غيرقانوني اعلام مي‌كند. «پاتريك تومي» (Patrick Toomey)، وكيل كاركشته، مي‌گويد: «واقعا نااميدكننده است كه ياهو چالش مقابله با اين دستور دولتي را به جان نخريد. مشتريان از شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي تكنولوژي انتظار دارند كه در مقابل خواسته‌هاي جاسوسي [دولت‌ها] به دادگاه شكايت ببرند.»

mayer

«مريسا ماير» از سال ۲۰۱۲ مدير عامل شركت ياهو است

 

بر اساس گزارش رويترز، نرم‌افزار مورد نظر در سال ۲۰۱۵ ساخته شده بود و بدون اطلاع تيم امنيتي ياهو پياده‌سازي شد. جالب اين‌جاست كه تيم امنيتي ياهو چند هفته پس از فعال شدن نرم‌افزار، فكر كردند كه ايميل‌هاي ياهو هك شده است. «الكس استاموس» (Alex Stamos)، مدير بخش امنيت ياهو، سر همين ماجرا آن موقع استعفا داده بود. آقاي استاموس در حال حاضر در شركت فيسبوك مشغول به كار است.

اين اولين باري نيست كه در هفته‌هاي اخير موضوع امنيت ياهو به تيتر رسانه‌ها راه پيدا كرده. اين شركت كه حالا قرار است به قيمت ۴٫۸ ميليارد دلار به «ورايزن» (Verizon) فروخته شود، يك ماه پيش بر سر قضيه‌ي هك شدن اطلاعات كاربران خبرساز شده بود. حدودا يك ماه پيش اعلام شد كه در سال ۲۰۱۴ اطلاعات ۵۰۰ ميليون كاربر در بزرگ‌ترين هك تاريخ دزديده شد. آن موقع، ياهو هكرهاي دولتي را محكوم كرد.

‌‌‌

نظر شما درباره‌ي وقايع اخير چيست؟ آيا مي‌توانيم به قول اپل و گوگل و مايكروسافت در حفاظت از داده‌هاي مهم‌مان اعتماد كنيم؟

منبع: Business Insider

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1395/07/15
0.0
تعداد بازدید : 2818
تعداد کامنت : 0