چگونه يك گوشي خيس را خشك كنيم

شايد براي خيلي از كاربران پيش آمده باشد كه گوشي موبايلشان خيس شده و يا در آب افتاده باشد...

شايد براي خيلي از كاربران پيش آمده باشد كه گوشي موبايلشان خيس شده و يا در آب افتاده باشد. به راستي بهترين كار در اين مواقع چيست؟ حتما شما هم شنيده‌ايد كه مي‌گويند در صورتيكه گوشي در آب بيفتد بايد فاتحه آن را خواند!

واقعيت آن است كه اين سخن تا حدود زيادي صحيح است ولي اگر شما خيلي به سرعت گوشي را از آب دربياوريد و بلافاصله آن را خاموش كنيد شايد شانس به شما روي خوش نشان دهد! البته بايد به خاطر داشته باشيد كه بعد از خاموش كردن آن پروسه خشك كردن گوشي را به طور كامل انجام دهيد هر چند انجام اين پروسه كار هر كسي نيست!

بزرگترين مشكلي كه در گوشي‌هاي خيس بوجود مي‌آيد آن است كه رطوبت به قسمت‌هاي داخلي گوشي نفوذ كرده و موجب مي‌شود كه بخش‌هايي كه نبايد به هم متصل باشند توسط آب و رطوبت به يكديگر متصل شده و موجب ايجاد جريان الكتريكي در مسيري مي‌شود كه نبايد برقرار شود. اين موجب مي‌شود كه حتي يك اتصال كوتاه بخش كوچكي از بورد گوشي را بسوزاند و در نتيجه يك گوشي هوشمند چند صد هزار توماني را از رده خارج كند.

مشكل ديگري كه رطوبت بوجود مي‌آورد خطر زنگ‌زدگي است. زنگ زدن بورد موجب مي‌شود كه اتصال بخش‌هاي هادي دچار اختلال شده و عملا جريان الكتريكي بين دو قسمت قطع شود.

از طرف ديگر صفحه نمايش هم مي‌تواند دچار آسيب جدي شود. در صورتيكه گوشي در يك آب كثيف بيفتد احتمال ورود ذرات گرد و غبار و معلق در آب به زير صفحه نمايش وجود دارد. اين اضافات تاثير مستقيم در كيفيت صفحه نمايش داشته و گاهي در نحوه كار آن ايجاد اختلال مي‌نمايند.

با اين وجود در صورتيكه گوشي در آب افتاد چه بايد كرد؟

در پاسخ يك پروسه 6 مرحله‌اي را معرفي مي‌نماييم تا آنها را به ترتيب انجام دهيد شايد كه افاقه كند و گوشي شما دوباره به زندگي برگردد!

لازم نيست كه تمامي مراحل را انجام دهيد در اغلب موارد در صورتيكه گوشي را باز كنيد و قطعات آن را خشك كنيد كافي است. در صورتيكه اينكار فايده نداشت ساير مراحل را ادامه دهيد.

نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيد آن است كه داخل هر گوشي از تعدادي شاخص رنگي استفاده شده است كه در صورتيكه كمترين رطوبتي وارد گوشي شود رنگ آنها عوض مي‌شود. بنابراين تكنسين‌ها به راحتي با ديدن اين شاخص‌ها متوجه ورود و يا عدم ورود آب به داخل گوشي مي‌شوند لذا خشك كردن قاب گوشي و ارسال آن به شركت گارانتي و اظهار بي‌اطلاعي در مورد دليل خرابي آن نه تنها فايده‌اي ندارد بلكه فقط شما را به عنوان يك دروغ‌گو معرفي خواهد كرد!

 

و اما راه‌حل ...

سريعا گوشي را از آب خارج كرده و باتري آن را از دستگاه جدا كنيد تا گوشي خاموش شود. سعي نكنيد كه گوشي را توسط دكمه پاور خاموش كنيد بلكه از طريق جدا كردن باتري اينكار را انجام دهيد. سرعت عمل شما در اين مرحله بسيار تعيين كننده است. با برداشتن باتري مانع از ايجاد اتصال كوتاه بين اجزاي هادي گوشي شده و از بوجود آمدن جريان‌هاي الكتريكي اشتباه در مسيرهاي نادرست جلوگيري مي‌شود.

 

 

 

هر چند خشك كردن گوشي خيلي ابتدايي و بديهي به نظر مي‌رسد اما بسيار مهم است. ابتدا بدنه گوشي را كاملا خشك كنيد و سپس با تكان دادن گوشي در يك جهت آب داخل آن را خارج كنيد. اين موجب مي‌شود كه حجم بالايي از آب وارد شده از گوشي خارج شود. اما مشكل اينجاست كه معمولا آب در گوشه‌هاي گوشي جمع مي‌شود و تكان دادن گوشي نمي‌تواند همه آب داخل آن را خارج كند. باتري و قاب پشتي گوشي را بر روي يك پارچه ترجيحا از جنس كتان بگذاريد تا آب آن كشيده شود. مي‌توانيد براي اطمينان بيشتر اين قطعات را در حاليكه لاي پارچه پيچيده شده‌اند بر روي يك منبع حرارتي ولرم بگذاريد. توجه كنيد كه به هيچ وجه نبايد بر روي يك منبع حرارتي گرم مثل بخاري، مايكروفر و ... گذاشته شوند. حتي مي‌توانيد آنها را يك شبانه روز در دماي اتاق بگذاريد. اين مدت براي تبخير رطوبت آنها كافي است. براي خارج كردن آب باقيمانده ساير مراحل را انجام دهيد.

 

 

درصورتي كه جسارت و مهارت كافي داريد اقدام به باز كردن گوشي كنيد. تا آنجا كه مي‌توانيد سعي كنيد دل و روده گوشي را بيرون بريزيد! البته مواظب باشيد كه به گوشي آسيب نرسد. هر قاب يا قطعه‌اي را كه باز مي‌كنيد يادداشت كنيد تا بتوانيد بعدا دوباره آن را ببنديد!  براي باز كردن گوشي نياز به پيچ‌گوشتي‌هاي ظريف و قاب‌بازكن داريد. البته در صورتيكه قاب‌بازكن نداريد مي‌توانيد به ناخن‌هاي خود تكيه كنيد ولي مواظب باشيد كه قاب را نشكنيد. يادتان باشد كه قاب‌ها معمولا توسط خارهايي پلاستيكي به هم و به بورد متصل هستند. مواظب باشيد كه فشار زياد موجب شكسته شدن خارها نگردد. هر قطعه‌اي را كه باز مي‌كنيد به دقت با پارچه خشك كنيد. تا هر جا كه توانستيد قطعات را باز كنيد و سپس گوشي باز را از يك طرف تكان دهيد تا در صورتيكه آب در گوشه‌هاي آن جمع شده باشد خارج گردد. گوشي را همانجور باز رها كنيد.

 

شايد اولين فكري كه به ذهن خيلي از افراد برسد آن باشد كه با دستگاه‌هاي دمنده هوا (معروف به Blower) آب را از گوشي خارج كنند. از اين دستگاه‌ها معمولا براي تميز كردن داخل كيس‌هاي كامپيوتر استفاده مي‌شود كه گرد و غبار جمع شده بر روي مادربورد و فن‌ها و كارت‌هاي آن را با استفاده از دميدن هوا با فشار زياد از بين مي‌برد. اما اين يك اشتباه بزرگ است چرا كه دستگاه‌هاي دمنده هوا در مورد رطوبت نتيجه معكوس مي‌دهند و موجب مي‌شوند كه رطوبت به قسمت‌هايي كه هنوز نرسيده است هم منتقل شود! بنابراين بايد از دستگاه‌هاي مكش هوا استفاده كنيد و نه دمنده هوا. براي اين منظور حتي مي‌توان از جاروبرقي هم استفاده كرد ولي دقت كنيد كه قدرت مكش زياد نباشد و از طرف ديگر فاصله گوشي با آن خيلي نزديك نباشد. دهنه جاروبرقي را در تمام قسمت‌هاي گوشي بچرخانيد و در هر قسمت مدتي مكث نماييد.

 

 

به مدت يك شبانه‌روز تمام اجزاي گوشي را داخل يك كاسه برنج خام بگذاريد و درب آن را بپوشانيد. برنج خام رطوبت گوشي را به خود مي‌كشد. خيلي مهم است كه حتما درب كاسه را ببنديد در غير اين‌صورت برنج رطوبت محيط را جذب خواهد كرد و نه رطوبت گوشي را.

 

 

اگر همچنان رطوبت را در قسمت‌هاي مختلف گوشي و به خصوص صفحه نمايش مشاهده مي‌كنيد مي‌توانيد با استفاده از الكل ايزوپروفيل آن را از بين ببريد. اين الكل 3 مزيت دارد: رطوبت را از بين مي‌برد، اتصال كوتاه بوجود نمي‌آورد و به سرعت تبخير مي‌شود.

 

 

 

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1395/08/18
0.0
تعداد بازدید : 2066
تعداد کامنت : 0