سونامی حذف یا دگرگونی

طی 5 سال آینده یک سونامی بزرگ بنام « حذف یا دگرگونی » از روی سواحل کسب و کارهای سنتی ایران عبور خواهد نمود.

 گروه وب مک بعنوان یکی از دپارتمانهای شرکت مهندسی فردارایانه فعالیت خود را از سال 1387 به طور تخصصی در زمینه تدوین و اجرای سند "توسعه تجارت الکترونیک" برای صاحبین کسب و کار ومدیران صنایع آغازکرده است. در این خصوص گفتگویی با مهندس عارف رفیعی ، مدیر اجرایی دپارتمان وب مک انجام داده ایم که به نظر شما می رسد.

 Tbuqyd9efl 

عارف رفیعی هستم کارشناس مهندسی نرم افزار و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی. فعالیت خود را از سال  1389 در شرکت  مهندسی فردا رایانه با سمت تحلیلگر سیستم آغاز و بعد از مدتی در دپارتمان وب مک بعنوان تحلیلگر رفتار بازدیدکنندگان در پایگاههای اینترنتی و هم اکنون بعنوان مدیر اجرایی این دپارتمان در شرکت مهندسی فردا رایانه مشغول به فعالیت هستم.

 بگذارید اول در مورد تحلیل کسب و کارهای امروز صحبت کنیم:

     در گذشته نه چندان دور حضور در فضای مجازی یک انتخاب برای صاحبین مشاغل مختلف بود اما با توجه به اینکه در سالهای اخیر استفاده از اینترنت، شکل و شمایل تازه ای به خود گرفته و دیگر از آن صرفا به عنوان یک وسیله ی تفریحی و ارتباطاتی استفاده نمی شود، در نتیجه جنبه های تجارتی بیشتر نمود پیدا کرده و جامعه را به سوی کسب وکارهای مجازی و اینترنتی پیش می برد. کسب وکارهای سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای نوین جامعه نمی باشد، لذا تجارت الکترونیک به شدت در رونق کسب وکارها موثر واقع شده است و حضور صنفی در فضای مجازی به یک اجبار قطعی برای صاحبین کسب و کار تبدیل شده است. امروزه محیط کسب و کار داخلی کشور به دو بخش مجزا ولی وابسته یعنی "فضای مجازی" و "فضای سنتی" تبدیل شده است. محیطی که در آن فضای مجازی به هیچ عنوان وابسته به فضای سنتی نیست ولی فضای سنتی روز به روز وابسته تر به فضای مجازی می شود. از دلایل اصلی رکود در اکثر کسب کارهای سنتی  میتوان به علل زیر اشاره نمود.

  JppkQcjl1U

      

 

دلیل اول : مسائل اقتصادی و  چالشهای سیاسی کشور که فضای کسب و کار را پرالتهاب و راکد نموده و دلیل دوم: فعالیت بی سر و صدای خیلی از کسب و کارها  در فضای مجازی  می باشد (که بشدت در حال افزایش است).

افزایش رونق در کسب و کارهای اینترنتی یک امر بدیهی و قطعی می باشد و پیامد این رونق، رکود و کاهش سهم بازار برای صاحبین سنتی نگر کسب و کار است که توجه و علاقه ای به فضای مجازی نشان نمی دهند. 

در اینجا لازم است نکته ای را یادآور شوم که منظورم از حضور در فضای مجازی صرفاً تهیه یک وبسایت نیست. تولید وبسایت مرحله اول است، که به تنهایی تهی از هر گونه ارزش تجاری می باشد.  مثل این است که شما یک مغازه را بخرید درونش را قفسه بزنید، جنس بریزید، و سپس برقهای فروشگاه را خاموش کنید، درب ها را ببندید، کرکره ها را پایین بکشید و به مسافرت بروید!! و پس از  10 روز برگردید و بگویید چرا از درآمد خبری نبوده است !!

تفکرات باید اصلاح شود . در دنیایی که هرروز شاهد پیشرفت گسترده ی علم و فن آوری هستیم ، دیگر جایی برای تفکرات و راهکارهای سنتی (محض ) در مدیریت کسب و کار وجود نخواهد داشت. با این اوصاف در آینده ای  نه چندان دور مدیران سنتی گرا و متعصب از گردونه  فعالیت های تجاری حذف شده و مدیرانی که در حال تحول سازمانی هستند در کارزاری جدید به رقابت با همنوعان خود می پردازند .

ما در وب مک به دنبال رونق و موفقیت کسب و کار مشتریان خود (تا مرحله کسب درآمد) در فضای مجازی و پیروزی آنها در این تحولات بزرگ دنیای تجارت و کسب وکار هستیم. سیاست کلان ما از جنس پیمانکاری نیست، با نگاه مشارکت به نیاز مشتریان خود پاسخ می دهیم.در واقع به دنبال سهم الشراکه خود از موفقیت مشتریان در فضای مجازی هستیم .به نظر ما از مهمترین  موانع  ورود کارفرمایان به کسب و کار در فضای مجازی  میتوان به  ابهام در پتانسیل های  فضای مجازی  - ناآشنایی با  شیوه ورود به این حوزه  و عدم بضاعت فنی و تخصصی متقاضیان  اشاره نمود.

برای رفع این موانع  در واحدهای 3 گانه وب مک در خدمت متقاضیان هستیم :

الف )  واحد آموزش  : برای رفع  ابهامات  رایج ، به جهت  ارج نهادن به وقت ذیقیمت مخاطبین   با برگزاری  اینترنتی  کارگاههای انلاین آموزشی  (3 ساعته) در خدمت متقاضیان  هستیم .

ب )  واحد مشاوره  : این واحد ابتدا به  شناسایی  ظرفیت های موجود در هر  کسب و کار  و سپس به  امکان سنجی  توسعه آن در فضای مجازی می پردازد.(خدمات مربوط به این واحد با  اخذ تعرفه قانونی و هماهنگی قبلی امکانپذیر میباشد )

ج )  واحد عملیات : بدون تردید حداقل 6 کارکرد تخصصی و مکمل برای موفقیت در یک سناریوی تجارت الکترونیک لازم به نظر می رسد و ما در واحد عملیات  این کارکردها را به شرح زیر در اختیار متقاضیان قرار میدهیم :

  

 K4dckhLog8
  1. مهندسی نیازمندی: در دو بعد فن آوری اطلاعات- ارتباطات  و فضای کسب و کار
  2. مهندسی تولید پایگاه اینترنتی: با رویکرد انطباق با ظرفیت های ارتباطاتی جامعه مخاطب
  3. تولید محتوای صوتی ،تصویری،متنی با هدف جذب غیر مستقیم مخاطب
  4. تدوین سند توسعه بازرگانی با رویکرد شناخت جوامع مخاطب در فضای سنتی و انتقال به فضای مجازی
  5. بالا بردن آمار بازدید سایت با کمک یک تیم فنی (متشکل از 5 تخصص مجزا) با هدف جذب مشتریان بالقوه  .
  6.  ارائه مشاوره و گزارشات مدیریتی مربوط به هوش تجاری

 

و در پایان ضمن آرزوی موفقیت ، یک قانون نانوشته بین المللی را به مخاطبین این نوشتار هدیه می دهم :

 

              در کسب و کارهای اینترنتی :

هزینه دوم شدن بسیار بیشتر از هزینه اول شدن می باشد .

 

               وب مک  20 / 10 / 1395

برچسب ها : سونامی حذف یا دگرگونی کسب و کار اینترنتی
نویسنده : عارف رفیعی
تاریخ : 1396/05/24
0.0
تعداد بازدید : 2313
تعداد کامنت : 0