مراقب معاملات در فضای مجازی باشید

مراقب معاملات در فضای مجازی باشید

مراقب معاملات در فضای مجازی باشید – بخش عمده‌ای از این کلاهبرداری‌ها به انتقال وجه در معامله‌های صوری برمی‌گردد. پلیس فتا به شهروندان هشدار داده است برای داد و ستد در فضای مجازی، بخصوص در صورت رویارویی با آگهی‌های مشکوک، از پرداخت هر گونه وجه نقد به شکل کارت به کارت خودداری کنند و فریب چرب‌زبانی کلاهبرداران را نخورند.

همزمان با افزایش استفاده از فضای مجازی، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز شکل گرفته و افرادی از این طریق دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

بخش عمده‌ای از این کلاهبرداری‌ها به انتقال وجه در معامله‌های صوری برمی‌گردد. پلیس فتا به شهروندان هشدار داده است برای داد و ستد در فضای مجازی، بخصوص در صورت رویارویی با آگهی‌های مشکوک، از پرداخت هر گونه وجه نقد به شکل کارت به کارت خودداری کنند و فریب چرب‌زبانی کلاهبرداران را نخورند. از باز کردن هر گونه لینک‌های مشکوک که معمولا تلفیقی از اعداد و حروف هستند، خودداری و هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین، هویت فروشنده‌ها را احراز کنند.

برخی کلاهبردارها برای انجام معامله، اطلاعاتی بیش از شماره کارت طلب می‌کنند که شهروندان باید از دادن آن امتناع کنند. برای ارتباط با شرکت‌های داخلی و خارجی و مبادلات مالی از طریق ایمیل نیز باید ایمیل توسط کاربر وارد و از reply خودداری شود.

همچنین صحت شماره حساب اعلامی از طریق تماس تلفنی و فکس هم نیاز به بررسی دارد. برخی شهروندان از طریق تالارهای گفت‌وگو در فضای مجازی دست به معامله می‌زنند که به گفته پلیس در بیشتر این موارد، افراد پس از واریز کردن پول، هیچ کالایی دریافت نمی‌کنند. آنها برای ردیابی شماره کارت فرد کلاهبردار به پلیس مراجعه می‌کنند، اما این افراد از کارت‌هایی به نام افراد مختلف، سرقتی یا جعلی استفاده می‌کنند.

شگرد دیگری نیز وجود دارد که کلاهبردارها با ارسال پیامک، مدعی برنده شدن شهروندان در مسابقات قرعه کشی می‌شوند، اما این پیامک‌ها نیز دامی برای سرکیسه کردن شهروندان است. پلیس از مردم خواسته است اعتبار این پیامک‌ها را بررسی کنند و هرگز مشخصات حساب بانکی مانند رمز اینترنتی، تاریخ انقضا، CVV2 و… را برای فرستنده پیامک‌ها ارسال نکنند.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/06/02
0.0
تعداد بازدید : 1889
تعداد کامنت : 0