كوچكترين رايانه جهان به قدرت اديسون

شركت اينتل چندي پيش كوچك‌ترين رايانه جهان را با نام Edison و به اندازه يك كارت حافظه معرفي كرد و توانست با اين اتفاق يك گام از رقباي خود پيشي بگيرد. اما كارشناسان مي‌گويند كه اين محصول فقط يك رايانه م

رايانه Edison مبتني بر فناوري Quark ساخته شده است كه اين فناوري در اصل يك سيستم بسيار كوچك كم‌مصرف و پرقدرت جامع مبتني بر يك تراشه واحد محسوب مي‌شود و با انواع فناوري‌هاي پوشيدني از جمله ساعت‌هاي مچي هوشمند، جواهرات الكترونيكي، عينك‌هاي هوشمند و ... سازگاري دارد. فناوري Quark نخستين بار در سپتامبر گذشته معرفي شد و اينتل در "نمايشگاه بين‌المللي محصولات الكترونيكي مصرفي 2014" در جريان معرفي رايانه Edison توضيح داد كه اين محصول مبتني بر فناوري 22 نانومتري Quark و به اندازه يك كارت حافظه ساخته شده است تا كاربران بتوانند در انواع فناوري‌هاي پوشيدني مورد نياز خود سيستم پيشرفته‌اي را با توان يك رايانه روميزي در اختيار داشته باشند.

"برايان كرزانيچ" مديرعامل اينتل در جريان معرفي اين محصول توضيح داد كه اين رايانه مينياتوري در رده رايانه‌هاي Pentium طبقه‌بندي مي‌شود و از غالب مدل‌هاي كنوني آن پرقدرت‌تر است. بايد توجه داشت كه اين كه رايانه بسيار كوچك نه تنها از انواع سيستم‌هاي عامل معمول و موجود در بازار پشتيباني مي‌كند، بلكه به فناوري‌هاي ارتباطي بلوتوث و Wi-Fi نيز مجهز شده است و براي خود يك فروشگاه اينترنتي مجزا دارد و جست‌وجوگر هوشمند Wolfram Alpha نيز به صورت پيش‌فرض روي آن موجود است. آنگونه كه مديرعامل اينتل توضيح داده است Edison از اواسط سال جاري ميلادي وارد بازار جهاني مي‌شود و به اعتقاد كارشناسان، همزمان با ورود خود بزرگترين تحول را در دنياي رايانه‌هاي شخصي ايجاد مي‌كند.

كرزانيچ در اين خصوص توضيح داد كه كاربران جهاني هنوز به فناوري‌هاي پوشيدني عادت نكرده‌اند و فعاليت‌هاي روزانه مردم هنوز به اين دستگاه‌ها منتقل نشده است. اما Edison با همه قابليت‌هايي كه در اختيار دارد، مي‌تواند نگاه كاربران را به اين دسته از فناوري‌ها تغيير دهد. اين رايانه مينياتوري كه به اندازه يك كارت حافظه SD ساخته شده است، شامل پردازنده دو هسته‌اي Quark مي‌شود كه هر هسته آن با توان 400 مگاهرتز فعاليت مي‌كنند و امكان ارتباط رايانه با ديگر دستگاه‌هاي الكترونيكي نيز از طريق انواع فناوري‌هاي ارتباطي فراهم مي‌شود.

مديرعامل شركت اينتل اظهار داشته است كه تمام فناوري‌هاي پوشيدني موجود در بازار جهاني به يك دستگاه الكترونيكي ديگر مانند گوشي هوشمند وابسته هستند و به طور مستقل نمي‌توانند خدمات ويژه‌اي را به كاربر ارايه دهند. به عنوان مثال، يك ساعت مچي هوشمند پس از اتصال به گوشي هوشمند با مدل مشخص مي‌تواند قابليت‌هايي از جمله پذيرش يا رد تماس‌ها و پيامك‌هاي جديد را ارايه دهد. اما همين ساعت مچي به دليل عدم پشتيباني از سيم‌كارت نمي‌تواند به صورت مستقل مورد استفاده قرار گيرد و به تنهايي فقط يك ساعت معمولي است. اما با تحولي كه Edison در اين زمينه به وجود مي‌آورد، نسل جديد فناوري‌هاي پوشيدني در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد كه كاملا مستقل هستند و هيچ گونه وابستگي به فناوري ديگر ندارند. اينتل براي توضيح بهتر اين محصول يك فناوري پوشيدني منحصر به فرد و كاملا مستقل ارايه كرده است. اين فناوري Nursery 2.0 نام دارد كه مبتني بر سيستم رايانه‌اي Edison ساخته شده است و مانند يك اسباب‌بازي كوچك روي لباس نوزاد متصل مي‌شود و ضمن بررسي مستمر وضعيت سلامت وي، تمام اطلاعات حياتي نوزاد را به صورت لحظه به‌لحظه با والدين در ميان مي‌گذارد. با اين دستگاه والدين حتي مي‌توانند پيش از بروز هرگونه بيماري در فرزند خود از علايم آن مطلع شوند و جلوي بروي بيماري را بگيرند. فناوري Nursery 2.0 همچنين قادر است علت گريه‌هاي كودك را مشخص كند، نوع غذاي مورد نياز او را در سنين مختلف اعلام نمايد، نيازهاي كودك را در هر لحظه يادآوري كند و به عنوان يك پرستار خانگي در كنار والدين حاضر باشد.

در بخش ديگر، شركت اينتل يك هدست ويژه را با نام Jarvis در معرض ديد عموم قرار داد كه مبتني بر رايانه Edison ساخته شده بود. اين هدست هوشمند علاوه بر آنكه موسيقي‌هاي مورد علاقه كاربران را با كيفيت عالي پخش مي‌كند، قابليت تشخيص علايم بيومتريك از جمله ضربان قلب، فشار خون، ميزان استرس و ... را نيز دارا است و همه اين معيارها همزمان با پخش موسيقي به صورت لحظه به‌لحظه سنجيده مي‌شود. البته قابليت‌هاي اين هدست فقط به موارد ياد شده ختم نمي‌شود چرا كه در تصاوير ويديويي نمايش داده شده توسط كرزانيچ  اعلام شد كه اگر كاربر حين گوش دادن به موسيقي به دنبال يك رستوران محلي نيز باشد مي‌تواند به راحتي اطلاعات تمامي رستوران‌هاي پيرامون خود را از طريق هدست در اختيار داشته باشد و سپس، منوي رستوران‌ها را به همراه اطلاعات مربوط به ميز خالي هر كدام در اختيار بگيرد و به نوعي بهترين پيشنهادها را هم در بخش مجزا به كاربر اعلام مي‌شود.

البته اينتل اذعان داشته است كه توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري و سخت‌افزاري براي استفاده از Edison به چيزي بيش از يك مثال نياز دارند و ساخت چنين فناوري نمي‌تواند مسير پيش‌رو را به خوبي براي آن‌ها روشن كند. بر همين اساس، شركت اينتل هم‌اكنون مسابقه‌اي را با نام "آن را پوشيدني كن" ترتيب داده و از شركت‌هاي علاقمند خواسته است تا با حضور در اين مسابقه هر نوع فناوري پوشيدني مبتني بر Edison را ارايه دهند. اين مسابقه به بهترين فناوري‌هاي پوشيدني در مجموع 1.3 ميليون دلار جايزه مي‌دهد و بهترين فناوري كه مبتني بر رايانه Edison ساخته شود مي‌تواند جايزه نقدي به ارزش 500 هزار دلار را از آن خود كند. البته شركت اينتل فرصت ساخت اين فناوري را فقط در اختيار شركت‌هاي بزرگ و كوچك قرار نداده و اعلام كرده است كه هر شخصي در سراسر جهان مي‌تواند تا اواسط سال 2014 طرح خود براي ساخت بهترين فناوري‌هاي مبتني بر Edison را ارايه دهد تا پس از بررسي طرح‌ها، بهترين آن‌ها برگزيده شود.

"راندولف وانگ" در آزمايشگاه تخصصي اينتل در كشور چين با كمك 50 مخترع و دانشمند طي 3 سال گذشته حدود 40 دستگاه الكترونيكي مختلف مبتني بر Edison ساخته است كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها دفتر يادداشت كاغذي مجهز به همين رايانه است. اين دفتر يادداشت قابليت شناسايي دست‌خط كاربران را دارد و به شما امكان مي‌دهد از طريق خودكار و كاغذ معمولي پست الكترونيكي ارسال كنيد. اين دفتر يادداشت قابليت اتصال به گوشي هوشمند را دارد و هرآنچه كه در آن نوشته شود، روي گوشي به نمايش درمي‌آيد و از اين طريق كاربر مي‌تواند به كمك كاغذ و قلم معمولي پست الكترونيكي ارسال كند. براي اين دفتر يادداشت هوشمند يك رابط كاربري ويژه تعريف شده است. اين دفتر يادداشت همچنين مي‌تواند همه نقاشي‌هاي معمولي را بر اساس دستورهاي ساده نوشته شده به صورت دستي، به انيميشن تبديل كند و آن‌ها را روي نمايشگر گوشي نشان دهد.

شركت اينتل كه همچنان عنوان بزرگترين تراشه‌ساز جهان را در اختيار دارد، براي اين رايانه كوچك به عنوان بزرگترين اختراع خود قابليت‌هاي فراواني در نظر گرفته و بر اين باور است كه توانمندي‌هاي بنيادين در Edison مي‌تواند درهاي بيشماري را پيش‌روي شركت‌هاي الكترونيكي بگشايد و بسياري از غيرممكن‌ها را براي آن‌ها ممكن كند. همين مسئله باعث شده است تا اينتل از محصول جديد خود با عنوان "بزرگترين ايده‌ساز" ياد كند. به طور كلي بايد توجه داشت كه اين رايانه بسيار كوچك مي‌تواند در سيستم‌هاي امنيتي، انواع تلفن‌هاي همراه، رايانه‌هاي لوحي و ديگر فناوري‌هاي موجود در بازار مورد استفاده قرار گيرد و زندگي فناورانه كاربران وارد بخش جديد شود.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1392/12/10
0.0
تعداد بازدید : 1807
تعداد کامنت : 0