مدیریت کسب و کار مهمترین عامل برای رشد سازمان می باشد. مدیریت کسب و کار یعنی یکارگیری تمامی اصول برای موفقیت در بازار. مدیریت کسب و کار دربرگینده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش کسب و کار و مهارتهای فردی می باشد. مدیریت کسب و کار فرآیند سازماندهی موثر منابع جهت دستیابی به اهداف مشخص سازمان است. مدیریت کسب و کار شامل مدیریت بازاریابی و مدیریت فروش می باشد. برای داشتن کسب و کار موفق باید یکسری عملکردها را مد نظر قرار داد.
عملکردهای مدیریت سازمان شامل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و بودجه بندی می باشد.
۱ برنامه ریزی در مدیریت کسب و کار
موفقیت هر کسب و کار به چگونگی برنامه ریزی برای رسیدن اهداف سازمان بستگی دارد. هدفگذاری و برنامه ریزی شاکله اصلی هر سازمان را تشکیل می دهد، بدون برنامه ریزی دقیق کارها به نتیجه نخواهد رسید و رشد سازمان متوقف خواهد شد.
۲ سازماندهی در مدیریت کسب و کار
پس از مشخص شدن اهداف، مدیر باید مسئولیت های مورد نظر را تشخیص داده و افراد مورد نیاز برای آن را آنالیز کند. مدیر وظیفه دارد افراد را با توجه به شایستگی هایی که دارا می باشند انتخاب کرده و برای افراد کاری متناسب با تخصصشان در نظر بگیرد.
۳ کنترل
یک مدیر با مقایسه کارهای درحال اجرا و نقشه استراتژک انحراف از اهداف را به حداقل می رساند. کنترل روزانه فعالیت ها موجب می شود که کارها طبق برنامه زمانبندی شده صورت پذیرد و رسیدن به اهداف محقق گردد.
۴ بودجه بندی
دنبال نمودن بودجه سازمان از عوامل بسیار مهم موفقیت هر مدیر می باشد. این کار را مدیر توسط فاینانس، محاسبات و نرم افزارهای محاسبه بودجه انجام می دهد. مدیریت کسب و کار داری سندی مکتوب می باشد که به جزئیات کسب و کار را مشخص می کند. و همچنین به تشریح موقعیت کنونی سازمان ، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده می پردازد.
لوازم داشتن کسب و کار موفق
۱ اهداف کلی
۲ تعریف و توصیف کسب و کار
۳ تحلیل استراتژی بازار
۴ مدیریت زمان
۵ تحلیل مالی
نتیجه گیری
برای داشتن کسب و کاری موفق باید بدانیم که بازاریابی چیست؟ مدیریت زمان چیست؟ چگونه می توانیم به پیش بینی بازار بپردازیم ؟ این سوالات را می پرسیم زیرا مهم ترین عامل موفقیت ما در کسب و کار به شناخت بازار و پیش بینی آن بستگی دارد. باید بتوانیم علایق مردم را شناسایی کرده و مطابق به نیاز آنان کالای خود را تولید کنیم . ایده های نو ارائه دهیم و با این کار می توانیم مهمترین دغدغه کارکنان و سازمان یعنی ثروت را افزایش دهیم.