«شانس به نفع کسی عمل میکند که آمادگی ذهنی بیشتری دارد.» – لویی پاستور
اگر رسیدن به موفقیت دغدغهی اصلی شماست، همین ابتدای کار یکراست شما را به سراغ اصل مطلب میبرم.
«موفقیت» هر کسی در زندگی، یک کلید بسیار ساده دارد: اگر از استعدادهای خود حداکثر استفاده را ببرید به احتمال خیلی زیاد در زندگی موفق خواهید شد. همینطور اگر از نقاط ضعف خود آگاهی داشته باشید و این نقاط ضعف را طوری مدیریت کنید که در کارتان مشکلی ایجاد نکند، با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد.
اگر بخواهیم با چشمان باز قدم برداریم، حتما باید اول به خودمان نگاهی بیندازیم و وضعیتی که در آن هستیم (ضعفها و قدرتهایمان) و سپس فرصتها و تهدیداتی را که رو به رویمان است، بررسی کنیم.
• Strengths : نقاط قوت
• Weaknesses : نقاط ضعف
• Opportunities : فرصتها
• Threats : تهدیدها
تحلیل SWOT قبل از ورود به هر بازار و به طور کلی هر زمانی که میخواهیم بازخورد فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات مان را افزایش دهیم بسیار ضروریست.
در این روش، همهی اِلِمانهای داخلی و خارجی شرکت بررسی میشود و با کشف نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدها، شرکت شما آمادگی بیشتری در برابر پیش آمدهای آتی بازار خواهد داشت.
موارد اصلی کاربرد تحلیل SWOT این 3 مورد می تواند باشد:
• در ابتدای طراحی کمپینهای بازاریابی
• اتخاذ سیاستهای کاری متفاوت در کسب و کارتان
• کشف موقعیتهای مناسب برای اعمال تغییرات در شرکت
المانهای آنالیز SWOT
معمولا برای تحلیل SWOT، جدولی 2ستونه و 2ردیفه درست میکنیم؛ سپس نقاط ضعف و قوت، و فرصت ها و تهدیدها را در برابر هم (جهت مقایسه) قرار میدهیم.
نقاط ضعف
|
نقاط قوت
|
تهدیدها
|
فرصت ها
|
معمولا تهدیدهای خارجی و نقاط ضعف داخلی شرکت را رو به روی هم قرار نمیدهیم؛ هرچند ممکن است گاهی نیاز باشد تا آنها را کنار هم داشته باشیم تا مثلا بتوانیم از تمام خطرات جدی شرکت، یکجا آگاه شویم و بتوانیم برای آن راهکار بیندیشیم (این موضوع در مورد نقاط قوت و فرصتهای شرکت نیز صادق است)
وقتی که از همهی ریسک های کسب و کارتان مطلع شدید، میتوانید تصمیم بگیرید که آیا:
• نقاط ضعف داخلی کسب و کارم را برطرف کنم؟
• یا فعلا قید آن بخش از بازار را که تهدیداتی برایم دارد بزنم و بگذارم برای وقتی دیگر که آمادگی مقابله با آن را دارم.
عوامل درونی
دو حرف اول ( S و W) که بیانگر نقاط قوت و ضعف هستند، هر دو از عوامل درونی مربوط به کسب و کارتان میباشند. عوامل درونی مانند موارد زیر که شما باید ببینید که در هر کدام از آنها چه نقاط ضعف و قوتی دارید:
• مسائل مالی: مانند بودجه، منبع درآمد، بدهی و…
• ارتباطات بازاریابی: ویزیتورهای باتجربه، سیستم توزیع کالای قوی، خوشنامی و…
• منابع فیزیکی: مانند موقعیت مکانی شرکتتان (همان آدرس دفتر!)، امکانات و تجهیزات شرکتتان و…
• منابع انسانی: کارکنانتان، طرفداران برندتان (و البته متنفران از برندتان!) و…
• مسائل حقوقی: ثبت اختراع، حق مالکیت معنوی (که در ایران عملا کاربردی ندارد!)، ثبت برند و سایر مسائل حقوقی
• و…
ممکن است نقاط قوت یا ضعفی خارج از دستهبندی فوق داشته باشید. این دستهبندی صرفا یک نوع راهنما برای بهتر پیدا کردن نقاط قوت و ضعفتان است.
عوامل بیرونی
این عوامل، یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم بر کسب و کار شما تاثیر خواهد گذاشت. حالا ممکن است از دل آن فرصتهایی بیرون بیاید، یا از بخت بد، تهدیدهایی را به کسب و کارتان تحمیل کند:
• وضعیت بازار: مانند محصولات جدید، تکنولوژی جدید یا مثلا تغییر نیازهای مشتری
• وضعیت اقتصادی: وضع اقتصادی شهر، کشورتان یا جهان
• بودجهرسانی: مثلا وامهای مختلف یا تخفیفهای مالیاتی و…
• ارتباطات: فرصتها و تهدیداتی که در ارتباطاتتان (مثلا با تامینکنندگان، سهامداران، شرکای تجاری و…) پیش میآید.
• وضعیت سیاسی: قوانین جدید مجلس، قوانین حمایت از حقوق حیوانات، طرحهای ریاضت اقتصادی، طرحهای حمایت از تولید داخلی و…
• تقویم: ماه رمضان، زمستان سرد، عید نوروز، گرمای تابستان، ایام امتحانات و…
نکتهی نهایی
یک ماتریس SWOT، چارچوبی است برای تجزیه و تحلیل نقاط قوت و نقاط ضعف، و همچنین فرصتها و تهدیدهایی که پیش روی شما قرار دارند. این کار به شما کمک میکند روی نقاط قوت خود متمرکز شوید، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید، و از فرصتهایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید.
زمانی که نقاط قوت و ضعف، و فرصتها و تهدیدها را شناسایی کردید میتوانید از ماتریس SWOT برای طراحی یک استراتژی مناسب برای فعالیتهایتان کمک بگیرید. در این روش، میتوانید به 4 صورت مختلف استراتژی بچینید:
• استراتژیهای SO: از نقاط قوتتان برای بهرهبرداری از فرصتهایتان استفاده کنید.
• استراتژیهای WO: استفاده از فرصتهایی که میتواند در جهت رفع نقاط ضعفتان به کار روند.
• استراتژیهای WT: یک نوع استراتژی دفاعیست؛ وقتی که به خاطر ضعفهایمان ممکن است از تهدیدها آسیب زیادی ببینیم.
• استراتژیهای ST: در این استراتژی، با استفاده از نقاط قوتتان، تهدیداتتان را خنثی میکنید.
گروه وب مک