آشنایی با مهمترین انواع مدلهای کسب وکار در دنیای وب

آشنایی با مهمترین انواع مدلهای کسب وکار در دنیای وب که معروفیت بیشتری دارند

انواع Business Modelهای تحت وب

Business Modelهای تحت وب به شیوه‌های گوناگون دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌بندی‌ها که از معروفیت و محبوبیت بیشتری هم برخوردار است، دسته‌بندی آقای مایکل راپا می‌باشد. از دید آقای مایکل راپا Business Modelهای اینترنتی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم نمود:
•    واسطه‌گری (Brokerage) مثل: ebay, paypal, amazo
•    تبلیغات (Advertising) مثل: yahoo, google, overture
•    داده محوری (Infomediary) مثل:  Cool Saving, Double Click
•    تجاری (Merchant) مثل:  Amazone, Barners & Noble
•    تولیدی (Manufacturer) مثل:  Dell, BMWFilms
•    همکاری (Affiliate) مثل:  Amazone, Pay.per.click
•    جامعه‌ای (Community) مثل:  Orkut, Red Hat
•    عضویت (Subscription) مثل:  Listen, Classmaster
•    کاربردی (Utility) مثل: Slash dot

در ادامه به شرح و بسط هر کدام از مدل‌های فوق می‌پردازیم.

شرح انواع Business Modelهای تحت WEB

Brokerage Model

در این مدل واسطه‌گران بازارساز هستند و این دلال‌ها هستند که باعث می‌شوند تا خریداران و فروشندگان به یکدیگر معرفی شده و امکان مبادله و معامله ساده‌تر شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.


•    Marketplace Exchange
•    Buy/Sell Fulfillment
•    Demand Collection System
•    Auction Broker
•    Transaction Broker
•    Distributor
•    Search Agent
•    Virtual Marketplace

Business Model


Advertising Model

توسعه یافته مدل قدیمی Media Broadcasting می‌باشد. در این حالت Broadcaster یا همان وب سایت محتویاتی را فراهم می‌کند که عموما رایگان هم هستند. و یا سرویسی مانند E-mail, IM, Blog و ... را به همراه پیام‌های تبلیغاتی ارائه می‌نماید. در این حالت تبلیغات منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود. Broadcaster خود می‌تواند یک تولید کننده محتوا و یا توزیع کننده‌ی محتوا باشد که توسط دیگران و در جایی دیگر تولید شده باشد. این مدل وقتی خوب کار می‌کند که حجم ترافیک ورودی مراجعه‌کننده زیاد و یا خیلی خاص باشد. از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.


•    Portal پورتال پایگاهی است بر روی وب که به تبادل اطلاعات با کاربران می پردازد. پورتال اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری و به کاربران خود ارائه می دهد تا آنها نیازهای خود حول محور فعالیت آن پورتال را بصورت مجتمع در یک پایگاه واحد بدست آورند.

پورتال ها بر خلاف وب سایت ها به منابع و پایگاه های مختلف متصل هستند و دائما با آنها در حال تبادل اطلاعات بوده و در نهایت اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را بصورت دسته بندی شده ارائه می دهند. البته این بدین معنا نیست که خود هیچ گونه اطلاعاتی منتشر نمی کنند، بلکه پورتال ها خود نیز قابلیت انتشار اطلاعات سازمان یا شرکت خود را دارند و در صورت لزوم با سایر پورتال ها به اشتراک می گذارند.
•    Classifieds
•    User Registration
•    Query-based Paid Placement
•    Contextual Advertising / Behavioral Marketing
•    Content-Targeted Advertising
•    Intromercials
•    Ultramercials


Infomediary Model

داده‌ها در مورد مشتریان و عادات مصرف آن‌ها بسیار ارزشمند است. به ویژه اگر این داده‌ها به شکل دقیق و آنالیز شده باشد. در این مدل به روشی اطلاعات مشتریان و روش مصرف آن‌ها جمع‌آوری، تحلیل و سپس فروخته می‌شود. از انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
•    Advertising Networks
•    Audience Measurement Services
•    Incentive Marketing
•    Metamediary

Business Model


Merchant Model تجاری

خرده‌فروشان و عمده فروشان خدمات و محصولات می‌توانند اقدام به فروش خدمات و محصولات خود کنند. ممکن است فروش بر اساس لیست کردن قیمت‌ها و یا برگزاری مزایده و یا ارسال کاتالوگ‌ها باشد. از انواع این مدل می‌‌توان موارد زیر را خاطر نشان کرد.
•    Virtual Merchant
•    Catalog Merchant
•    Click and Mortar
•    Bit Vendor

 

Manufacture Model تولیدی

به یک تولیدکننده این امکان داده می‌شود که به کمک وب سریع‌تر به خریداران برسد و کانال‌های توزیع خود را فشرده‌تر سازد. این مدل می‌تواند مبتنی بر کارآیی، بهینه‌سازی،اصلاح خدمات به مشتری و ... باشد. از انواع این مدل موارد زیر قابل طرح است.
•    Purchase
•    Lease
•    License
•    Brand Integrated Content

 

Affiliate Model

در مقابل Portalهای عمومی که هدف در آن‌ها جذب ترافیک بالای مشتریان می‌باشد، در این روش هدف جذب و فراهم نمودن فرصت خرید در جاهایی است که کاربران مشغول وبگردی و یا مرور وب هستند. در این روش هر سایتی که فکر می‌کند می‌تواند فرصت خرید برای دیگری را فراهم آورد، می‌تواند برای او تبلیغ کرده و در فروش او سهیم باشد. از انواع این مدل می‌توان موارد زیر را یادآوری نمود.
•     Banner Exchange
•    Pay-per-click
•    Revenue Sharing

Community Model

دلیل منطقی وجود Community Model بر پایه شرافتمندی کاربران استوار است. کاربران سرمایه‌گذاری زیادی از نظر احساسات و زمان انجام می‌دهند. در این حالت درآمد ناشی از فروش محصولات یا خدمات اشتراکی می‌باشد. گاهی نیز سرویس‌های پیشرفته فروخته شده و یا تبلیغات مبتنی بر متن نیز انجام می‌شود. از انواع این مدل می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
•    Open Source
•    Open Content
•    Public Broadcasting
•    Social Networking Services

Subscription Model

کاربران به شکل متناوب (روزانه، هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه) برای عضویت در یک سایت و استفاده از امکانات آن شارژ می‌شوند.  البته در این مدل می‌توان خدمات معمولی را رایگان ارائه کرد و فقط بابت خدمات ویژه و خاص کاربران را شارژ نمود. از انواع این مدل موارد زیر را می‌توان نام برد.
•    Content Services
•    Person-to-Person Networking Services
•    Trust Services
•    Internet Services Providers

Utility Model

در این مدل یک سرویس برای کاربران فراهم می‌شود که بر اساس میزان استفاده هر کاربر از آن سرویس، پولی دریافت می‌شود. انواع آن عبارتند از:
•    Metered Usage
•    Metered Subscriptions

 

 مطالب مرتبط:

آیا می دانید از مهمترین اجزاء یک business modelچیست؟

 

 

"گروه وب مک مشهد ، مشاور شما در بازاریابی اینترنتی و راه اندازی کسب وکاری باکیفیت"

 

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/08/24
0.0
تعداد بازدید : 4264
تعداد کامنت : 0