اینکه آیا فعالیت در شبکه های اجتماعی میتواند در فروش محصولات و خدمات ما مفید باشد یا خیر و اینکه چگو
مهمترین و اصلی ترین شاخص های پایش عملکرد (KPI) در بازاریابی در شبکه های اجتماعی – چگونه تشخیص دهیم فعالیت در شبکه های اجتماعی به درستی در حال انجام هست و چگونه خروجی را رصد نماییم

برای اینکه بتوانیم ارزیابی از موفقیت یک کمپین در شبکه های اجتماعی داشته باشیم می بایست پیش از اجرا و در زمان اجرا شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مناسب تعیین کرد. این شاخصه ها براساس اهداف استراتژیک و اهداف اختصاصی آن کمپین مشخص می شود.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای یک کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی، به معنای ارزش های قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک شرکت در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده چقدر موثر عمل کرده است. شرکت ها از این معیارها برای ارزیابی میزان موفقیت‌ در رسیدن به اهداف‌شان استفاده می نمایند.
 KPI مناسب کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی چه ویژگی هایی اساسی و مهم دارد ؟
•    آیا به مخاطبان هدف خود دست پیدا می کنید؟
•    آیا با مخاطبان هدف خود تعامل ایجاد می کنید؟
•    چه تعداد از فالوورهای شبکه های اجتماعی شما در خصوص محصولات یا خدمات‌تان پرس و جو می کنند؟
•    چه تعدادی از آن ها واقعا به مشتری تبدیل می شوند؟
پاسخگویی صحیح به هر کدام از این سوالات باعث تعیین چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مناسب می شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که نمی توان برای همه ی شبکه های اجتماعی KPI های یکسانی را تعیین کرد و حتما باید به ویژگی های خاص هر شبکه ای توجه نمود.

1. دسترسی به مخاطبان :

به تعداد افرادی که صفحه شما را فالوو کرده اند بدون در نظر گرفتن اینکه آیا برای شما کامنت گذاشته اند یا لایک کرده اند و ... در حقیقت گفته میشود میزان درسترسی به مخاطبان. به افرادی که علاوه بر فالوو کردن برای مطالب و کمپین شما کامنت و یا لایک میکنند و یا مطالب شما را  به اشتراک میگذارند در اصطلاح فالووهای فعال می گویند. در حقیقت فالوو های فعال آندسته از فالووهایی می باشد که با شما شروع به تعامل کرده اند.

2. میزان تعامل کاربران شبکه های اجتماعی:

اگر شما صفحه در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اید و تعداد فالوو کننده گان بسیار زیادی دارین اما فالوو کنندگان فعال شما بسیار کم می باشد یعنی با شما در تعامل نیستند . این موضوع تنها یک معنای مهم دارد" مخاطبان شما به درستی انتخاب نشده اند". و یا و یا پیام بازاریابی و محتوای تولیدی شما به صورتی نیست که سطح تعامل فالوورها را تقویت کند. یکی از پایه ای ترین معیارهای سنجش موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، اندازه گیری میزان تعامل کاربران صفحات شبکه های اجتماعی است.

U79LomiJzS
6 معیار که می تواند به شما بگوید که آیا مسیری که در شبکه های اجتماعی انتخاب کرده اید درست هست یا خیر در زیر مرور می نماییم.

A. تعداد لایک پست ها :

در اکثر شبکه های اجتماعی با افزایش تعداد لایک پست ها، امکان بیشتر دیده شدن‌ آن ها هم افزایش می یابد. برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام با افزایش تعداد لایک پست به ازای یک هشتگ خاص، این پست به ۹ پست برتر آن هشتگ رسیده و امکان دیده شدنش به میزان زیادی افزایش پیدا می کند.

B. تعداد اشتراک گذاری پست ها:

تعداد شییر یا اشتراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه موجب افزایش بازدید محتوا توسط کاربران می شود، اهمیت دیگری نیز دارد. اشتراک گذاری پست ها نسبت به لایک ارزش بیشتری دارد، زیرا امروزه لایک کردن به امری ناخودآگاه تبدیل شده است ولی شییر کردن نشان دهنده توجه فرد به محتوا شما و توصیه آن به دوستش است.

C. تعداد کامنت پست ها:

تعداد کامنت یا نظر فالوورها زیر یک پست نشان دهنده جذابیت محتوا برای مخاطبان و همچنین کیفیت جملات تشویقی شما در کپشن پست، جهت تعامل بیشتر با برند است.

D. تعداد نمایش پست ها:

تعداد نمایش پست (impression) نشان دهنده آن است که چه تعداد کاربر دیگری به واسطه لایک و کامنت فالوورهای شما محتوا‌ی‌تان را دیده اند. اگر چه این به معنای دیده شدن واقعی نیست، اما نشان دهنده شانس بیشتر محتوای شما برای دیده شدن است.

E. تعداد بازدید از پروفایل:

برخی از شبکه های اجتماعی (مانند لینکدین) امکان مشاهده آمار بازدید از پروفایل شرکت را می دهند. تعداد بازدید از پروفایل شرکت شاید نسبت به بقیه شاخص ها مهم نباشد اما نشان دهنده میزان علاقه افراد به بازدید از صفحه شما بعد از مشاهده آخرین پست شما است.

F. یادآوری برند:

در این بخش شاید اندازه گیری نوع یادآوری برند (Brand Mention) در شبکه های اجتماعی سخت ترین کار باشد. چون انجام آن نیازمند استفاده از ابزارهای تحلیلی شبکه های اجتماعی است که اکثر آن ها پولی هستند و شاید مناسب زبان فارسی نباشند. با استفاده از این ابزارها می توان اطلاعات خوبی درباره ی اینکه مردم در شبکه های اجتماعی از برند شما چه می گویند و به آن چه حسی دارند، بدست آورد.

خلاصه:

اندازه گیری میزان فروش و موفقیت در شبکه های اجتماعی کار راحتی نیست اما شاید بتوان با در نظر گرفتن موارد فوق تا حدودی مسیر درست حرکت و فعالیت در این شبکه ها را بررسی نمود و از بی راه رفتن خود داری نمود. گرچه مهم ترین هدف بازاریابی افزایش فروش است، اما متخصصین بازاریابی اینترنتی معتقدند که هدف اصلی از بازاریابی در شبکه های اجتماعی لزوما افزایش فروش نیست، و رسیدن به سطح بالاتری از تعامل با مخاطبان هدف و بهبود برندینگ آنلاین شرکت در الویت قرار دارد.

 "وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : شبکه اجتماعی
نویسنده : فرشته قاسم آبادی
تاریخ : 1396/09/18
5
تعداد بازدید : 82
تعداد کامنت : 0