آشنایی با کسب وکارهای موفق در فضای مجازی(دکتر ساینا)

شرکت طراحی سایت درمشهد/دکتر ساینا از اولین های کسب وکارهای موفق در فضای مجازی می باشد که در زمینه پزشکی فعالیت می کند

دکتر ساینا پلی بین بیمار و پزشک است. شما با دکتر ساینا می‌توانید با ارسال فایل صوتی، متن و عکس از پزشکان متخصص مشاوره بگیرید. دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص و استفاده رایگان از بانک جامع سلامت از دیگر خدمات دکتر ساینا است و تلاش دارد تا اولین ارائه دهنده خدمات پزشکی رایگان در ایران باشد و برای رسیدن به این هدف، مجموعه‌ای از متخصصان در سه حوزه فناوری اطلاعات، پزشکی و بازاریابی و مدیریت را کنار هم گرد‌آورده است.

دکتر ساینا بر اساس تحقیق و توسعه علمی و با بررسی تجربیات موفق کشورهای مختلف دنیا به خصوص 6 کشور آمریکا، استرالیا، فرانسه، هند، سنگاپور و مالزی تولید شده است. موضوع نوبت دهی آنلاین (online booking) در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا و تجربه شده است و نتایج مطالعات نشان میدهد میزان کارآیی ، اثربخشی و رضایت حاصل از آن بسیار چشمگیر بوده است. همچنین خدمت مشاوره از راه دور یا مشاوره آنلاین از خدماتی هست که سال‌های متمادی است در کشورهای مختلف در حال تجربه است.

بسیاری از کشورها توانسته‌اند با این امکان بخش زیادی از مراجعات غیر ضروری به پزشک‌ها و کلینیک‌ها را حذف کنند. دکتر ساینا با به خدمت گرفتن تکنولوژی آمده تا رابطه بین بیمار، پزشک و مراکز درمانی را تسهیل و ارتقاء دهد؛ اپلیکیشنی که به جز افزایش سطح آگاهی در حوزه پزشکی، محیطی فراهم کرده تا کاربران آن بتوانند با بهترین پزشکان و مراکز درمانی نزدیک خود آشنا شده و حتی به صورت آنلاین برای مراجعه به آن‌ها وقت بگیرند. در طراحی اپلیکشن دکتر ساینا از رویکرد نرم افزار به عنوان خدمت (SAAS) استفاده شده است.

در این رویکرد، مدلی از ارایه نرم افزار کاربردی توسط فروشنده است که یک نرم افزار کاربردی تحت وب را تولید کرده و آن را بر روی اینترنت برای استفاده مشتریان خود میزبانی و اجرا می کند. مشتریان نیازی به خرید مجوز نرم افزار یا تجهیزات زیرساخت های اضافی ندارند و برای استفاده از این نرم افزار به طور معمول فقط هزینه های ماهانه یا سالیانه پرداخت می‌کنند.

ایده دکتر ساینا چگونه شکل گرفت؟

دغدغه‌ای را در ارتباط بین پزشک و بیمار دیدیم و گفتیم این رابطه را تسهیل کنیم. چون خودمان این دغدغه را در خانواده‌های خودمان حس می‌کردیم که باید از کجا ارتباطات را بهتر انجام دهیم. باوجوداین دغدغه، احساس کردیم باید مطالعات خوبی را در مورد آن انجام بدهیم. مطالعات تطبیقی را در چندین کشور دنیا ازجمله آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای جنوب شرق آسیا و روندهای جهانی انجام داده و بررسی کردیم که در حوزه سلامت الکترونیک از سال ۲۰۰۷ چه اتفاقاتی را رقم زدند و چه راه‌حل‌هایی را با چه رویکردهایی پیاده‌سازی کردند. جدا از این مطالعات، یک‌پایش میدانی را شروع و پرسش‌نامه‌ای تهیه کردیم و در نقاط مختلف شهر تهران توزیع کردیم و این سؤالات را پرسیدیم. این گزارش‌ها و پایش میدانی را دقیق آماده کردیم که ببینیم با استفاده از نرم‌افزار و حوزه سلامت، به چه ارتباطی بین پزشک و بیمار با توجه به آن ترندهای جهانی می‌توانیم برسیم.ما یک کسب‌وکار و اتفاقی بومی را به نام دکتر ساینا رقم زدیم. دکتر ساینا از سال گذشته یعنی از شهریور سال ۹۵ به‌صورت اپلیکیشن و وب‌بیس آغازشده و توانستیم در ۱۰ ماه گذشته اتفاقات بزرگی را در این حوزه رقم بزنیم.

 دوره مطالعاتی‌ شما چقدر طول کشید و آیا بازخوردهای منفی هم داشتید؟

برای شروع کسب‌و‌کار جدید فراز و نشیب‌های بسیار زیاد و متفاوتی پیش روی استارت‌آپ‌هاست، مثلاً ممکن است کاربر با ما یا پزشک ارتباط برقرار نکند، یا اینکه مطالعات پزشکی مابین ۶ تا ۸ ماه طول کشید و نمی‌خواستیم قبل از این مطالعات، اپلیکیشن خود را روانه بازار کنیم چون ممکن است وفاداری کاربران از بین برود. ما در کارمان چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و هنوز هم با انواع متفاوتی از این چالش‌ها مواجهیم که باید آن‌ها را حل کنیم.

بازخورد چگونگی تغییر نسخه اولیه دکتر ساینا را از چه جاهایی ‌گرفتید؟

در اپلیکیشن، قسمتی به نام ارتباط با «کاربران» یا «ارتباط با ما» وجود دارد. سؤالات، نظرات و پیشنهادات خیلی متفاوتی در آنجا بیان می‌شود. مثلاً اینکه چگونه فعالیتمان را بهبود ببخشیم. یکی از دغدغه‌هایی که بعداً برای ما به وجود آمد، بحث مشاوره بود. این مشاوره را از همان سؤالات و نظرات مردم به دست آوردیم. مشاوره از راه دور پزشکان باعث می‌شود که مردم به‌راحتی سؤالشان را از پزشکان حرفه‌ای مطرح کنند که این کار را هم به‌صورت صوت، متن و تصویری می‌توانند انجام دهند. پزشک بعد از زمان کوتاهی سؤال بیمار را می‌تواند به‌صورت متن، صدا و عکس ارسال ‌کند. در توسعه‌هایی که دادیم، بحث نوبت‌دهی آنلاین پزشکان نیز مطرح شد که آن را نیز در اپلیکیشن خود قراردادیم.

در جذب اولین مشتریان یا اولین کاربران چه سیاست‌هایی داشتید؟

طبیعتاً ما چون باید هم پزشکان و هم کاربران را پای‌کار نگه‌داریم، نیازمند یک تیم منسجم بودیم که خدا رو شکر تیم ما خیلی خوب است و توانستیم ارتباط مستمر و مداومی را با پزشکان برقرار کنیم. مطمئناً جامعه پزشکی با توجه به دغدغه‌ها و کمبود زمان و مشغله‌های زیادشان، درواقع می‌خواهند از آن سیستم سنتی‌ به سیستم‌های جدید و مبتنی بر نرم‌افزار و فناوری، تغییر رویه دهند. این کار مقداری زمان‌بر است، پشتیبانی‌های مستمری با این عزیزان داشتیم و توانستیم جامعه خوبی از پزشکان را در مورد کارمان ترغیب کنیم و این اتفاق خوب را رقم بزنیم.

تیم شما چند نفر است؟

ما حدوداً ۲۰ نفر هستیم. شرکت ما دانش‌بنیان بوده و در این حوزه مشغول فعالیت هستیم. ما عضو هیچ شتاب‌دهنده‌ای که بخواهد روی ما سرمایه‌گذاری کرده باشد، نیستیم. هم در بحث مالی و هم دانش و فنی، همگی را خودمان تهیه‌کرده‌ایم. ۱۰ نفر از تیم ما، توسعه‌دهنده هستند و در فازهای فنی کار می‌کنند، در حوزه مارکتینگ، اداری و فروش نیز تیم‌هایی داریم و توانسته‌ایم ارتباط هم‌زمانی هم با پزشک و هم با کاربر برقرار کنیم.

سرمایه اولیه شما چگونه جذب‌شده است؟

ما توانستیم با کمترین هزینه‌ها خودمان را اداره کنیم. طبیعتاً مهندسی که تخصص بالایی دارد، حقوق بالاتری نیز می‌خواهد ولی ازآن‌جهت که ما می‌خواستیم کار بزرگی را رقم بزنیم، سعی کردیم هزینه‌های درون سازمان خودمان را کاهش دهیم و از آن‌طرف بتوانیم رشد خوبی داشته باشیم. توانستیم با درآمد حاصل از انجام پروژه‌هایی که در حوزه‌های فناوری اطلاعات، شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری به دست می‌آوردیم، هزینه‌های استارت‌آپ دکتر ساینا را پوشش داده و آن را توسعه دهیم.

اگر به عقب برگردید بیشتر روی چه مهارتی تمرکز می‌کردید که الآن به درد کار شما بخورد؟

به یکی از مهارت‌هایی که آن زمان فکر می‌کردیم ولی الآن بیشتر احتیاج داریم، مدیریت مشتری و ارتباط مستمر با آن‌هاست. موضوع دیگر، دیجیتال مارکتینگ ما است که چگونه کسب‌وکارمان را بازاریابی کنیم و تبلیغات کار ما باید به چه شکلی باشد. آن زمان به این دغدغه‌ها فکر می‌کردیم ولی الآن اهمیت بیشتری برای ما پیداکرده‌اند.

 

" وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : دکتر ساینا
نویسنده : مجید بابایی
تاریخ : 1396/10/21
4
تعداد بازدید : 2881
تعداد کامنت : 0