ارتباط وفاداری به برند و شبکه های اجتماعی چگونه حاصل می اید

برندسازی هیجانی چیست و چه تاثیری بر جایگاه وفاداری مشتریان به برند دارد

39% ازطرفداران برند، محصول یا خدمت مورد علاقه خود را از طریق رسانه های اجتماعی به دوستانشان پیشنهاد می دهند.بنابراین لازم است اگر چنین طرفدارانی برای برند خود داریم آنها را حفظ کنیم و همواره با آنها در تعامل باشم و حتی ازنظرات و پیشنهادات آنها استفاده کنیم و سعی کنیم بر تعداد آنها بیافزاییم. اما اگر از چنین هوا خواهانی برخوردارنیستیم باید در مورد استراتژی های بازاریابی خود بازنگری کنیم.

باید بررسی کنیم در روند برندینگ کدام مورد نتوانسته مخاطب را به خود جلب کند. آیا شخصیت برند درست تعریف نشده؟ یا بخش بندی مناسبی را برای فعالیت در نظر نگرفته یا محصول و خدمت مورد نظر چندان با کیفیت نبوده و از این رو نتوانسته مخاطب را به خود جلب کند. پس از آن که مشخص شد علت دوری مخاطب از برند و عدم هوا خواهی برند چیست باید سعی کنید به روش مناسبی این کمبود ها را جبران کنید. این کا از آن جهت ضروری است که در بازار امروز که تبلیغات دهان به دهان از اهمیت بالایی برخوردار است، اگر فعالیت های بازاریابی و برند سازی شما نتواند موجب وفاداری به برند و ایجاد هوا خواهان برند برای شما شود مشخصا از سایر رقبا و رهبران عقب خواهید ماند.

برند سازی هیجانی

برندسازی هیجانی سبب می شود مشتریان برای مدتی طولانی به برند شما وفادار بمانند.برند سازی هیجانی و برند سازی احساسی شخصا شرکت ها را از رقبا متمایز می کند و به خلق ارتباطی عمیق و حقیقی بین برند و مشتریان کمک میکند.  

مفهوم برند سازی هیجانی

مشتریان خود را بر اساس برندی که مورد استفاده قرار می دهند تعریف می کنند. لباس های برندی که می پوشند، ماشینی که با آن رانندگی می کنند، نوشیدنی که مصرف می کنند، دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، مکان های مورد علاقه برای سپری کردن زمان و مواردی از این قبیل.
مارک گوب ( Gobe Marc ) برای اولین بار مفهوم برندسازی هیجانی را بیش از 15 سال قبل خلق کرد. فلسفه او براساس مشاهداتی بود که بر اساس آن ارتباطاتی که در سطح هیجانی و احساسی بین برند و مردم بوجود بیاید می تواند منجر به برقراری رابطه مستحکم بین آن دو شود.
مصرف کنندگان به برند وابسته اند آنها انعکاسی از هویت خود را در برند احساس می کنند و زمانی که ارتباط حسی با برند شکل می گیرد سطح هیجانات بالا می رود به گونه ای که افراد نسبت به برند مورد مصرفشان تعصب دارند. به کارگیری برند سازی هیجانی ارتباط عمیق حسی با مشتریان ایجاد می کند که نهایتا منجر به ایجاد وفاداری پایان ناپذیر مشتریان نسبت به برند می شود. و برند های زیادی از جمله پپسی ( pepsi ) و مرسدس ( Mercedes) با استفاده از برند سازی هیجانی از مزایای آن برای برند و موقعیت خود بهره می برند.

در برندسازی هیجانی مشتریان را در اولویت قرار دهید:
بنابر آنچه گفته شد چگونه می خواهید نشان دهید که مشتریانتان را در هر شرایطی ارجح می دانید؟
1 .تصمیم بگیرید می خواهید کدام حس و هیجان را برای مخاطبانتان در نظر بگیرید. تعریف و تشخیص نیاز هیجانی، احساس اصلی مخاطبان هدفتان مهمترین جنبه ی برند سازی هیجانی است. برقراری ارتباط با این مورد در تمام جنبه های داخلی و خارجی شرکت امری حیاتی است.
2 .مشتریان را تشویق کنید تا به حالت هیجانی پایدار مطلوب دست یابند ( من فقط برند X را خریداری می کنم ) با درنظر گیری نیاز های مشتریان شروع به برند سازی هیجانی کنید.
3 .ارتباط یکپارچه و با محوریت نیاز های هیجانی مشتریان ایجاد کنید. هر نکته و بخشی از محتوا باید پیامس که برند در
پاسخگویی نیاز هیجانی مشتریان می دهد را تقویت و منعکس کنید. زمانی که مردم وابستگی های هیجانی را با برند برقرار می کنند قوت این ارتباط شبیه به وابستگی است که نسبت به اشخاص دیگر دارند. از این رو برای آنان سخت خواهد بود خودشان را از برندی که به آن علاقه دارند جدا کنند و با برند دیگری ارتباط برقرار کنند.

" وب مک، تعالی بخش برند شماست"

برچسب ها : برند سازی بازاریابی
نویسنده : فرشته قاسم آبادی
تاریخ : 1397/01/18
5
تعداد بازدید : 2585
تعداد کامنت : 0