آسيب هاي شبكه هاي اجتماعي بر زندگي انسان ها

فناوري ابزار مفيدي ست، اما اكثر افراد نمي دانند كه چطور بايد از آن به درستي استفاده كرد كه همين مسئله مي تواند فناوري را به ابزاري مخرب تبديل كند. هر چقدر هم صفحه توييتر خود را...

فناوري ابزار مفيدي ست، اما اكثر افراد نمي دانند كه چطور بايد از آن به درستي استفاده كرد كه همين مسئله مي تواند فناوري را به ابزاري مخرب تبديل كند. هر چقدر هم صفحه توييتر خود را دوست داشته باشيد آيا واقعاً ارزش دارد كه سلامتي خود را به خاطر توييت هاي تان به خطر بي اندازيد؟ فكر مي كنم بعد از مطالعه ۱۰ اثر منفي شبكه هاي اجتماعي بر زندگي افراد بتوانيد پاسخي منطقي و معقول به اين سؤال بدهيد.

تعاملات فرد به فرد يا رو در رو را كاهش مي دهد.

با استفاده بيش از حد از شبكه هاي اجتماعي نه تنها وقت كم تري براي گذراندن با افرادي خواهيد داشت كه به صورت فيزيكي در اطراف شما حضور دارند بلكه دوستان و اعضاي خانواده تان زماني كه ببينند شما به دستگاه هاي الكترونيكي، موبايل و گدجت هاي تان بيش از آن ها اهميت مي دهيد از محبت شما نا اميد شده و ناراحت خواهند شد. در نهايت هم افراد تمايل كم تري به صرف وقت و بودن در كنار شما خواهند داشت.

احساس نياز به توجه را به شدت افزايش مي دهد.

ارسال پست ها و استاتوس هاي غيرمفيد و مبهم در فيس بوك به راحتي مي تواند تبديل به عادتي زننده و مخرب در زندگي افرادي شود كه غالباً از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند. رقابت بي پايان براي به دست آوردن لايك بيشتر و كامنت هاي متعدد مي تواند زندگي شما را به نابودي بكشاند.

توجه شما را از اهداف زندگي واقعي منحرف خواهد كرد.

درك اين موضوع كه توجه بيش از حد افراد به دنياي مجازي و هويت خود در شبكه هاي اجتماعي آن ها را از رقابت در دنياي واقعي و رسيدن به اهداف مهم بازداشته بسيار آسان است. اكثر جوانان به جاي اينكه با تلاش و پشتكار مهارت هاي لازم براي رسيدن به اهداف عالي خود را كسب كنند ترجيح مي دهند به فوق ستاره اي در دنياي مجازي و شبكه هايي از قبيل فيس بوك، توييتر و … شوند.

خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي دهد.

با توجه به مطالعات اخير افرادي كه از شبكه هاي اجتماعي استفاده اي اعتياد گونه دارند نسبت به افراد عادي احساسات منفي بيشتري از جمله افسردگي را تجربه مي كنند. افرادي كه قبلاً سابقه ابتلا به افسردگي داشته اند بيش از ديگران در معرض خطر هستند. اگر فكر مي كنيد كه غمگين شده ايد يا كمي احساس افسردگي مي كنيد بهتر است به خود استراحتي بدهيد و چند روز از شبكه هاي اجتماعي و دوستان مجازي خود فاصله بگيريد.

احتمال شكست روابط موجود در شبكه هاي اجتماعي بيش از روابطي ست كه در دنياي واقعي داريم.

از حسادت و غيرتي كه در روابط موجود در شبكه هاي اجتماعي وجود دارد به ندرت نتيجه مثبتي حاصل مي شود. استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي ايجاد روابط بيشتر و صميمي تر گزينه اي آسان است اما بهتر است بدانيد كه اين گزينه آسان مي تواند خسارات غير قابل جبراني به روابط شما در دنياي واقعي بزند. مطالعات نشان مي دهد زماني كه يكي از زوجين بيش از حد درگير يك شبكه اجتماعي مانند فيس بوك شود همسر او تمايل بيشتري براي نظارت و كنترل اعمال و رفتار او خواهد داشت كه اين موضوع مي تواند منجر به بحث هاي طولاني و در نهايت مرگ رابطه شود.

استفاده بيش از حد از شبكه هاي اجتماعي خلاقيت افراد را نابود مي كند.

طبق تجربه و به جرئت مي گويم كه شبكه هاي اجتماعي آسان ترين راه براي توقف رشد يا كشتن فرآيند خلاقيت در انسان است. تأثيرات منفي گشت وگذارهاي بي هدف در شبكه هاي اجتماعي مانند زماني ست كه شما از روي بي فكري و بدون برنامه خاصي به تماشاي تلويزيون و برنامه هاي اين جعبه جادويي بپردازيد. اگر تصميم گرفته ايد كه بهره وري خود را افزايش دهيد و از وقت خود استفاده اي بهينه كنيد تمام اپليكيشن هاي شبكه هاي اجتماعي را از همين امروز خاموش كنيد.

قلدرهاي فضاي سايبري هنوز زنده و سرحال هستند.

مردم فكر مي كنند در فضاي مجازي هيچ محدوديتي وجود ندارد و به همين دليل چيزهايي را كه در زندگي واقعي به عنوان راز حفظ مي كنند و كم تر بر زبان مي آورند به آساني در شبكه هاي اجتماعي بيان مي كنند. اگر شما جزء اين قبيل افراد نيستيد باز هم اين احتمال وجود دارد كه روزي برخي از مسائل خصوصي خود را با كاربران ديگر در ميان بگذاريد و اگر همين الآن هم بيان حرف هاي خصوصي تان براي ديگران در فضاي مجازي يكي از عادت هايتان است بهتر است همين جا تمامش كنيد. آن قدرها هم كه فكر مي كنيد در اينترنت ناشناس نيستيد. با وجود هكرهاي و كلاه بردان حرفه اي كه در دنياي وب پرسه مي زنند بايد هميشه مراقب امنيت خود و اطلاعات محرمانه تان در شبكه هاي اجتماعي باشيد.

مقايسه پيوسته خود با ديگران در شبكه هاي اجتماعي شما را به نابودي خواهد كشاند.

شخصيت هاي ديجيتالي افراد كه در شبكه هاي اجتماعي وجود دارد به طرز چشم گيري با شخصيت و هويت واقعي آن ها متفاوت است. بعد از چند ماه درگير شدن با اين شبكه ها و مقايسه خود با افراد ديگر ممكن است فكر كنيد كه آن ها از شما خيلي بهترند اما بهتر است اين موضوع را هميشه به خاطر بسپاريد كه آن ها هم مانند شما يك انسان هستند و درست مانند شما از نقاط ضعف و قوت مشخصي برخوردارند.

شبكه هاي اجتماعي افراد را به شدت بي خواب مي كنند.

نوري كه از صفحه نمايش دستگاه هاي الكترونيكي مختلف به چشمان شما ساطع مي شود ذهن را فريب داده و به آن القا مي كنند كه الآن وقت خواب نيست. يكي از عوامل كليدي براي برخورداري از سلامت جسمي و رواني كامل خواب كافي ست و عوارض بي خوابي هاي مكرر بر هيچ كس پوشيده نيست بنابراين بهتر است هنگام خواب گوشي خود را در اتاق ديگري بگذاريد و آن را با خود به رخت خواب نبريد.

حريم خصوصي شما را به خطر مي اندازد.

در بين شبكه هاي اجتماعي خريد و فروش اطلاعات افراد امري طبيعي ست و طبق افشاگري هاي اخير اسنودن دولت هايي نظير آمريكا به تمام اطلاعات افراد از جمله آدرس ايميل، تماس هاي شما در اسكايپ و  دسترسي دارد كه اين امر موجب كم رنگ شدن مفهومي به نام حريم خصوصي در فضاي مجازي شده است بنابراين اگر هر چيزي را كه به ذهنتان مي رسد در شبكه هاي اجتماعي با ديگر كاربران به اشتراك بگذاريد بايد بدانيد كه تنها به دولت ها و شبكه هاي اجتماعي كمك كرده ايد كه شما را راحت تر به دام بي اندازند.

در پايان ذكر اين نكته ضروري ست كه شبكه هاي اجتماعي در كنار اين اثرات منفي و مخرب فوايد بي نظيري براي پيشرفت و ترقي جوامع، سازمان ها و افراد نيز داشته است و انتخاب بعد مثبت يا منفي هر فناوري بر عهده خود كاربر است.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1394/07/26
0.0
تعداد بازدید : 2011
تعداد کامنت : 0