۶ كاربرد متفاوت اندرويد

شايد نام «اندرويد» براي شما هم بيشتر يادآور يك گوشي هوشمند يا تبلت باشد. اما به نظر مي‌رسد با روند موجود در آينده، شاهد ارائه انواع تجهيزات ديجيتال مبتني بر اين سيستم عامل باشيم.

شايد نام «اندرويد» براي شما هم بيشتر يادآور يك گوشي هوشمند يا تبلت باشد. اما به نظر مي‌رسد با روند موجود در آينده، شاهد ارائه انواع تجهيزات ديجيتال مبتني بر اين سيستم عامل باشيم.

co2906 ۶ كاربرد متفاوت اندرويد

متن باز بودن اندرويد را شايد بتوان اصلي‌ترين دليل گسترش انواع برنامك‌هاي كاربردي طراحي شده توسط طيف گسترده‌اي از برنامه‌نويسان دانست. هر سال شاهد ارائه شمار زيادي از برنامك‌ها در حوزه‌هاي مختلف هستيم.

 

اين استقبال از برنامك‌هاي اندرويدي سبب شده روزبه‌روز بر شمار برنامه‌نويسان اندرويدي و در نتيجه شمار محصولات توليدي مبتني بر اندرويد افزوده شود.

اما گسترش استفاده از اندرويد فقط به برنامك‌هاي كاربردي مبتني بر آن محدود نمي‌شود. بسياري از شركت‌هاي بزرگ به ساخت گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌هاي اندرويدي روي آورده‌اند. اما نكته اينجاست كه قرار نيست كاربردهاي اندرويد به اين محصولات ختم شود. به نظر مي‌رسد، اشتياق براي گنجاندن اندرويد در فعاليت‌هاي مختلف روزمره بشر در حال افزايش است و بي شك در آينده شاهد افزايش چشمگير شمار آنها خواهيم بود. در ادامه به بررسي هشت نمونه از معروف ترين كاربردهاي اندرويد در تجهيزات مختلف مي‌پردازيم.

 

co2905 ۶ كاربرد متفاوت اندرويد

 

تلويزيون‌هاي اندرويدي

 شركت Archos نخستين افزونه سخت‌افزاري مبتني بر اندرويد را براي تلويزيون طراحي و توليد كرده است. اين دستگاه كه Archos TV Connect نام دارد، در واقع وسيله كوچكي است كه مي‌توان آن را به بالاي تلويزيون متصل كرد و با ارتباط بلوتوثي و بهره‌گيري از يك صفحه كليد ويژه مجهز به جوي‌استيك به آن فرمان داد.

 

اين وسيله از سوي گوگل تائيد شده و مي‌توان برنامك‌هايي را كه قابليت نصب روي گوشي‌هاي هوشمند و تبلت دارند، روي آن نصب كرد. در واقع اين وسيله به نوعي امكانات يك گوشي هوشمند را به تلويزيون شما بخشيده و براي نمونه مي‌توانيد بازي‌هاي اندرويدي مورد علاقه خود را روي صفحه بزرگ‌تر تلويزيون خانه خود نيز تجربه كنيد.

 

co2904 ۶ كاربرد متفاوت اندرويد

 

خودروهاي اندرويدي

 شايد دستگاه Parrot Asteroid را بتوان نخستين رايانه مبتني بر اندرويد در خودرو دانست كه مي‌تواند كاربردهاي متعددي را براي راننده و نيز سرنشينان همراه داشته باشد.

 

اين دستگاه كه شباهت زيادي به دستگاه‌هاي ناوبري ديجيتال رايج دارد مي‌تواند با فرمان صوتي كاربر، شماره تلفن مورد نظر وي را گرفته و همچنين انبوهي از نقشه‌ها و برنامك‌هاي كاربردي اندرويدي را روي آن نصب كرد. البته براي اتصال آن به اينترنت به مودم USB نسل سوم نياز خواهيم داشت.

 

البته ارائه قابليت‌هاي اندرويدي به خودرو به اين وسيله محدود نمي‌شود. براي نمونه دستگاه اندرويدي با عنوان R-link كه توسط شركت فرانسوي رنو ساخته شده قابليت نصب چند برنامك محدود را نيز دارد.

 

ساعت‌هاي هوشمند اندرويدي

 اين روزها تب فناوري‌هاي پوشيدني و قابل اتصال به بدن بيش از پيش در ميان طراحان فناوري‌هاي ديجيتال افتاده است. يكي از ايده‌هايي كه غول‌هاي صنعت ديجيتال در پي آن هستند، به ساعت هوشمند مربوط مي‌شود. ساعتي با عنوان Si14 WearIT Sports Watch با اندرويد ۴/۱ كه براي ورزشكاران طراحي شده مي‌تواند ميزبان برنامك‌هاي اندرويدي معمول گوشي‌هاي هوشمند يا تبلت‌ها نيز باشد.

 

اين ساعت مي‌تواند علاوه بر اعلام به روزرساني‌ها در فيسبوك، فايل‌هاي صوتي و تصويري را نيز نشان دهد. همچنين نقشه براساس موقعيت فرد و با استفاده از جي.پي.اس نيز از ديگر قابليت‌هاي اين ساعت است. اين ساعت داراي قابليت از طريق +ANT است و به اين ترتيب مي‌تواند به صورت بي‌سيم به دستگاه سنجش قندخون و نيز پايشگر ضربان قلب نيز متصل شود. البته اين تنها ساعت هوشمند اندرويدي نيست؛ ساعت ديگري با نام I’m Watch كه توسط پژوهشگران ايتاليايي ساخته شده، داراي نسخه ويژه‌اي از اندرويد با نام i’m Droid2 است و برنامك‌هاي ويژه خود را داشته و براي دريافت آنها نيز بايد به سايت فروشگاهي ويژه آن مراجعه كرد.

 

كنسول‌هاي بازي مبتني بر اندرويد

مدتي است كنسول بازي با نام Ouya كه اندرويدي است، توجه بسياري از كاربران را به خود جلب كرده است. اين كنسول علاوه بر بازي، داراي چند برنامك براي نمايش فايل‌هاي چند رسانه‌اي است و مي‌تواند فايل‌هاي ويدئويي را از سايت‌هايي نظير يوتيوب دريافت و به نمايش درآورد.

 

كنسول ديگري به نام GameStick كه اندازه كوچكي دارد نيز مبتني بر اندرويد بوده و امكان پخش فايل‌هاي صوتي و تصويري را دارد.

 

co2903 ۶ كاربرد متفاوت اندرويد

 

هوشمندسازي خانه‌ها با اندرويد

 شركت گوگل داراي بخش خاصي به نام اندرويد در خانه (Android@home) است كه وظيفه مطالعه و طراحي ابزارهايي براي هوشمندسازي خانه را به عهده دارد. البته هنوز خبري از نتايج كار اين بخش به بيرون درز نكرده است.

 

البته پيش از اين خبرهايي در مورد ساخت ابزارهايي مبتني بر iOS و اندرويد منشتر شده است. براي نمونه، دسته‌اي از برنامه‌هاي هوشمند اندرويدي ساخته شده كه مي‌تواند با استفاده از ميزان نور محيط بيرون از خانه، نور درون خانه را تنظيم كند. با اين حال به نظر مي‌رسد بزودي خبرهايي از گوگل در مورد فناوري‌هاي جديد براي هوشمندسازي خانه بشنويم.

 

عينك‌هاي هوشمند اندرويدي

تلاش گوگل براي ساخت عينك هوشمند شايد به اين معنا باشد كه سال‌هاي آينده ديگر نيازي به گوشي‌هاي هوشمند نخواهد بود و اين عينك‌ها قادراست توانايي‌هاي اين تلفن‌ها را همراه انبوهي ديگر از قابليت‌ها داشته باشد.

 

عينك هوشمند طراحي شده توسط گوگل كه Explorer Edition نام دارد با استفاده از ارتباط بلوتوثي مي‌تواند به دستگاه‌هاي مبتني بر اندرويد يا iOS متصل شود. اين عينك كه صفحه شفافي دارد مي‌تواند با ايجاد واقعيت افزوده، اطلاعاتي را در مورد موقعيت يا اشيايي كه در برابرش قرار دارد، به كاربر نشان دهد. البته تلاش براي ساخت عينك هوشمند به گوگل محدود نشده است. شركت Vuzix عينك هوشمندي به نام M100 ساخته كه اندرويدي است.

 

اين عينك مجهز به دوربين HD، شتاب سنج و جي.پي.اس بوده و مي‌تواند تصاوير و اطلاعاتي را روي صفحه نمايش كوچك خود كه در بالاي چشم چپ كاربر قرار مي‌گيرد درج كند. البته اين عينك برخلاف محصول گوگل، صفحه نمايش شفاف ندارد. عينك M100 مي‌تواند به اينترنت متصل شده و انواع برنامك‌هاي اندرويدي را پذيرا باشد. همچنين براحتي مي‌توان ارتباطي بين اين عينك و تلفن هوشمند برقرار كرد.

 

 

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1392/09/02
0.0
تعداد بازدید : 1704
تعداد کامنت : 0