با توجه به فضایی که در رابطه با شرکتهای دانشبنیان و کسبوکارهای شخصی در کشور و دنیا وجود دارد، افراد زیادی به راهاندازی کسبوکارهای شخصی علاقهمندند و به دنبال راه و ایدهای برای شروع یک کار شخصی هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز در این مقاله به برخی از نکاتی که برای شروع یک کسبوکار شخصی باید به آنها توجه کنید، پرداختهایم.
اگر میخواهید کسبوکار شخصی راهاندازی کنید و ایدهای هم ندارید، ابتدا باید بگوییم که به دنبال یک ایده مسالهمحور بگردید. ایدهای را انتخاب کنید که بر حسب نیاز انتخاب شده باشد. چه بهتر که این نیاز را خودتان هم حس کرده باشید و ایده شروع کارتان یک نیاز و دغدغهای از زندگی شخصی خودتان باشد. ایدهای که بر حسب نیاز خودتان انتخاب شده باشد، به شما این اطمینان را میدهد که دغدغه شما از جنس واقعیت است.
چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد که ما در این مقاله به دو مورد از آنها که تقریبا نقطه مقابل هم هستند، میپردازیم. دیدگاه اول که برخی از موسسان استارتآپها و متخصصان آن را به شما میگویند، این است که قبل از شروع، تجربه کار در شرکتهای بزرگ را داشته باشید و آمادگیهای لازم را کسب کنید تا درصد شکستتان به حداقل برسد. دیدگاه دوم که شاید با دیدگاه اول متناقض باشد، به شما میگوید که اگر به ایده خود علاقه داشته باشید و دغدغه شما باشد (البته سنجیدن اینکه علاقه واقعی شما چیست کار بسیار دشواری است که شاید نیاز به شناخت کامل شما از خودتان داشته باشد) برای رسیدن به آن پافشاری خواهید کرد و شکستها مانع ادامه حرکت شما نخواهند شد. یعنی میگویند که شروع کنید، شاید شکست هم بخورید، ولی باز ادامه بدهید و در طول مسیر کامل شوید.
به فرض اینکه شما ایده خوبی را پیدا کردید و تا حدودی آمادگیهای مقدماتی را در خود به وجود آوردهاید، برای شروع بسته به نوع ایدهتان به سرمایهای کم یا زیاد، نیاز خواهید داشت. گزینههایی برای تامین مالی استارت کارتان همانند سرمایه شخصی، پسانداز، وام، کمک از شتابدهندهها، شراکت و... وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید، اما در آغاز کار خودتان را متعهد به بدهیهای سنگین نکنید و سعی کنید بدون وام و قرض کار خود را شروع کنید تا تعهدهای مالی شما را از مسیرتان خارج نکنند.
در ادامه نظر چند نفر از موسسان استارتآپهای ایرانی درباره شروع کار را جویا میشویم.
فرشید ایلاتی، موسس استارتآپ جوملک:
ما هماینک درصد بالایی از جوان تحصیلکرده داریم که بیشتر آنها تمایل به استخدام در جایی را دارند. ما باید این روحیه را بشکنیم و جوانان را ترغیب به کارآفرینی در حوزه تخصصی خودشان کنیم و دولت هم باید خدماتی را نه به شکل مالی، بلکه به صورت مشاورهای ارائه دهد تا این نوع کسبوکارها گسترش یابند. البته باید در ذهن جوانان این موضوع هم جا بیفتد که ممکن است استارتآپشان با شکست روبهرو شود، اما نباید از این شکستها ناامید شوند و فقط از آنها درس بگیرند و در تجربههای بعدی آنها را اعمال کنند. پس اگر واقعبینی با امید همراه شود و در ذهنمان هم احتمال شکست را در نظر بگیریم، ما میتوانیم بخش بزرگی از مشکل اشتغال جوانان را به وسیله خودشان حل کنیم.
میلاد نوری، موسس استارتآپ لوکز:
راهاندازی یک کسبوکار فقط سرمایه مالی نمیخواهد، بلکه تجربه و دانش زیادی را طلب میکند. ایدههایی که برحسب نیاز انتخاب شوند و یک دانش و تجربه خوبی را پشت سر خود داشته باشند، موفق میشوند. یعنی ایده باید به شکلی باشد که نیازی را برطرف کند. قبل از آنکه به سرمایهگذار و طرح کامل تجاری فکر کنید، یک سوال را پاسخ دهید و آن، این است که آیا صرفا یک ایده قشنگ دارید؟ یا یک نیاز واقعی را شناسایی کردهاید؟