استارت آپها صاحب یک کارگروه در اتاق بازرگانی می شوند

استارت آپها صاحب یک کارگروه در اتاق بازرگانی می شوند


استارت آپها صاحب یک کارگروه در اتاق بازرگانی می شوند



 موضوع بررسی بازار فعالیت استارت آپی در کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و اصناف برای بررسی ظرفیت‌های شرکت‌های استارت آپی مطرح شد.

در این جلسه نمایندگان اتاق استان البرز که سایت ITFA را برای اتصال تجار این استان به شرکت‌های خارجی ایجاد کرده‌اند، تجارب خود را در اختیار اعضای کمیسیون گذاشتند.  نماینده اتاق البرز با ذکر اینکه تاکنون بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ محصول در این سایت قرار گرفته است، گفت: در نتیجه فعالیت این سامانه بیش از ۴۰هیات خارجی به ایران آمده و البته مذاکراتی هم برای اتصال به کشورهای استونی و مجارستان انجام شده تا به بازار اروپا ورود کنند.

 
همچنین محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون ICT اتاق ایران در این نشست گفت: «اتاق اصناف قصد داشت انجمن مدیریت فناوری‌های نو را راه‌اندازی کند اما این انجمن در حال حاضر نهایی نشده، بنابراین به اتاق ایران پیشنهاد داده شده کارگروه مشترکی با اتاق اصناف تشکیل دهد تا تشکیل این انجمن با رویکرد کل‌نگر تسهیل شود.»

طلایی در این جلسه همچنین به موضوع فعالیت کسب‌وکارهای نو و نوآور در بستر فناوری و مشکلات به وجود آمده در مسیر فعالیت آنها اشاره کرد. او تشکیل تشکل‌های تخصصی در این حوزه را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ضروری در راستای تحقق کارآفرینی و نیل در مسیر اقتصاد مقاومتی دانست.

او اضافه کرد: «قرار است کارگروه مشترک و نشستی تخصصی با اتاق اصناف برگزار شود که کلیه فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه می‌توانند در آن شرکت کنند تا در آنجا به استارت‌آپ‌ها برای ورود به صنعت و بررسی مسائل آنها کمک شود.» رئیس کمیسیون ICT اتاق ایران با ذکر این مساله که امروز استارت‌آپ‌ها تقریبا در همه موضوعات مختلف ورود کرده‌اند، گفت: با توجه به گستره عظیم فعالیت استارت‌آپ‌ها، نمی‌توان کل اصناف کشور را زیرمجموعه یک نهاد خاص برد و این موضوع تسریع در سامان‌بخشی فعالان در تشکل‌های تخصصی را ضروری کرده است.

به گفته طلایی درخواست تشکیل کارگروه مشترکی میان اتاق ایران و اتاق اصناف داده شده تا اتاق ایران بتواند از هر طریق ممکن به صنوف مختلف به‌خصوص صنوف حوزه فناوری اطلاعات کمک کند. رئیس کمیسیون ICT اتاق ایران در این جلسه با انتقاد از معیارهای سنجش شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: «در حال حاضر وقتی بحث IT مطرح می‌شود، برخی معتقدند که شرکت‌ها باید به معاونت علمی مراجعه کنند و معاونت علمی نیز می‌گوید تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT خدمات ارائه می‌دهد؛ البته معیار روشنی برای سنجش دانش‌بنیان بودن یا نبودن شرکت‌ها نیز در دست نیست.
 


آگاهی‌بخشی به سازمان‌ها از تعریف استارت‌آپ‌ها



پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان اتاق بازرگانی ایران و اتاق اصناف ایران در حالی مطرح می‌شود که منتقدان دامنه‌دار شدن حوزه نظارت بر فعالیت استارت‌آپ‌ها همچنان معتقدند که آگاهی از چگونگی کارکرد آنها در حال حاضر مهم‌ترین نیازمندی سازمان‌هاست که باید به آن پرداخته شود.

در این باره رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه حمایت‌های سازمانی برای کمک به مجموعه شرکت‌های استارت آپی تفکر خوبی است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کلیت این مساله خوب است؛ اینکه سازمان‌ها برای حل مشکلات استارت آپ‌ها تشکیل جلسه بدهند و دور یک میز جمع شوند، اما باید نتیجه این تصمیم‌گیری‌ها در عمل هم دیده شود. چیزی که ما می‌بینیم در نهایت هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. به‌طور مثال در نمایشگاه الکامپ استارت‌آپ‌ها یک موضوع داغ برای سازمان‌ها بود و اینکه همه معتقد بودند برای پیوستن به جریان استارت آپی دیر شده و عجله داشتند که کمیسیون و کمیته‌ای برای بررسی این موضوع راه بیندازند اما عملا بعد از نمایشگاه یک جبهه‌ای مخالف کار با استارت آپ‌ها شکل گرفت.»

او با تاکید بر اینکه باید دید تا چه اندازه قانون اجازه می‌دهد که سازمان‌ها برای فعالیت استارت‌آپ‌ها تصمیم‌گیری کنند، اضافه می‌کند: «اصولا باید دید که سازمان‌هایی که در این باره بحث می‌کنند تا چه اندازه این کسب‌وکارها را می‌شناسند.»

به گفته او به‌طور مثال اتاق بازرگانی ایران می‌تواند نسبت به ارتباط واحدهای صنعتی که نیازمند کمک استارت آپ‌ها هستند، اقدام کند. «اصولا هر بخش باید برای حمایت و راهبری جریان استارت آپ‌ها وارد بحث شود. اتاق بازرگانی نیز می‌تواند با بررسی وضعیت صنعتگران نسبت به آگاهی آنها در استفاده از کمک‌های استارت‌آپ‌ها اقدام کند یا اینکه با ارتباط میان بازرگانان اتاق‌های بازرگانی در دیگر کشورها آنها را شناسایی کند تا با ارزیابی پتانسیل بازار صادراتی در کشورهای همسایه نظیر ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد، بنابراین معتقدم بیش از همه باید این تفکر شکل بگیرد که هر سازمان زیرمجموعه خودش را آگاه کند و فضا را بشناسد.»

گرایش به استفاده از قدرت نفوذ استارت‌آپ‌ها در صنعت و تجارت حالا دیگر یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های پیش روی دولت‌ها است، بنابراین نوع نگاه و استفاده از این ظرفیت است که می‌تواند تغییراتی را در پیشرفته‌تر کردن ارائه خدمات سازمان‌ها به مخاطبانشان به همراه داشته باشد.

نویسنده : وب مک
تاریخ : 1396/05/15
0.0
تعداد بازدید : 1701
تعداد کامنت : 0