این روزها اکثر ساکنین شهرهای بزرگ عبارت "سرویس درخواست آنلاین خودرو" یا "تاکسی آنلاین" را شنیده اند.اما اینگونه برنامه ها که در کشور ما عمر کمی دارد و هنوز بطور سراسری فراگیر نشده موضوع جدیدی نیست و مشابه خارجی آن سالهاست بطور گسترده ای در حال فعالیت است."اوبر" نام برنامه ایست که از سال 2009 فعالیت خود را شروع کرده است و در حال حاضر در ۶۶ کشور و ۵۰۷ شهر در دسترس است.در این مقاله به معرفی این برنامه می پردازیم.
اوبر به همت استامبلاپان و تراویس کالانیک؛ تنها با جذب سرمایهای ۲۰۰ هزار دلاری در سال ۲۰۰۹ در سانفرانسیسکو آغاز به کار کرد و در مدت یک سال این سرمایه را به یک و نیم میلیون دلار افزایش داد. اوبر نخستین استارت آپی بود که گرانترین و بیشترین سهام را داشت و اکنون با ۱۲ هزار کارمند در سراسر جهان یکی از موفقترین و پردرآمدترین شرکتهای نوپای عرصه تکنولوژی در جهان به شمار میرود که هر شش ماه تعداد رانندگان آن دوبرابر میشود.
این سرویس حملونقل آسان تا سال گذشته در ۶۶ کشور و ۵۰۷ شهر در دسترس بوده و به سرعت تعداد کشورها و شهرهایی که تحت پوشش این شبکه قرار میگیرند، در حال افزایش است. اپلیکیشن اوبر مسافران را به نزدیکترین راننده مرتبط میکند و با ارسال موقعیت مسافر به راننده شرایط شروع سفر را فراهم میکند.
تمامی این مراحل از طریق اپلیکیشن پیشرفته اوبر امکانپذیر است.مسافران درخواست خود را از طریق اپلیکیشن ثبت میکنند و در صورت در دسترس بودن راننده، درخواست مسافر پذیرفته میشود. پرداخت هزینه سفر به صورت آنلاین از طریق اپ اوبر قابل محاسبه است و مبلغ پرداختی را به راننده اعلام میکند.
شرکت اوبر از ششم شهریورماه سال جاری پس از استعفای کالانیک، مدیر سابق خود، مدیرعامل جدید را که دارا خسروشاهی است، معرفی کرده است. او که ۴۸ سال دارد در ایران متولد شده و زمانی که ۹ ساله بود به همراه خانوادهاش به آمریکا مهاجرت کرد. دارا خسروشاهی در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرده و کار خود را با امور مالی و فناوری آغاز کرده است. او سپس به مدت هفت سال برای یک بانک سرمایهگذاری کار کرد و سرانجام وارد فعالیتهای استارتآپی و اینترنتی شد.
دارا خسروشاهی سابقه مدیریتی بسیار زیاد و تجربه موفقی در زمینه افزایش سود شرکتها داشته است. او در بین ۱۰۰ مدیر عامل برتر آمریکا در سایت گلس دور امتیاز ۳۹ را به دست آورده است. دارا بنیانگذار شرکت اکسپدیا در آمریکاست که در زمینه خدمات مسافرتی و گردشگری فعال است. این شرکت در مدت ریاست خسروشاهی به پردرآمدترین شرکت مسافرتی آنلاین آمریکا تبدیل شده و با توسعه فعالیت خود در ۶۰ کشور درآمدش را چهار برابر کرد.
ارزش اکسپدیا تا سال گذشته که آخرین سال ریاست خسروشاهی بوده به ۷۲میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. خسروشاهی که پستهای متعددی دارد از اعضای هیات مدیره نیویورک تایمز، روزنامه مشهور آمریکاست و در سال ۲۰۱۵ یکی از بالاترین درآمدها در بین مدیران عامل در آمریکا را به خود اختصاص داد. درآمد او در سال ۹۵ میلیون دلار برآورد میشود.
بر خلاف کالانیک که مدتی عضو گروه مشاوران تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود، دارا خسروشاهی از منتقدان ترامپ به شمار میرود و در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز حمایت مالی از هیلاری کلینتون را بر عهده داشته است. فرمان مهاجرتی ترامپ از جمله موضوعات مورد نقد خسروشاهی است که خود تجسم به ثمر رسیدن رویای آمریکایی است.
گفتنی است اعضای خانواده خسروشاهی عمدتا از کارآفرینان، سرمایهگذاران و مدیران عامل دنیای تکنولوژی و بازار مالی به شمار میروند. کاوه خسروشاهی، برادر دارا، مدیرعامل شرکت آلن آمریکا، عموزادهها و پسرخالههای دارا خسروشاهی نیز از مدیران و سرمایهگذاران موفق شرکتهای تکنولوژی به شمار میروند.
چالشهای پیشرو
باوجود تمامی موفقیتها و درآمد ۶.۵ میلیارد دلاری اوبر که ۲.۸ میلیارد دلار از آن سود خالص است، این شرکت کاستیهایی نیز دارد. فشار بر رانندگان و در نظر نگرفتن حق و حقوق آنها از جمله این کاستیهاست. گزارشها حاکی از آن است که اوبر در مواردی به وعدههایی که به رانندگان داده، عمل نکرده است.
یکی دیگر از دردسرهایی که اوبر همچنان با آن دست و پنجه نرم میکند، اعتراض رانندگان تاکسی است. در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان که هزینه استفاده تاکسی در آنها بسیار زیاد است، اوبر به وسیله حملونقل محبوب مردم تبدیل شده و به این ترتیب بسیاری از رانندگان تاکسی شغل خود را از دست دادهاند زیرا هزینه استفاده از اوبر بسیار کمتر از تاکسیهای قدیمی است.
سرمایهگذاریهای کلان
پتانسیلهایی که همچنان در شرکت اوبر برای درآمدزایی و رشد وجود دارد، سرمایهگذاران را به ادامه سرمایهگذاریهای کلان در این شرکت تشویق میکند. صندوق سرمایهگذاری دولتی عربستان سعودی ۳.۵ میلیارد دلار در شرکت اوبر سرمایهگذاری کرده که تلاشی در جهت فاصله گرفتن این کشور از درآمدهای نفتی به شمار میرود. اوبر هماکنون در ۵ شهر عربستان فعالیت میکند.
از سوی دیگر رشد فعالیت اوبر در خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز بسیار چشمگیر بوده و در یک سال گذشته تعداد مشتریان این شرکت ۶برابر شده و به ۳۹۵ هزار نفر رسیده است.
دوبی در امارات متحده عربی که یکی از توریستیترین شهرهای منطقه به شمار میرود نیز با رشد بیسابقه اوبر مواجه بوده که ناشی از آشنایی گردشگران خارجی با این اپلیکیشن حملونقل محبوب است. شرکتهای مشهور دیگری مانند علیبابا و شرکتهای خودروسازی از جمله تویوتا و فورد نیز در حال سرمایهگذاری و همکاری با اوبر هستند.
مایکروسافت نیز یکی دیگر از شرکتهایی است که با اوبر همکاری میکند و قرار است در آینده نزدیک امکان شناسایی چهره رانندگان برای مسافران را فراهم کند. اوبر میگوید قصد دارد از این طریق امنیت مسافران را افزایش دهد زیرا در طول حدود ۸ سال فعالیت این شرکت، مواردی از آزار مسافران توسط رانندگان به ثبت رسیده است.
یکی دیگر از اقدامات جدید اوبر راهاندازی سرویس تحویل غذا به مشتریان است. در این سرویس مشتریان درخواست خود را در رستوران مورد نظر ثبت میکنند و رستوران با جستوجوی نزدیکترین راننده اوبر غذا را به راننده تحویل میدهد تا به مشتری برساند و تمامی مراحل پرداختها به صورت آنلاین و از طریق کارت اعتباری انجام میشود.
مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیرهای جهان اخیرا همکاری با اوبر را آغاز کرده که در افزایش سود اوبر نقش موثری خواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید در تاریخ اوبر و استارتآپها از دوران مدیریت دارا خسروشاهی چه خواهند نوشت؛ یک شروع خوب برای ایرانیها در دنیای استارتآپها.
" وب مک، تعالی بخش برند شماست"